۱۷۰۰- جمعیت لیورپول ۵۷۰۰ نفر بود.

۱۷۱۵- نخستین بارانداز جهان با ویژگی‌های نوین در لیورپول ساخته شد.

۱۷۵۷-کانال سانکی، نخستین کانال بریتانیا احداث شد که نقش راهگشایی در حمل و نقل کالا داشت.

۱۷۷۰- ساخت‌و‌ساز در کانال لیدز-لیورپول، به‌عنوان طولانی‌ترین کانال در بریتانیا آغاز شد.

۱۷۹۳- در لیورپول، واحد پولی اختصاصی این شهر با نام پوند لیورپول رسمیت یافت.

۱۷۹۷- جمعیت لیورپول به ۷۷۰۰۰ نفر رسید.

۱۸۱۹- کشتی ساوانا، نخستین کشتی بخار بود که در لیورپول بارگیری کرد و وارد از آنجا وارد اقیانوس اطلس شد.

۱۸۳۰- نخستین خط راه‌آهن مسافربری جهان بین لیورپول و منچستر افتتاح شد.

۱۸۳۰- تونل واپینگ، به‌عنوان نخستین تونل شهری و زیرزمینی جهان ساخته شد.

۱۸۳۱- جمعیت لیورپول به ۱۶۵۱۷۵ نفر برآورد شد.

ماشین‌آلات جدید در کارخانه‌های نوین بریتانیا به کار افتادند و زنگ انقلاب صنعتی تدریجا به صدا درآمد؛ انقلابی در زیرساخت‌ها که روساخت‌ها را نیز تغییر داد. رمان داستان دو شهر چارلز دیکنز، نشانگر این تحول عظیم در سطوح اقتصادی و فرهنگی است. در واقع همزمان با دگرگونی اشکال تولید صنعتی، ساختارهای تولید ادبی و هنری نیز متحول می‌شود. پنبه محصولی بود که انقلاب صنعتی را پیش برد. پنبه خام با کشتی وارد لیورپول می‌شد، سپس با قایق یا درشکه به کارخانه‌های پوشاک اطراف منچستر و دیگر نقاط انتقال می‌یافت.

در آن دوران، تجار محلی برای انتقال کالا بین لیورپول و منچستر به راهی سریع‌تر از کانال آبی نیاز داشتند. چنین بود که اختراع جدید، یعنی لکوموتیو بخار را به‌کار گرفتند، این اتفاق در سال۱۸۲۹ افتاد؛ هنگامی که جورج استفنسون با کمک پسرش رابرت، در مسابقه ساخت سریع‌ترین قطار کالابر برنده شدند. هزاران نفر شاهد حرکت قطار سریع‌السیر استفنسون با سرعت ۳۶مایل در ساعت بودند. در سال۱۸۳۰، نخستین قطار مسافربر نیز وارد خطوط راه‌آهن لیورپول شد. هرچند که آغاز آن تراژیک بود؛ چراکه ویلیام هاسکینسون، سرمایه‌گذار و نماینده پارلمان محلی لیورپول که از هیجان راه‌اندازی قطار سر از پا نمی‌شناخت در پی هلهله و ازدحام جمعیت روی خط راه آهن افتاد و در دم جان باخت. نام او به‌عنوان نخستین قربانی تصادف با قطار در تاریخ ثبت شده است.

جورج استفنسون، همچنین نخستین تونل زیرشهری جهان را ساخت؛ تونلی که تا اسکله‌های لیورپول ادامه داشت و امکان حمل‌ونقل سریع‌تر کالا به منچستر و بقیه مناطق را فراهم کرد. لیورپول به سرعت رشد کرد. خیابان‌هایی بر اساس نقشه‌های مدرن شهرسازی ساخته شد و ساختمان‌هایی که نشانگر معماری در دوران جدید بودند. طی دو قرن گذشته تاسیسات و خطوط راه‌آهن در لیورپول تغییر کرده و ارتقا یافته؛ امامسیر منچستر به لیورپول در همان است که قطار استفنسون در سال۱۸۳۰ طی کرد. راه‌آهن، انگلستان و جهان را بیش از هر اختراع دیگری در تاریخ دگرگون کرد.

تاسیس راه‌آهن به این معنی بود که برای اولین‌بار مردم می‌توانند به راحتی در سراسر کشور به سیاحت بپردازند، در مکان‌های مختلف کار کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن به خانه برگردند. مفهوم تعطیلات نیز از همان زمان انقلاب صنعتی پدید آمد، سپس جدول زمان‌بندی قطارها طراحی شد و تقویم مدرن رقم خورد. لیورپول به دنبال انقلاب صنعتی به یکی از ثروتمندترین شهرهای جهان تبدیل شد.

از سوی دیگر، هنوز همه چیز در آغاز شکل‌گیری بود؛ از صنایع مدرن تا مفهوم کار و قوانین آن. طی دهه‌های نخست قرن هجدهم زنان و کودکان به سختی در کارگاه‌ها، معادن و کارخانه‌های نساجی کار می‌کردند. ساعات کار بین ۱۰ تا ۱۶ساعت در شبانه‌روز و حتی بیشتر متغیر بود. اینجا بود که نقدهای جامعه‌شناختی اثرگذاری به شیوه و منطق تولید کالا صورت گرفت. اقتصاد سیاسی پوست انداخت و عقلانیت مدرن غربی به چالش کشیده شد.

Untitled-1 copy