از قیمت مسکن در کیش چه خبر؟

شرایط رهن و اجاره وضعیت سخت‌تری دارد، به‌طوری‌که قیمت رهن کامل واحدهای ۱۳۰ متری سه خوابه در برج‌های جزیره کیش به ارقام ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. اجاره‌بهای یک سوئیت ۵۰ متری در شهرک‌های جدید کیش به ۲۰ میلیون تومان پیش‌پرداخت، ماهی ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. طبق شنیده‌ها تعداد تمدید قراردادهای اجاره در جزیره رشد چشمگیری دارد و بسیاری از اجاره‌نشین‌ها ترجیح دادند در سال ۹۸ با افزایش اجاره‌بها قرارداد واحد مسکونی خود را تمدید کنند. امیربهمن پویاپور، مدیرعامل اتحادیه مشاوران املاک کیش درگفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، به برخی از دلایل افزایش قیمت مسکن در جزیره کیش اشاره کرد و گفت: براساس نظرات کارشناسی اقتصاددانان، پس از رشد قیمت در بازار ارز و طلا، یک سال زمان می‌برد تا این رشد قیمت بر بازار مسکن تاثیر بگذارد و بازار مسکن به‌ویژه مناطقی که از افزایش قیمت‌ها، عقب مانده‌اند، خودشان را با شرایط جدید تطبیق می‌دهند.

پویاپور با بیان اینکه نوسانات بازار ارز، رشد نرخ تورم و افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز مانند مصالح و دستمزد کارگران قیمت مسکن را افزایش داد، افزود: درعین حال افزایش چند برابری تعرفه زمین‌های واگذاری و عوارض شهرسازی کیش که از سال ۹۲ افزایش یافته، به این روند صعودی قیمت‌ها دامن زد. وی با بیان اینکه طبق قانونی نانوشته، تعرفه رهن و اجاره املاک نوساز یک سوم ارزش ملک، واحدهای چند سال ساز یک چهارم ارزش ملک و واحدهای قدیمی یک پنجم ارزش ملک است، گفت: قیمت یک واحد ۱۰۰ متری در شهرک صدف با احتساب متری ۱۵ میلیون تومان، مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود که یک سوم آن برای رهن باید ۵۰۰ میلیون تومان باشد، درحالی‌که قیمت رهن این واحدها درحال حاضر ۳۰۰ میلیون تومان، یعنی کمتر از نرخ تعرفه آن است.

مدیرعامل اتحادیه مشاوران املاک کیش، دفاتر فروش برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی در جزیره را یکی از دلایل جدی در رشد قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: قرار نبود دفاتر خرید و فروش مجتمع‌های مسکونی همیشگی باشند و بتوانند کار نقل‌وانتقال و تنظیم قراردادهای رهن و اجاره را انجام دهند، یکی از معضلات جزیره، قیمت‌هایی است که این دفاتر روی واحدها می‌گذارند و مالکان با ابراز رضایت از دفاتر فعال درون مجتمع‌های مسکونی که قیمت واحدها را افزایش می‌دهند، به اعتراض و انتقادات مشاوران املاک توجه نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشاوران املاک در کیش می‌توانند با حباب قیمت‌ها مقابله کنند، توضیح داد: به این موضوع توجه کنید که در قانون کشور ابزار نظارتی که ضمانت اجرا برای کنترل و مقابله با قیمت مسکن را داشته باشد، نیست. در واقع به هیچ‌وجه نمی‌توان با کسانی که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند، مقابله کرد. پویاپور ادامه داد: این درحالی است که اتحادیه مشاوران املاک کیش طبق شیوه‌نامه‌ای که مورد تایید سازمان منطقه آزاد کیش است، با واحدهای متخلفی که به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند، برخورد می‌کند.

وی درباره نحوه این برخوردها به پلمب واحد متخلف صنفی و ابطال مجوز فعالیت آن اشاره کرد و گفت: البته تاکنون حتی یک مورد هم نداشتیم که اجاره‌نشینی از عملکرد واحدی شکایت داشته باشد. پویاپور یادآور شد: جزیره کیش دارای ۷۵ واحد مشاور املاک دارای مجوز رسمی و ۴۰۰ مشاور فعال است که ۸۰ درصد از این افراد خود جزو اجاره‌نشینان جزیره هستند و گرانی بازار تاثیر مستقیم بر زندگی آنها دارد.

وی ادامه داد: زمانی‌که قیمت مسکن بی‌رویه افزایش می‌یابد، بازار دچار رکود می‌شود و انتظار تورمی اجازه نقل‌وانتقال و دادوستد را نمی‌دهد، بنابراین درآمد مشاوران املاک کاهش چشمگیری دارد. در عین حال برای تمدید واحدهای مسکونی خود با مشکل مواجه می‌شوند و این موضوع شرایط را برای آنها سخت می‌کند. کیشوندان اطمینان داشته باشند که درآمد مشاوران املاک از راه خرید و فروش و رهن و اجاره واحدها است و اگر بازار رکود داشته باشد، به صلاح هیچ مشاوری نیست و آنها به افزایش قیمت‌ها کمک نخواهند کرد.

مدیرعامل اتحادیه مشاوران کیش با انتقاد از رشد بی‌رویه اجاره‌های موقت واحدهای مسکونی در کیش، گفت: چند سال پیش‌پیدا کردن واحد اجاره موقت در جزیره کیش مشکل بود، اما امروز به‌طور علنی تبلیغ می‌شود و رشد این واحدها خود موجب افزایش قیمت‌ها شده، زیرا گروهی واحدهای مسکونی را برای یک سال با قیمت بالاتر از ارزش واقعی رهن می‌کنند و به‌صورت شبانه در اختیار مسافران قرار می‌دهند و اتحادیه مشاوران املاک کیش به‌طور رسمی به سازمان اعلام کرده است که هیچ نظارتی بر عملکرد آنها ندارد.

پویاپور که مسوول کمیته حل اختلاف مشاوران املاک نیز هست، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی اظهار کرد: کیشوندان و سرمایه‌گذارانی که از سرزمین اصلی برای انعقاد قرارداد خرید و فروش یا رهن و اجاره‌به جزیره می‌آیند، حتما به پروانه فعالیت مشاور املاک توجه کنند و از مشاوری که آنها را برای انتخاب واحد خود کمک می‌کند، حتما کارت رسمی مشاور را بخواهند. وی گفت: برای نظارت بهتر بر عملکرد واحدها در تعاملی که با جراید منتشره در جزیره کیش شده است، درج آگهی واحدهایی که از اتحادیه مجوز ندارند، خودداری شود.