پردازنده‌های کوچک و رویاهای بزرگ

این شرکت انگلیسی که دفتر مرکزی آن در کمبریج است، پردازنده‌هایی را طراحی می‌کند که مصرف انرژی بهینه دارند و همراه با بازار ۴۵۰ میلیارد دلاری پردازنده‌های نیمه‌رسانا رو به جلو حرکت می‌کند. شرکت SoftBank تخمین می‌زند که تا سال ۲۰۲۵ یک تریلیون دستگاه متصل در جهان خواهیم داشت. این اتفاق به کمک پدیده اینترنت اشیا رخ می‌دهد که هر شیء را هوشمند کرده و آن را متصل می‌کند.  حالا ARM تلاش می‌کند تا تضمین کند که طراحی‌های تراشه‌هایش می‌توانند در همه این دستگاه‌های متصل به‌کار برده شوند و در همین راستا روابطش را با بزرگ‌ترین سازندگان تراشه دنیا تقویت می‌کند تا مطمئن شود که کارخانه‌های ۱۰ میلیاردی که تراشه‌های مبتنی بر طراحی ARM را تولید می‌کنند، قابلیت و ظرفیت کافی برای مرتفع کردن نیازهای کاربران در آینده را دارند. از طرفی شرکای ARM هم با انجام اقداماتی مانند ارائه سرورها و ماشین‌های ویندوزی مبتنی بر ARM، مواضع و قلمرو Intel را به شکلی جدی تهدید می‌کنند. این در حالی است که SoftBank می‌خواهد از ARM به‌عنوان مغز متفکری استفاده کند که آن را به یک قدرت انحصاری برساند. این‌قدرت انحصاری زمانی است که هوش مصنوعی آن‌قدر گسترده و جامع می‌شود که هوش انسان را پشت سر گذاشته و حتی جایگزین آن خواهد شد. تمام این‌ها بهانه‌ای شد تا وب‌سایت Venturebeat.com با «سیمون سگارز» مصاحبه‌ای انجام دهد. این مصاحبه در حاشیه نمایشگاه بزرگ CES ۲۰۱۹ انجام شده و در آن درباره تمام این برنامه‌ها و طرح‌های آینده ARM صحبت شده است که آن را در اینجا می‌خوانید:


به نظر می‌آید که ایده اینترنت روی همه چیز و نفوذ تکنولوژی به محصولات معمولی و تغییر ماهیت آنها، تم بزرگ و مهم شرکت شما در سال جدید میلادی باشد.

بله. احتمالا در آینده قابلیت پردازشی یک تراشه نسبت به استانداردهای امروزی نسبتا کاهش پیدا خواهد کرد، در حالی که سرمایه‌ای که یکی از شرکای ما برای طراحی تراشه‌های آینده می‌گذارد تا پنج برابر بیشتر از سرمایه فعلی ماست. در واقع قابلیت پردازشی چیزی است که با نصب حسگرهای درست روی یک تراشه به‌دست خواهید آورد.

آیا تا حالا چیزی درباره اینکه آینده محصولات‌تان به کجا می‌رسد، شنیده‌اید؟ تا حالا حساب کرده‌اید که چند طراحی تا حالا داشته‌اید؟

نه به این شکل. شرکت‌ها معمولا تراشه مورد نیازشان را از توزیع‌کنندگان قطعات اولیه می‌خرند، با این اوصاف حتی تولیدکنندگان تراشه‌های مبتنی بر طراحی‌های ما نمی‌دانند که این تراشه‌ها به کجا می‌روند. تمام چیزی که می‌دانم این است که هزاران محصول استاندارد از کانال‌های توزیع مختلف به فروش می‌رسند و این شبکه‌های توزیع احتمالا بیش از خود زنجیره تامین قطعات اولیه، بر سرنوشت آینده تاثیرگذار هستند. ما فقط تخمین‌هایی از تعداد سیستم‌های روی تراشه یا مدارهای مجتمع مبتنی بر طراحی ARM داریم. دقیقا به خاطر نمی‌آورم که چه تعدادی بود، اما تعداد بسیار زیادی بود.

