چاک ویلیامز، موسس فروشگاه سانوما

ویلیامز ۲ اکتبر ۱۹۱۵ در جکسون‌ویل فلوریدا به دنیا آمد. او فنون آشپزی را از مادربزرگش -که در لیمای اوهایو رستوران‌دار بود- آموخت. در دوران رکود بزرگ، تعمیرگاه خودروی پدرش ورشکسته شد و خانواده او به جنوب کالیفرنیا رفتند. در آنجا هم پدرش کاری از پیش نبرد و خانواده خود را ترک کرد. در نهایت ویلیامز، کاری در یک نخلستان در حوالی پالم‌اسپرینگز برای خود یافت. زوجی که صاحب آنجا بودند، سرپرستی وی را بر عهده گرفته و او را به دبیرستان فرستادند. او تا پایان تحصیلات دبیرستان نزد این زوج ماند و پس از آن به لس‌آنجلس رفت.

در دوران جنگ جهانی دوم، ویلیامز چهار سال را در خارج از کشور به عنوان مکانیک هواپیما در هند و شرق آفریقا گذراند. پس از آن به سانومای کالیفرنیا رفت و به عنوان پیمانکار ساخت‌وساز کار خود را آغاز کرد.

  ویلیامز-سانوما

ویلیامز فروشگاه‌‌‌ ابزار فلزى رالف مورس را در سانوما در سال ۱۹۵۳ خرید و طی چند سال بعد به‌تدریج مغازه خود را به فروشگاه لوازم آشپزخانه فرانسوی تبدیل کرد. او در کار خود موفق شد؛ زیرا در آن زمان پیدا کردن لوازم آشپزی اروپایی در آمریکا دشوار بود. وی فعالیت‌های خود را در سال ۱۹۵۸ به سان‌فرانسیسکو برد. بیش از یک دهه بعد در سال ۱۹۷۱ ویلیامز-سانوما نخستین کاتالوگ لوازم آشپزخانه خود را برای پذیرش سفارش پستی ارائه کرد. خیلی زود این کسب و کار توسعه یافت و تا ۲۰۱۵ بیش از ۶۰۰ فروشگاه را در بر گرفت. چاک ویلیامز، کسب‌وکار خود را در سال ۱۹۷۸ به ارزش ۱۰۰هزار دلار به هوارد لستر و جی مک ماها فروخت، اما همچنان تا ۱۹۸۶ ریاست شرکت را بر عهده داشت. سهام این شرکت در سال ۱۹۸۳ به بازار بورس نیویورک عرضه شد.

ویلیامز چاک، ویراستار و مولف بسیاری از کتاب‌های آشپزی، از جمله مجموعه چندجلدی «کتابخانه آشپزخانه ویلیامز سانوما» بود؛ مجموعه‌ای ۴۰جلدی که نزدیک به ۱۰میلیون نسخه از آن به فروش رفت. او همچنین مجموعه‌ای چندجلدی با نام «آشپزی ساده» را نوشت.