لنوو (۸۶/ ۱۰۰)

لنوو برای دومین سال متوالی در جایگاه اول قرار گرفته است. این کمپانی به خاطر وجود محصولات پرچمدار و فوق‌العاده‌اش این افتخار را به دست آورده است. از ThinkPad X۱ Carbon زیبا تا Yoga ۹۲۰ همه‌فن‌حریف، همگی جایزه‌ منتخب منتقدان را گرفته‌اند. ThinkPad X۱ Carbon تنها محصول سال ۲۰۱۸ بود که توانست پنج ستاره را از منتقدین بگیرد. ۵۳ درصد لپ‌تاپ‌های لنوو امتیاز‌ ۴ یا بیشتر گرفته‌اند. اما در کل امتیازهای لنوو نسبت به سال‌های گذشته افت پیدا کرده است. این شرکت در رقابت تنگاتنگی با اچ‌پی و دل قرار دارد.

 اچ‌پی (۸۵/ ۱۰۰)

اچ‌پی امسال نسبت به سال قبل، دو رتبه صعود کرده است. ۲۰۱۸ با وجود لپ‌تاپ‌های قابل‌قبولی از جمله HP Spectre x۳۶۰ و لپ‌تاپ قوی ZBook ۱۷ و لپ‌تاپ‌ ارزان‌قیمت HP Envy ۱۳t برای این شرکت سال فوق‌العاده‌ای بود. اچ‌پی با طراحی‌های زیبایش در جایگاه دوم قرار گرفت و وارد رقابتی تنگاتنگ با لنوو شد.

 دل (۸۲/ ۱۰۰)

در لیست محصولات دل ترکیبی از لپ‌تاپ‌های فوق‌العاده‌ای مثل Dell XPS ۱۳ و Alienware ۱۵ به چشم‌ می‌خورد. این شرکت موفق شده است محصولاتی با قیمت مناسب و سرشار از خلاقیت را به فروش برساند. سطح پشتیبانی فنی این کمپانی همیشه‌ نقدهای مثبتی گرفته است. این سرویس کاربران را به پشتیبان‌های شخصی وصل می‌کند که در تمام مراحل همراه آنها هستند.

 ایسر (۸۱/ ۱۰۰)

ایسر در آینده نزدیک لپ‌تاپ‌هایی مثل Spin ۱ و Aspire E ۱۵ را به بازار ارائه خواهد کرد. این کمپانی به خوبی می‌داند چطور خدماتی دائمی با قیمت کم به مشتریانش عرضه کند. ایسر همچنین در ساخت محصولاتی قوی سرآمد است، مثال بارز آن می‌تواند Predator ۲۱X با قیمت ۹هزار دلار باشد.

 ایسوس (۸۱/ ۱۰۰)

به خاطر وجود سیستم‌های خلاقانه‌ای مثل زیفیروس، ایسوس در دنیای بازی حرف اول را می‌زند. با وجود مدل‌های فوق‌العاده‌ای مثل ZenBook UX۳۳۱UN و لپ‌تاپ‌های ضدضربه‌‌ای مثل Chromebook C۲۱۳S و لپ‌تاپ‌هایی با قیمت مناسب مثل ZenBook UX۳۳۰UA، ایسوس از رقبای اصلی بازار در زمینه طراحی و قیمت است.

 مایکروسافت (۷۷/ ۱۰۰)

با اینکه مایکروسافت به تازگی ساخت لپ‌تاپ را شروع کرده و تعداد لپ‌تاپ‌هایی که به بازار می‌دهد انگشت‌شمار است، اما همین تعداد کم هم از بهترین‌های بازار هستند. Surface Book ۲ خلاقانه این کمپانی که قابلیت تبدیل شدن به تبلت را هم دارد و لپ‌تاپ‌های Surface رنگارنگ و کاربردی آن از بهترین‌های مایکروسافت هستند. یکی از ویژگی‌های چشمگیر لپ‌تاپ‌های مایکروسافت هماهنگی بی‌نظیر نرم‌افزار و سخت‌افزار است و همچنین کیفیت بالای سری سرفیس باعث شده تا این برند به سرعت جای خود را در این جدول باز کند.

 اپل (۷۲/ ۱۰۰)

اپل سقوط زیادی داشته است و به نظر می‌رسد این شرکت مثل قبل روی لپ‌تاپ‌هایش تمرکز نمی‌کند. این کمپانی در سال گذشته هیچ تلاشی برای خلق طراحی‌های جدید یا ارتقای طرح‌های قبلی از خود نشان نداد. تنها یکی از لپ‌تاپ‌های این کمپانی موفق شد جایزه منتقدان را از ‌آن خود کند. با وجود تمام اینها هنوز هم کمپانی تیم کوک، یکی از بهترین تکنولوژی‌های بازار را در دست دارد.

