جک نورثروپ، صنعتگر و طراح هواپیما

نخستین کار وی در حوزه هوانوردی در سال ۱۹۱۶ آغاز شد که به عنوان طراح شروع به همکاری با شرکت لاگهد در سانتاباربارا کرد. وی در ۱۹۲۳ به هواپیماسازی داگلاس پیوست و در آنجا در طراحی رزم‌ناو نقش ایفا کرد. در ۱۹۲۷ وی دوباره نزد برادران لاکهید رفت که از ۱۹۲۶ شرکت هواپیماسازی لاکهید را تاسیس کرده بودند. نورثروپ در آنجا به عنوان مهندس ارشد بر روی لاکهید وگا کار کرد که یک هواپیمای تک باله غیرنظامی و ترابری بود و عملکرد بالایی در آن دوران داشت. در ۱۹۲۹ نورثروپ یک تک باله تماما فلزی تولید کرد که سیستم ناوبری و موتور آن در ساختار بال آن قرار داشت.  در ۱۹۲۹ وی شرکت آویون را تاسیس کرد اما یک سال بعد آن را فروخت. در ۱۹۳۲ شرکت نورثروپ را به عنوان شعبه‌ای از شرکت داگلاس در کالیفرنیا راه‌اندازی کرد و دو هواپیمای تک باله بسیار موفق به نام‌های نورثروپ گاما و نورثروپ دلتا ساخت.

۷ سال بعد وی شرکت کاملا مستقل خود را در هاثورن کالیفرنیا به همان نام نورثروپ تاسیس کرد. نورثروپ در آنجا بر روی طراحی بال متحرک متمرکز شد که مرحله‌ای مهم در طراحی هواپیماها به شمار می‌رفت. نخستین پروژه وی در نهایت به شکل هواپیمای نورثروپ YB۳۵ نمایان شد. جنگنده نورثروپ XP۵۶ بلک بالت وی، یکی از طراحی‌های مهم وی در دوران جنگ جهانی دوم در کنار نورثروپ P۶۱ بلک ویدو-نخستین هواپیمای رهگیر شبانه آمریکایی-به شمار می‌رفت که از مدل اخیر بیش از ۷۰۰ فروند تولید شد.

ابداعات وی پس از جنگ و در زمینه تولید هواپیمای جت، رهگیرها، پهپادها و موشک‌های کروز ادامه یافت. او در فوریه ۱۹۸۱ درگذشت. شرکت نورثروپ در ۱۹۹۴ با شرکت گرومن ادغام، و شرکت «نورثروپ گرومن» بنیان نهاده شد.