فردریک کاتروود معمار و طراح معروف تمدن قوم مایا

کتاب‌های آن دو با نام «وقایع سفر به آمریکای مرکزی، چیاپاس و یوکاتان‌‌‌ [در جنوب‌‌‌ کشور مکزیک‌‌‌]» و «وقایع سفر به یوکاتان» بسیار پرفروش شد و به این ترتیب آن دو توانستند تمدن کهن مایا را به جهان غرب بشناسانند. کاتروود در ۱۸۷۳ به عضویت افتخاری «آکادمی ملی طراحی» درآمد.

وی در ۲۷ فوریه ۱۷۹۹ به دنیا آمد و از ۱۸۲۴ تا ۱۸۲ در حوالی مدیترانه سفر کرد تا بناهای ساخته‌شده توسط مصریان، کارتاژی‌ها و فینیقیه‌ای‌ها را ترسیم کند. او ازیونان، ترکیه و فلسطین نیز دیدن کرد و شاید نخستین فرد غربی بود که قبه الصخره را به تفصیل مورد بررسی قرار داد.

وی تکنیک طراحی با استفاده از «اتاق روشن» را بهبود بخشید و نقشه‌هایی از شهرهای تیبز و بیت‌المقدس تهیه کرد.

کاتروود در ۱۸۳۶ با سفرنامه‌نویسی به نام جان لوید استیونز در لندن آشنا شد.

آن دو گزارش ویرانه‌های شهر کوپان [از شهرهای باستانی مایاها که اکنون در خاک هندوراس واقع شده است] اثرِ خوان گلیندو را خواندند و پس از آن تصمیم گرفتند تا راهی آمریکای مرکزی شوند.

آن دو در ۱۸۳۹ راهی این سفر شدند و طی آن از ده‌ها اثر باستانی تخریب‌شده قوم مایا بازدید کردند.

درنتیجه توانستند گزارش‌های خود در باب ۴۴سایت باستان شناختی را ارائه دهند.  استیونز و کاتروود به‌دلیل بازکشف تمدن مایا شهرت دارند و درواقع توانستند از طریق انتشار دو اثر فوق‌الذکر تمدن مایا را به جهان غرب معرفی کنند. بخش عمده‌ای از طراحی‌ها و نقاشی‌های اصلی وی در پی وقوع آتش‌سوزی در ساختمانی که محل نمایش این آثار و در نیویورک واقع بود، از بین رفت؛ اما شماری از آثار او نیز در موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود.

در سال‌های بعد و با بالا گرفتن تب طلا در کالیفرنیا (۱۸۵۵-۱۸۴۸) کاتروود راهی سانفرانسیسکو شد تا با راه‌اندازی یک فروشگاه، مایحتاج جویندگان طلا را تامین کند. او درواقع فکر می‌کرد از این طریق می‌تواند ثروت زیادی کسب کند.

در ۱۸۵۴ کاتروود بر کشتی بخار شمالگان سوار شد تا از لیورپول راهی نیویورک شود؛ اما در ۲۷سپتامبر کشتی یادشده در شرایطی که دید ضعیفی داشت با یک کشتی فرانسوی به نام وستا برخورد کرد و در نهایت غرق شد.

کاتروود نیز در میان کشته‌شدگان این کشتی به شمار رفت. او هرگز پرتره‌ای از خود نکشید.