 ریزر (۷۰/ ۱۰۰)

اگر از نظر مالی مشکلی ندارید و دنبال لپ‌تاپ مخصوص بازی خوبی می‌گردید، ریزر انتخاب خوبی است. این کمپانی مجموعه‌ای از لپ‌تاپ‌های قابل قبول را به بازار عرضه می‌کند. از لپ‌تاپ‌های خوب این کمپانی می‌توان به Razer Blade و Razer Blade Pro اشاره کرد. البته اگر بودجه آن‌چنانی ندارید باید در برندی دیگر دنبال لپ‌تاپ بگردید.

 ام‌اس‌آی (۶۷/ ۱۰۰)

ام‌اس‌آی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های ارائه‌کننده لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی است. با وجود این در رقابت برای جایگاه آخر این رده‌بندی قرار گرفته است. از دلایل اصلی جایگاه پایین این کمپانی می‌توان از تکنولوژی ضعیف آن نام برد. با این حال محصولات این کمپانی هنوز هم تاحدی حرفی برای گفتن دارند. برای مثال بهترین صفحه کلید مخصوص بازی در بازار را می‌توانیم روی لپ‌تاپ MSI GT۷۵VR Titan Pro این کمپانی پیدا کنیم.

 سامسونگ (۶۷/ ۱۰۰)

اگر سامسونگ نصف علاقه‌ای را که به گوشی‌های هوشمندش نشان می‌دهد صرف لپ‌تاپ‌هایش کند، احتمالا وضعیت بهتری خواهد داشت. در حال حاضر سامسونگ‌ لپ‌تاپ‌های کمی در بازار دارد، لپ‌تاپ‌هایی که در این رقابت واقعا حرفی برای گفتن ندارند. با وجود سخت‌افزار قدرتمند اما همچنان بدترین طراحی‌های تاریخ این صنعت از محصولات این کمپانی است و سامسونگ برای باقی ماندن در صنعت لپ‌تاپ نیاز به یک تحول بزرگ دارد. اهمیت ظاهر یک لپ‌تاپ بر هیچ‌کس پوشیده نیست. هیچ دو لپ‌تاپی دقیقا مثل هم نیستند و امضای کار هر کمپانی در طراحی‌های‌ آن نشان داده می‌شود.

 نحوه محاسبه امتیازها

نقدها (۴۰ امتیاز): مهم‌ترین جنبه‌ هر برند، کیفیت محصولاتش است. برای مشخص کردن امتیاز بخش نقدها، نظرات از یکم مارس ۲۰۱۷ تا ۲۸ فوریه ۲۰۱۸ هر کمپانی استفاده شده است. برای هر برند از میانگین امتیاز آن برند استفاده شد. این امتیاز از ۵ به امتیاز از ۴۰ تبدیل شد و به ازای هر جایزه‌ منتقدان ۷۵/ ۰ به امتیاز کل اضافه شده است.

طراحی (۱۵ امتیاز): اهمیت ظاهر یک لپ‌تاپ برای هیچ‌کس پوشیده نیست. هیچ دو لپ‌تاپی دقیقا مثل هم نیستند و امضای کار هر کمپانی در طراحی‌های‌ آن نشان داده می‌شود.

پشتیبانی فنی و گارانتی (۲۰ امتیاز): همه ما هنگام خرید یک لپ‌تاپ دوست داریم مطمئن باشیم که هر کمپانی پشت محصول خود ایستاده است و در صورت وجود هرگونه مشکل فنی از مشتری حمایت می‌کند. ۲ امتیاز از این ۲۰ امتیاز برای میزان پوشش‌دهی گارانتی کمپانی‌ها در نظر گرفته شده است.

خلاقیت (۱۰ امتیاز): بازار لپ‌تاپ رشد سریعی دارد و اگر در این بازار حرکتی رو به جلو نداشته باشید، خیلی زود کنار زده می‌شوید. در زمینه خلاقیت ما براساس میزان تاثیر کمپانی‌ها روی پیشبرد این بازار به سمت جلو، امتیاز دادیم. این تاثیر می‌تواند با ساخت یا تجهیز تکنولوژی محقق شود. حتی میزان ریسک‌پذیری هر کمپانی نیز در این امتیازدهی در نظر گرفته شده است.

قیمت‌گذاری و تنوع (۱۵ امتیاز): چند دسته از خریداران مشتری این کمپانی هستند؟ آیا کارآیی و ارزش هر لپ‌تاپ متناسب با قیمت‌ آن است؟ ما در این گروه امتیاز ویژه‌ای را برای گستردگی تنوع لپ‌تاپ‌ها در نظر گرفتیم (لپ‌تاپ‌های با قیمت متوسط، لپ‌تاپ‌‌های مخصوص بیزینس، لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی و...). همچنین برای قیمت‌گذاری‌های تهاجمی نیز امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

26 (2)