موضوع و بخش مورد علاقه ARM در نمایشگاه CES امسال چه بود؟

چیزهای خلاقانه همیشه برای من جالب توجه هستند؛ چیزهایی شبیه به این تراشه‌های واقعا ارزان قیمت که با آنها کارهای خلاقانه انجام می‌دهند. همان‌طور که گفتید، دستگاه‌ها و محصولات معمولی به وسیله تکنولوژی‌های نسبتا ارزان قیمت ارتقا یافته و رواج پیدا می‌کنند. من همیشه دوست دارم این تجربه‌های خلاقانه افراد با تکنولوژی‌های ارزان قیمت را ببینم. تم بزرگ نمایشگاه امسال شبکه ۵G بود و در اینجا می‌توانی پاسخ سوالات زیادی درباره اینکه این شبکه چه امکاناتی را در اختیار مردم قرار می‌دهد، را پیدا کنی. اما از نظر من ۵G یک زیرساخت اساسی و بسیار مهم برای بسیاری از تکنولوژی‌ها و خدماتی است که در سال ۲۰۱۹ و بعد از آن در اختیار مردم قرار خواهند گرفت و از این جهت بسیار اهمیت دارد. در نمایشگاه امسال تجهیزات و سرویس‌های زیادی برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی هم وجود داشتند. به نظر می‌رسد که همچنان باید منتظر جنگ رقابتی بر سر ارائه بهترین راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی باشیم. دستگاه‌های خانگی، دستیارهای صوتی دیجیتال و تحولات اینچنینی بسیار جالب هستند؛ فقط باید منتظر باشیم و از آنها لذت ببریم.

در بخش ابزارهای پوشیدنی هوشمند شرکت‌های آسیایی ناشناخته‌ای حضور داشتند. این نشان می‌دهد که چقدر هزینه تولید و ارائه این ابزارها کاهش یافته و چقدر این تکنولوژی گسترش پیدا کرده است. دیگر فقط نام Fitbit و دیگر استارت‌آپ‌های غربی در این حوزه شنیده نمی‌شود. نظرتان در این مورد چیست؟

باز هم می‌گویم شاید با استانداردهای امروزی، قدیمی به نظر برسد؛ اما می‌توانید با یک میکروکنترلر ارزان قیمت و نصب حسگرهای درست روی آن، محصولی هوشمند و جدید بسازید. خودرو یکی دیگر از بخش‌های بزرگ و مهم نمایشگاه CES امسال بود؛ تا جایی که شنیدم آنها مجبور می‌شوند بخش مربوط به خودروها را از این نمایشگاه جدا کنند. با این حال متاسفانه وقت کافی نداشتم که این بخش را از نزدیک ببینم.

از نظر فرصت‌های جدید، با اینکه شما اصول و برنامه‌های خاص خودتان را دارید، اما چقدر به توسعه فعالیت‌هایتان در بخش‌های دیگر امیدوارید؟

