ویلیام جان‌ویلز، مساح بریتانیایی

جان‌ویلز در ۵ ژانویه ۱۸۳۴ در تاتنیس دوون واقع در انگلستان به دنیا آمد. وی در کودکی دچار تب شدیدی شد و همین امر باعث شد تا او نتواند به شکل روان و سریع سخن بگوید. وی تا ۱۱سالگی تحت نظر پدرش در خانه آموزش دید و از ۱۸۴۵ تا ۱۸۵۰ در مدرسه گرامر سنت‌اندرو در اشبرتون حضور یافت. سپس به‌عنوان یک جراح آموزش دید و در بیمارستانی در لندن شیمی کاربردی آموخت.

پدر ویلز در ۱۸۵۲ سهمی از شرکت معدن طلای ملبورن خرید و پس از آن درصدد برآمد تا همراه با خانواده‌اش راهی استرالیا شود. با این حال همسرش با این سفر مخالفت کرد و درنتیجه دو پسر خود را راهی استرالیا کردند. ویلیام هجده‌ساله و توماس پانزده‌ساله در سال ۱۸۵۲ سوار بر کشتی جنت میشل شدند و در ژانویه ۱۸۵۳ به ملبورن رسیدند.آ ن دو توانستند در «خانه مهاجران» واقع در جنوب ملبورن برای خود مسکنی بیابند.

از فوریه ۱۸۵۳ آن دو به‌عنوان چوپان در ملکی متعلق به شرکت رویال بانک مشغول به‌کار شدند. در همان سال پدرشان به آن دو پیوست و با همدیگر راهی بالارت شدند تا ویلیام جان‌ویلز در آنجا به‌عنوان حفار در معادن طلا مشغول به‌کار شود. او بعدتر دفتر طلای خود را افتتاح کرد. وی از ۱۸۵۵ به‌عنوان مساح شروع به فعالیت کرد. او به‌عنوان مساح آماتور به جان هملت تیلور را همراهی می ‌کرد و نزد او چندین ماه مثلثات و هندسه اقلیدسی و نقشه‌برداری میدانی آموخت.

در ۱۸۵۸ به ملبورن رفت و در یک رصدخانه مشغول به‌کار شد. وی در ۱۸۶۰ با حقوق سالانه ۳۰۰پوند در سال (نزدیک به ۲۹هزار پوند در سال ۲۰۲۰) به‌عنوان فرمانده سوم، مساح و ناظر هواشناسی به گروه اکتشافی ویکتوریا پیوست. در این گروه رابرت اوهارا بورک فرمانده بود و جورج جیمز لندلز جانشینی فرماندهی را بر عهده داشت. این گروه اعزامی در آگوست ۱۸۶۰ همراه با ۱۹ مرد، ۲۷ شتر و ۲۳ اسب ملبورن را ترک کرد و در اکتبر ۱۸۶۰ به منیندی رسیدند جایی که لندلز به‌دلیل مشاجره با بورک گروه را ترک کرد. در نتیجه ویلز جانشینی فرماندهی را بر عهده گرفت.بورک در آنجا گروه را تقسیم کرد و خود همراه با تنی چند به کوپر کریک رسید. او در آنجا یک انبار آذوقه ایجاد کرد و بورک و ویلز به همراه ۲ نفر دیگر به سمت کرانه‌های شمالی پیش رفتند؛ اما باتلاق‌ها مانع رسیدن آنها شد.

سفر بازگشت به‌دلیل باران‌های موسمی با تاخیر زیادی صورت گرفت و افراد خسته و درمانده شدند. بورک و ویلز در ۳۰ ژوئن ۱۸۶۱ جان سپردند. همه افراد این گروه اکتشافی در نهایت درگذشتند و فقط یک سرباز ایرلندی جان به در برد.