به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، این گزارش مربوط به انواع خدمات و تسهیلات ارائه شده و همچنین دربردارنده جزئیات برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که در بازه زمانی اول مرداد ۹۶ تا پایان روز دهم آبان‌ماه سال‌جاری از سوی بانک مسکن انجام شده است.

این گزارش در ۱۲ سرفصل کلی از مجموعه اقدامات، خدمات انجام شده، برنامه‌ها و سیاست‌های بانک مسکن تنظیم شده است. همچنین تشریح اهداف بانک مسکن تا افق ۱۴۰۰ براساس مهم‌ترین اقدامات انجام شده یا طرح‌های در دست اجرا، از مهم‌ترین نکاتی است که در این گزارش به آن اشاره شده است. این در حالی است که خلأ چنین برنامه‌هایی در سال‌های گذشته، عامل بروز بسیاری از نابسامانی‌ها و ناپایداری‌ها در حوزه تامین مالی مسکن بود.

براساس این گزارش، «کاهش قیمت تمام‌شده پول» یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مسکن محسوب می‌شود. بانک مسکن در سال ۱۳۹۶ نیز مشابه سال ۱۳۹۵ با رعایت کامل دستورالعمل‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به کاهش نرخ تمام‌شده پول خود اقدام کرد؛ به‌طوری‌که نرخ تمام‌شده پول بانک از ۰۷/ ۱۹ درصد در پایان سال ۱۳۹۵ به ۸۶/ ۱۷ درصد در پایان مهرماه سال ۱۳۹۶ رسیده است. علت اصلی کاهش نرخ تمام‌شده پول بانک، کاهش هزینه‌های بهره‌ای به علت کاهش نرخ سود سپرده‌ها در سال ۱۳۹۶ براساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی است. همچنین افزایش سرمایه بانک به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال، افزایش منابع سپرده‌ای به‌ویژه در بخش سپرده‌های تعهدی (صندوق‌های پس‌انداز مسکن)، افزایش منابع ارزان‌قیمت (جاری و قرض‌‌الحسنه) و عدم‌تمدید قراردادهای مربوط به سپرده‌های مدت‌داری که نرخ سود آن بیشتر از سودهای ابلاغی از سوی بانک مرکزی بوده است، از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.