سال‌هاست که موبایل عامل بزرگ رشد صنعت تکنولوژی بوده است و ما از نزدیک با آن درگیر بوده‌ایم، در واقع این بخش نقشه راه شرکت ما بوده است. مدت‌هاست که تکنولوژی توسعه داده شده توسط ما برای موبایل راه خودش را پیدا کرده و کاملا گسترش پیدا کرده است. همیشه از دیدن تلویزیون‌ها، اینکه چقدر هر روز بزرگ‌تر می‌شوند و اینکه تجربه تعامل کاربران با آنها پیچیده‌تر می‌شود، لذت می‌برم. تکنولوژی‌های به‌کاررفته در این تلویزیون‌ها توسط نوعی از همین تراشه‌های ساخته شده برای ابزارهای موبایل ارتقا و توسعه یافته است. این جریان سیالی است که از یک تکنولوژی به تکنولوژی دیگر می‌رود. معمولا رشد صنعت موبایل باعث بهبود عملکرد، ادغام با تکنولوژی‌های دیگر، حسگرها و مصرف بهینه انرژی می‌شود. به نظر من شبکه G۵ هم می‌تواند یک پایه و اساس لازم برای توسعه تکنولوژی‌های آینده را فراهم بیاورد. حالا حتی صنعت خودرو هم مبتنی بر تکنولوژی و وابسته به ارتباطات است. این روزها با استفاده از تحولات و پیشرفت‌های ایجادشده در صنعت موبایل، تعاملات پیچیده کاربران با خودروها تعریف می‌شود. حتی امروزه در لپ‌تاپ‌ها از پردازنده‌های کم مصرف، باتری‌هایی با طول عمر بالا و مودم‌هایی با قدرت پردازشی بالا استفاده می‌شود که در نتیجه تحولات و پیشرفت‌های صنعت موبایل به‌دست آمده‌اند. پس می‌بینید که موبایل چه عامل رشد خوبی بوده است. به همین دلیل وقتی می‌بینم که بعضی‌ها درباره کاهش نفوذ و محبوبیت موبایل و حتی پایان این صنعت صحبت می‌کنند، با خودم می‌گویم که کاملا در اشتباه هستند.

آیا می‌توانید میزان موفقیتتان را با سهم بازار خودتان بسنجید؟

بله. در دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ بسیاری از تامین‌کنندگان قطعات اولیه از محصولات ما بهره می‌گیرند. از دستگاه Yoga C۶۳۰ شرکت Lenovo گرفته تا لپ‌تاپ‌های هیبریدی شرکت HP از طراحی تراشه ما بهره می‌گیرند. این محصولات مصرف بهینه و باتری با طول عمر بالا دارند. اما کروم‌‌بوک‌ها کارکرد متفاوتی دارند و ما هنوز وارد این بخش نشده‌ایم.

در این نمایشگاه حتی توالت هوشمند هم معرفی شد که می‌تواند به‌صورت خودکار تمیز شود و قابل برنامه‌ریزی است. بنابراین امکان طراحی اپلیکیشن برای آن هم وجود دارد.

خب اینترنت به سرعت به همه جا نفوذ می‌کند. به نظرم باید منتظر ورود محصولات متنوع و جالب دیگری باشیم که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته و قابل برنامه‌ریزی باشند.

دیدگاهی که درباره رقابت شرکت شما با Intel وجود دارد این است که Intel از جایگاه بالایی که داشته در حال سقوط است و برعکس شرکت شما از صفر شروع کرده و حالا به سرعت در حال رشد است. فکر می‌کنید چه کسی برنده این رقابت باشد؟

نمی‌دانم چه کسی برنده این رقابت خواهد شد؛ اما ما در این رقابت فرصت‌های زیادی را برای ارائه طرح‌های پردازشی کم مصرف برای دستگاه‌های سیلیکونی می‌بینیم و این چیزی است که شرکای ما می‌خواهند آن را ادامه بدهیم. به عقیده کارشناسان ما، با ایجاد معماری استاندارد برای تراشه‌ها می‌توانیم از بسیاری از نرم‌افزارها استفاده بهتری داشته باشیم. ما حالا مهندسان و متخصصان زیادی را در اختیار داریم که تجربه‌های زیادی در این زمینه دارند و از طرف دیگر اپلیکیشن‌های زیادی در حال توسعه و طراحی هستند که می‌توانند اهداف آینده ما باشند. در همین نمایشگاه CES هر سال شاهد رونمایی محصولات متنوع کاربردی و نرم‌افزارهای وابسته آنها هستیم که می‌توانند امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار بدهند و این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم برای تمام این کاربردها و محصولات، برنامه‌ و هدف‌گذاری کنیم. ما سعی داریم بیشتر روی فرآیندهای پردازشی تعامل متمرکز شویم؛ چیزی که شاید رقبای دیگری مانند Qualcomm هنوز آن را پدیده‌ای فانتزی می‌بینند و جدی نمی‌گیرند.