مارگریت پتن، فعال حوزه اقتصاد خانه

پس از جنگ، وی استفاده از زودپز را رایج کرد و دهها جلد کتاب منتشر کرد؛ کتاب‌‌هایی که ۱۷۰ میلیون نسخه از آنها به فروش رفت. پتن در ۴ نوامبر ۱۹۱۵ در بث، سامرست انگلستان به دنیا آمد اما در بارنت هرتفوردشایر رشد یافت و در همانجا برنده یک بورسیه تحصیلی در مدرسه گرامر ملکه الیزابت شد. ۱۲ساله بود که پدرش درگذشت و او شروع به آشپزی برای مادر، برادر و خواهرش کرد؛ زیرا مادرش به ناگزیر بر سر شغل معلمی خود بازگشت. پس از پایان دوران مدرسه، به‌عنوان بازیگر در تئاتر رپرتوار شروع به کار کرد و پس از آن وارد حوزه اقتصاد خانه و آموزش‌های آن شد.

 جنگ جهانی دوم

در دوران جنگ‌جهانی دوم، وی برای وزارت تغذیه کار می‌کرد و دستورالعمل‌های مبتکرانه خود را بر اساس برنامه جیره‌بندی غذایی دولت در یک برنامه رادیویی تحت‌عنوان «جبهه آشپزخانه: Kitchen Front» ارائه می‌کرد.

  تلویزیون و رادیو

از دوران جنگ و نیز از ۱۹۴۶ تا سال ۲۰۰۰ وی در بسیاری از برنامه‌های رادیویی بی‌بی‌سی حضور می‌یافت که از آن میان باید از برنامه «ساعت زنان» یاد کرد. از میان برنامه‌های تلویزیونی که او مرتبا در آنها حضور می‌یافت باید به نخستین مجله تلویزیونی بریتانیا با نام «طراحی‌شده برای زنان: ۱۹۶۰-۱۹۴۷» و «باشگاه آشپزی: ۱۹۶۱-۱۹۵۶» اشاره کرد. از وی به‌عنوان یکی از اولین چهره‌های مشهور (سلبریتی‌های) حوزه آشپزی یاد‌کرده‌اند؛ اصطلاحی که خود آن را دوست نداشت و می‌گفت: «من سلبریتی نیستم! تا روزی که بمیرم من یک اقتصاددان خانه هستم.»

 کتاب‌ها

پتن نویسنده کتاب‌های پرفروش بسیاری در بریتانیا بود. در ۱۹۶۱ که کتاب‌های این حوزه با طرح‌های ساده چاپ می‌شد ناشر وی کتابش با عنوان «آشپزی رنگی» را به شکلی بسیار آراسته و پرزرق و برق منتشر کرد.

از «کتاب آشپزی روزانه» وی در ۱۹۶۹ بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفت. پتن پس از یک دوره بازنشستگی کوتاه‌مدت در دهه هفتاد، تا اواخر دهه نود زندگیش پیوسته در برنامه‌های غذایی رادیو و تلویزیونی شرکت می‌کرد. او در سال ۲۰۱۵ در ۹۹ سالگی درگذشت.