جان اینسورث هوروکس دامپرور و کاشف انگلیسی

پدرش، پیتر هوروکس، از سرمایه‌گذاران و سهامداران «انجمن شهرهای ثانویه» و الهام‌بخش تاسیس شهرهای ثانویه در مستعمره نوین استرالیای جنوبی بود. جان هوروکس ۲۱ساله همراه با برادر کوچک‌ترش اوستاس، در مارس ۱۸۳۹ به آدلاید استرالیا رسیدند. آنها که نمی‌خواستند برای استقرار بر زمین خودشان صبر کنند، در ژانویه ۱۸۴۰ در پنوتهام فعلی –که خود آن را بنا گذاشته و این نام را بر آن نهادند- اردوگاه خود را برپا کردند. جان در سال ۱۸۴۲ در پی مرگ پدرش به انگلیس بازگشت و دو سال بعد دوباره راهی استرالیا شد.

 سفر اکتشافی مرگبار

در سال ۱۸۴۶ جان هوروکس با هدف یافتن زمین‌های مناسب کشاورزی، راهی شمال غرب استرالیا و تپه‌های حوالی دریاچه تورنس شد. نفر دوم گروه اکتشافی همراه وی، پیمایشگری به نام جان هنری تیکستون بود. داوطلب بی‌مواجب دیگر این گروه، هنرمند و گیاه‌شناس آماتوری به نام ساموئل توماس گیل بود. چند مرد اجیرشده دیگر نیز در این گروه حضور داشتند.

هوروکس اول سپتامبر در حوالی دریاچه داتون در حالی که داشت تفنگ شکاری خود را با باروت پر می‌کرد، به شکل تصادفی و بر اثر انفجار باروت به‌شدت زخمی شد. صدمات وی مشتمل بر از دست دادن انگشت میانی دست راست، ردیفی از دندان‌ها و بخشی از فکش بود. بنابراین گروه اکتشافی از هدف خود صرف نظر کرد و به پنوورتام بازگشت. در نهایت هوروکس ۲۳ سپتامبر بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.

 میراث

هرچند سفر اکتشافی هوروکس ناکام ماند، اما در ۱۸۵۱ نزدیک‌ترین همکار وی، جان جکسون اوکدن، توانست هدف او را دنبال کند و به آن دست یابد.

نام هوروکس بر برخی از مناطق جغرافیایی گذاشته شده که از آن میان، گذرگاه هوروکس در نزدیکی کوه ریمارکیبل و کوه هوروکس در نزدیکی کلر شایان ذکر است. خواهر هوروکس زندگی‌نامه کوتاهی درباره وی و بر اساس یادداشت‌های روزانه‌اش در ۱۹۰۶ منتشر کرد.