براساس آمارهای پایگاه‌ داده‌ای «استتیستا»، با توجه به اینکه ژاپن یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انواع وسیله نقلیه به آمریکا است - خودروهای ژاپنی بیش از ۴۷ درصد از سهم بازار خودروی آمریکا را در اختیار دارند – این کشور بیشترین ضربه را از تعرفه‌های خودرویی ترامپ خواهد خورد. به عبارتی در صورت اجرایی شدن تهدید تعرفه‌های خودرویی ترامپ، باید منتظر گسترش آتش «جنگ‌تجاری» به روابط «آمریکا-ژاپن» باشیم. این درحالی است که قرار بود آمریکا و ژاپن دومین دور مذاکرات تجاری خود را روز سه‌شنبه در نیویورک برگزار کنند. به گزارش «رویترز» برگزاری این دور از مذاکرات تجاری میان دو کشور درحالی است توکیو با فشارهای بیشتری از جانب واشنگتن برای کاهش مازاد تجاری خود روبه‌رو است.

براساس برنامه‌ریزی‌ها، قرار بود رابرت لایت‌هایزر، نماینده تجاری ایالات‌متحده و توشیمیتسو موتیگی، وزیر اقتصاد ژاپن، بعدازظهر دوشنبه و پیش از نشست روز چهارشنبه دونالد ترامپ و شنیزو آبه با هم دیدار کنند (رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر ژاپن قرار است روز چهارشنبه در حاشیه نشست عمومی «سازمان ملل» دیدار کنند). این نشست اما بنا به دلایلی به روز سه‌شنبه موکول شد (در زمان تنظیم این گزارش هنوز خبری از این نشست گزارش نشده است). یوشیهیده سوگا، وزیر ارشد دولت ژاپن، در یک کنفرانس مطبوعاتی در این رابطه گفته است: «ما انتظار داریم تمرکز این مذاکرات بر گسترش هر بیشتر تجارت و سرمایه‌گذاری میان ژاپن و آمریکا باشد تا منافعی بر هر دو ملت ایجاد شود.»  لایت‌هایزر و موتیگی در ماه آگوست نیز با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار اما دو طرف نتوانستند اختلافات خود را در زمینه برگزاری مذاکرات برای رسیدن به یک توافق تجارت آزاد حل‌وفصل کنند. در این باره، شینزو آبه پس از شام یکشنبه شب خود با ترامپ در جمع خبرنگاران اعلام کرد دو طرف گفت‌وگوهای تجاری سازنده‌ای داشتند، مذاکراتی که لایت‌هایزر و موتیگی آن را ادامه خواهند داد. به گزارش «رویترز»، ژاپنی‌ها امید دارند در این مذاکرات مانع از افزایش تعرفه‌های خودرویی ایالات‌متحده و کاهش صادرات کشورشان به آمریکا شوند. در این رابطه رسانه‌های ژاپنی می‌گویند توکیو به دنبال توافق تجارت آزادی است که به موجب آن در ازای کاهش تعرفه‌های دولت ژاپن بر واردات کالاهای کشاورزی آمریکا، واشنگتن باید از تهدید تعرفه‌های خودرویی خود صرف‌نظر کند.

«تعرفه‌های خودرو»؛ عامل تشدید جنگ‌تجاری

دونالد ترامپ به وزارت بازرگانی دولتش دستور داده است تا بررسی کند که آیا واردات خودرو تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است یا خیر. به گزارش نشریه آمریکایی «فوربس» در واقع دونالد ترامپ به‌دنبال آن است تا تهدید خود مبنی بر اعمال تعرفه‌ ۲۵ درصدی بر واردات خودرو به آمریکا را اجرایی کند. به گزارش این نشریه، در صورت اجرایی شد این تعرفه‌ها، باید شاهد نبرد تجاری ایالات‌متحده با دیگر غول اقتصادی آسیا، ژاپن، باشیم. براساس بند ۲۳۲ «قانون گسترش تجارت سال ۱۹۶۲»، رئیس‌جمهوری آمریکا این اختیار را دارد تا واردات هر کالایی را که تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود را ممنوع کند. البته این اختیار رئیس‌جمهوری منوط به بررسی وزارت بازرگانی آمریکا و تایید این وزارتخانه است. در جریان اعمال تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم، وزارت بازرگانی آمریکا تاکید کرده بود که واردات این کالاها تهدیدی برای امنیت ملی ایالات‌متحده است (با وجود اینکه جیمز‌متیس، وزیر دفاع آمریکا، چنین ادعایی را رد کرده بود). به‌دنبال این تاییدیه وزارت بازرگانی بود که دونالد ترامپ تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم را در ماه مارس (اسفندسال گذشته) اجرایی کرد.  قرار بود وزارت بازرگانی نتیجه‌ بررسی‌های خود را درخصوص تعرفه‌های خودرو، ماه‌آگوست (مرداد ماه) منتشر کند. در اواخر این ماه اما ویلبر روس، وزیر بازرگانی آمریکا، اعلام کرد که اعلام نتایج این بررسی‌ها به آینده موکول می‌شود (بدون آنکه زمان مشخصی را تعیین کند). به گزارش «فوربس»، آنچه دونالد ترامپ در نشست روز چهارشنبه از طرف ژاپنی می‌خواهد یک توافق برای مذاکره پیرامون دستیابی به پیمان تجارت آزاد دوجانبه است. براساس گزارش‌ها، شینزو آبه اما چنین چیزی را نمی‌خواهد، چراکه پیش از این، ژاپن و آمریکا و ۱۰ کشور دیگر در پیمان تجارت آزاد «مشارکت دوسوی اقیانوس آرام» حضور داشتند، اما ترامپ در نخستین هفته ریاست‌جمهوری خود، آمریکا را از آن خارج کرد.

اعمال تعرفه ۲۵ درصدی، نه تنها موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی از ژاپن می‌شود، بلکه افزایش قیمت خودروهای وارداتی از کانادا و مکزیک را نیز به‌دنبال دارد، کشورهایی که خودروسازان ژاپنی در آنها تولید و محصولات خود را به آمریکا صادر می‌کنند. براساس آمارهای «انجمن خودروسازان ژاپنی»، حدود ۷۵ درصد از خودروهای ژاپنی فروخته‌شده در آمریکا، در منطقه آمریکای شمالی تولید می‌شوند، و تولید نیمی از این تعداد نیز در ایالات‌متحده است.