علی دیواندری در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره عملکرد بانک مرکزی توضیح داد: «یکی از شاخص‌های مهم و اصلی مربوط به بانک مرکزی ایران، نرخ تورم است که برای میانگین مهرماه به ۸/ ۹ درصد رسید و نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در این ماه نیز معادل ۴/ ۸ درصد بوده است.» دیواندری اضافه کرد: «نرخ تورم در حالی محقق شده است که از سال گذشته نگرانی‌هایی وجود داشت مبنی‌بر اینکه تورم اقتصاد ایران بالا رود، ولی آنچه عملا اتفاق افتاد این بود که اکنون تورم در ناحیه قابل‌قبولی قرار دارد.»

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: «اقدامات اخیری که دولت انجام داده است، به‌ویژه در زمینه کاهش نرخ سود بانک‌ها در همین جهت بوده است. از سوی دیگر تصمیماتی که شورای پول و اعتبار گرفت که بانک مرکزی هم به دقت آن را اجرا می‌کند، در راستای کاهش هزینه‌های بانک‌ها بوده است و کمک کرده فضای مناسب‌تری بر کسب‌و‌کار کشور حاکم شود. به این ترتیب هزینه‌های تولید پایین آمده و هزینه تمام‌شده قیمت‌ها نیز کاهش یافته است و بانک‌ها وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند.»

دیواندری گفت: «در هر صورت بانک‌ها به اصلاحات ساختاری نیاز دارند که خدمات بهتری به بخش‌های مختلف اقتصاد کشور ارائه دهند و باید در دیدگاه کلان سیاستی که برای آرامش و امنیت سپرده‌ها برنامه‌ریزی شده است، امور مربوط به آن پیگیری شود.» دیواندری در مورد موانع کاهش نرخ تسهیلات بانکی نیز توضیح داد: «طبعا نرخ تسهیلات بانکی تابعی از قیمت تمام‌شده پول است که به‌تدریج به قیمت تمام‌شده پول کاهش پیدا می‌کند، نرخ تسهیلات هم به تبع آن کاهش پیدا خواهد کرد. ولی این موضوع در حالت تدریجی و منطقی صورت خواهد گرفت.» رئیس پژوهشکده پولی و بانکی اضافه کرد: «نکته مهم کاهش نیافتن نرخ تسهیلات بانکی بالا بودن قیمت تمام‌شده پول است. وقتی که اعلام می‌شود سود سپرده پایین آمده لزوما قیمت تمام‌شده در بانک‌ها را تضمین نمی‌کند و این پروسه که قیمت تمام‌شده کاهش یابد، زمانبر است. این موضوع به‌ویژه درباره سپرده‌های با سررسید یک سال با نرخ‌های بالاتر قابل‌توجه است که رسوب هزینه‌های آنها در ترازنامه بانک‌ها باقی می‌ماند. در نتیجه مهم‌ترین عوامل برای کاهش نرخ تسهیلات را باید در عوامل اقتصادی جست‌وجو کرد. بانک‌ها نمی‌توانند سپرده‌های مردم را با نرخ‌های بالا با سررسید یکساله گرفته و با نرخ‌های پایین‌تر تسهیلات دهند. این عامل منطقی است.»

او همچنین درباره نحوه ساماندهی موسسات غیرمجاز گفت: «فکر می‌کنم تصمیمات خوبی در هفته‌های اخیر گرفته شده‌اند. در هفته‌ای که گذشت نمایندگان سه قوه تصمیم گرفتند برای موسسه فرشتگان تا ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت صورت بگیرد و در این زمینه تا جایی که من در جریانم، بانک مرکزی تصمیمات مهم و موثری گرفته است که اعلام خواهد شد.» دیواندری ادامه داد: «فراموش نکنید که بانک مرکزی عامل ایجاد این مشکلات نیست بلکه به کمک حل مشکلات موجود آمده است تا از سپرده‌های مردم به‌ویژه سپرده‌های خرد صیانت شود و هدف بانک مرکزی این است که التهابات موجود کاهش یابد.»