پل پوبرزنی  خلبان، کارآفرین و طراح هواپیما

 از پوبرزنی به‌عنوان نخستین کسی که ساخت هواپیماهای خانگی را در آمریکا متداول کرد و الهام‌بخش میلیون‌ها نفر در هوانوردی محلی بود، یاد می‌شود. بسیاری میراث وی را با رشد و تثبیت صنعت هوایی آمریکا در اواخر قرن ۲۰ و اوایل قرن ۲۱ مرتبط می‌دانند.  پوبرزنی متولد ۱۴ سپتامبر ۱۹۲۱ در لیونورث کانزاس بود. او در فقر پرورش یافت، اما در دوران مدرسه به هوانوردی علاقه پیدا کرد و شروع به ساخت هواپیماهای مختلف کرد. در دبیرستان نحوه پرواز با هواپیما و تعمیر آن را یاد گرفت و به این منظور از گلایدر «WACO» و هواپیمای تک‌باله «Porterfield ۳۵» آغاز کرد و پس از دبیرستان پرواز با هواپیمای دوباله امریکن ایگل را آزمود. او فاقد تحصیلات دانشگاهی بود.

انجمن هواپیمای تجربی

پوبرزنی این انجمن را در محوطه خانه خود در هیلز کرنرز ویسکانسین راه انداخت؛ انجمنی که ابتدا در زیرزمین خانه‌اش راه‌اندازی کرد و بعدتر به انجمنی جهانی بدل شد. او در ۲۰۰۹ از ریاست این انجمن کناره‌گیری کرد. در ۲۰۱۷ سازمان یادشده بیش از ۲۰۰ هزار عضو در بیش از ۱۰۰ کشور جهان داشت.

در ۱۹۵۳ EAA خبرنامه‌ای با عنوان «Experimenter: آزماینده» به قلم پل و همسرش و سایر داوطلبان منتشر کرد که بعدا «Sport Aviation» نام گرفت. این نشریه اکنون به شکل ماهنامه منتشر می‌شود و بر انواع هواپیماهای تجربی خانگی و سایر جنبه‌های هوانوردی مشتمل بر هواپیماهای آنتیک، جنگی و کلاسیک تمرکز دارد.  گردهمایی‌های سالانه این انجمن که مشتمل بر پرواز با هواپیماهای کوچک و خانگی است، سالانه در ویسکانسین با حضور بیش از ۶۰۰ هزار نفر، ۱۰ هزار فروند هواپیما و هزار کارگاه و فروم برگزار می‌شود، از همین رو این گردهما‌یی بزرگ‌ترین مجمع در نوع خود در جهان به شمار می‌رود.  پوبرزنی بیش از ۳۰ سال در گارد ملی هوایی ویسکانسین و نیروی هوایی آمریکا خدمت کرد که از آن میان حضور وی در جنگ جهانی دوم و جنگ کره شایان ذکر است. او با بیش از ۵۰۰ نوع هواپیما پرواز کرد که از آن میان ۱۷۰ مورد به پرواز با هواپیماهای خانگی مرتبط بود. او ۳۰ هزار ساعت از عمر خود را صرف پرواز با انواع هواپیماها کرد. وی همچنین چندین هواپیمای حانگی را طراحی یا اصلاح کرد یا خود آنها را ساخت. پوبرزنی ۹۱ سال عمر کرد و در ۲۲ اوت ۲۰۱۳ در آشکاشِ ویسکانسین چشم بر جهان فروبست.