مارکت پلیس(Marketplace) اینترنتی، زیرساخت و ابزارهای اساسی توسعه تجارت الکترونیک بدون مرز است. این زیرساخت نرم افزاری، ابر سامانه تجارت (خرید و فروش) خرد و عمده (B۲B, B۲C) کالا در بستر اینترنت است که از طریق ایجاد شبکه گسترده از تامین‌کنندگان کالا در سراسر جهان در زنجیره‌های ارزش مختلف کالایی، امکان خرید طیف وسیعی از کالاها برای کاربران از هر نقطه جهان را فراهم می‌کند. امروزه، توسعه مکان بازار اینترنتی به دلیل اینکه مستقیما بر قدرت اقتصادی و تجاری یک کشور تاثیر گذار است، نقش و ماموریتی ویژه بازی می‌کند. تا حدی که کشورهای دارنده این زیرساخت‌ها در مناسبات و مذاکرات اقتصادی و حتی سیاسی، قدرت چانه زنی دارند. به این ترتیب، توسعه صنعت تجارت الکترونیک در کشورمان از مدل‌های عرضه و فروش صرفا محلی آنلاین کالاها آن هم غالبا غیرایرانی به تجارت الکترونیک بین‌المللی کالای ایرانی در قالب مدل مارکت پلیس ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

توسعه تجارت الکترونیک کالاهای ایرانی در بستر مارکت پلیس‌های چند زبانه، چند ارزی، چندفرهنگی با قابلیت دریافت ارزهای مختلف، قابلیت عرضه و نمایش کالاهای ایرانی به زبان‌های مختلف و قابلیت ایندکسینگ ویژگی‌ها و صفات کلیدی کالاها و تولیدات ایرانی به زبان‌های مختلف در بستر موتورهای جست‌وجوی مختلف به ویژه گوگل، نتایج بسیار ارزشمند در بر خواهد داشت. از اثرات مثبت می‌توان به جست‌وجو پذیر ساختن کالای ایرانی در تمامی موتورهای جست‌وجو به زبان‌های مختلف برای کاربران سراسر جهان (بازاریابی مستقیم)، خرده‌فروشی و عمده‌فروشی آنلاین کالای ایرانی در جهان، مدیریت توسعه شبکه الکترونیکی نمایندگان و بازاریابان کالای ایرانی در سراسر جهان و توسعه شاخص صادرات عمده و خرد کشور اشاره کرد.

تحقق شاخص صادرات خرد آنلاین به نحوی که خرده فروشی آنلاین کالای ایرانی با حداقل روزانه ۳۰۰ هزار تراکنش با ارزش حداقل هزار دلاری برای هر تراکنش در این مدل تجارت الکترونیک، معادل صادرات روزانه ۳۰۰ میلیون دلار است. به هر حال، در جهانی با جمعیت هفت میلیارد نفری، دستیابی به چنین تجارتی نه تنها دور از ذهن و جسورانه نیست بلکه بسیار ساده و ممکن است. توسعه تجارت الکترونیک بدون مرز، در تمامی کشورهای قدرتمندی که سیاست کلان حمایت از تولید داخلی شان را دارند، به موازات اجرای استراتژی‌های مختلف، توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت ها انجام گرفته است. در کشور ما هم برخی از شرکت‌های دانش بنیان در صنعت IT یک سالی است که گام‌های جدی در این زمینه برداشته‌اند که قطعا حمایت دولت در قالب سیاست‌های کلان تحقق شعار سال «حمایت از کالای ایرانی» را می‌طلبد.