ششم خرداد ۱۳۵۱

    محصول بهاره خشخاش به گل افتاد

کشت بهاره خشخاش که چندی قبل در روستاهای همایونشهر انجام گرفته بود، به گل افتاد. خبرنگار اطلاعات می‌نویسد، امسال سطح کشت خشخاش در این منطقه بیشتر از سال‌های قبل است و چون هیچ‌گونه آفتی کشت‌ بهاره خشخاش را تهدید نمی‌کند، کشاورزان محصول بیشتری به‌دست خواهند آورد.

    سفر وزیر بازرگانی و صنایع انگلیس به تهران

جان دیویس، وزیر صنایع و بازرگانی بریتانیا برای شرکت در اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و بریتانیا و یک دیدار سه روزه رسمی به دعوت همتای ایرانی خود هوشنگ انصاری به تهران آمد.

وزیر محافظه‌کار انگلیس در مدت اقامت در تهران افتخار شرفیابی به حضور همایونی را حاصل خواهد کرد و علاوه‌بر انجام گفت‌و‌گوهای مفصل با انصاری و مقامات وزارت اقتصاد با دیگر شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی ایران نیز ملاقات می‌کند.مسائل مورد بحث وزیران دو کشور را به این ترتیب می‌توان در این مسائل خلاصه کرد:

-‌امکان‌سنجی مشارکت سرمایه‌داران و سرمایه‌گذاران انگلیسی در اجرای طرح‌های مشترک صنعتی و اقتصادی در ایران با هدف فروش تولیدات آن در بازارهای دیگر

- تلاش در تشویق توسعه مبادلات بازرگانی میان دو کشور

- تلاش برای توسعه صادرات ایران به انگلیس از طریق صادرات مستقیم  یا اعطای امتیازاتی به صادرات ایران در بازارهای موردنفوذ انگلیس

- همکاری مشترک برای نفوذ به بازارهای منطقه‌ای از جمله خلیج فارس

- نتایج پیوستن انگلیس به بازار مشترک اروپا و نحوه بهره‌برداری از این تحول به‌نفع مناسبات بازرگانی ایران و انگلیس

-‌اختصاص ۵۰ میلیون لیره انگلیس از جانب لندن به‌صورت ضمانت اعتبار برای خرید کالاهای انگلیسی از طریق ایران.

ششم خرداد ۱۳۶۱

    اختصاص ۵۰ میلیون تومان برای فعال‌تر کردن سیاست خارجی

هیات‌دولت جمهوری اسلامی با تلاوت آیاتی از قرآن مجید به ریاست مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر تشکیل شد.احمد توکلی، سخنگوی دولت گفت: در این جلسه مصوبه‌ای در مورد اساسنامه سازمان صنایع دفاع ملی ایران مطرح و به تایید هیات دولت رسید.وی افزود: خوشبختانه تولید این صنایع در طول جنگ به دو‌برابر افزایش یافته است. تصویب نامه دیگری پیرامون افزایش اختیارات بخشداران و فرمانداران در امر انتخاب معاون مطرح شد.سخنگوی دولت ادامه داد: در جلسه امروز ۵۰ میلیون تومان اعتبار برای فعال‌تر کردن سیاست خارجی در اختیار سفارتخانه‌ها و خانه‌های فرهنگ در خارج از کشور قرار گرفت و ۶‌میلیون تومان در اختیار استانداری بوشهر جهت رفع نارسایی‌های این استان از لحاظ کمبود آب گذاشته شد و ۲۵۰ میلیون تومان نیز جهت تامین وسایل ژاندارمری در اختیار این نهاد انتظامی قرار گرفت‌ و ۱۰ میلیون تومان برای افزایش اعتبار انتخابات میان‌دوره‌ای و مجلس خبرگان تخصیص داده شد.

ششم خرداد ۱۳۷۱

    رشد جمعیت در مناطق شهری ۲ برابر مناطق روستایی

رشد جمعیت مناطق شهری ۲ برابر مناطق روستایی است. این مطلب در سی و یکمین شماره نشریه «گزیده مطالب آماری» که از سوی مرکز آمار ایران انتشار می‌یابد، درج شده است.در این شماره از نظریه برای اولین‌بار نتایج مقدماتی آمارگیری جاری جمعیت که در سال گذشته انجام شده، ارائه شده است.نگاهی به مطالب این شماره نشان می‌دهد که جمعیت کشور در سال ۱۳۷۰ به ۵۸ میلیون و ۱۱۰ هزار نفر رسیده است. طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۰ جمعیت کشوری سالانه به طور متوسط ۲۸/ ۳ درصد افزایش یافته است.طی دوره مزبور بیشترین افزایش جمعیت مربوط به استان تهران بوده است که جمعیت آن از ۷/ ۸ میلیون نفر به ۳/ ۱۰ میلیون نفر رسیده است و رشد جمعیت مناطق شهری کشور دو‌برابر مناطق روستایی است.همچنین نتایج آمارگیری مزبور نشان می‌دهد که از ۱/ ۵۸ میلیون نفر جمعیت کشور یک‌چهارم و یا به طور دقیق‌تر ۲/ ۲۵ درصد از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.براساس آمارگیری جاری جمعیت ۱۳۷۰ در سال ۱۳۵۶ مصرف سرانه گوشت قرمز یک نفر شهری ۴/ ۱ برابر یک نفر روستایی بوده است؛ درحالی‌که این رقم در سال ۱۳۶۷ به ۷/ ۲ برابر رسیده است.

ششم خرداد ۱۳۸۱

    ایران اطلاعات مهمی درخصوص منابع نفت‌ خزر به‌دست آورده است

وزیر نفت اعلام کرد: ساختمان‌های مهم در ناحیه خزر جنوبی که احتمال وجود نفت در آنها وجود دارد، شناسایی شده‌اند.مهندس بیژن زنگنه گفت: وزارت نفت با مشارکت شرکت‌های شل، لاسمو و با اطلاعاتی درخصوص منابع نفت خزر جنوبی به‌دست آورده است.وی افزود: وزارت نفت بخش مهمی از ناحیه خزر جنوبی را لرزه‌نگاری کرده و اطلاعات یادشده تکمیل شده است. در حال‌حاضر مشخص شده که در چه ساختمان‌هایی از خزر جنوبی احتمال وجود نفت هست، اما برآورد میزان دقیق ذخایر این منطقه با انجام عملیات حفاری میسر است.

    بررسی ۳۰ درخواست برای تاسیس شرکت بیمه خصوصی

رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران اعلام کرد: در پی تصویب قانون تاسیس موسسات بیمه غیردولتی تاکنون ۳۰ درخواست به بیمه مرکزی ایران ارائه شده است.دکتر عبدالناصر همتی گفت: در پی ارسال آیین‌نامه اجرایی موضوع به متقاضیان تعداد ۱۷ متقاضی خود را واجد شرایط دانسته، نسبت به مراجعه به بیمه مرکزی ایران و دریافت فرم‌ها و اطلاعات اقدام کرده‌اند.از این تعداد تاکنون ۴ گروه از متقاضیان نسبت به ارائه فرم‌ها و اساسنامه و طرح عملیاتی ذی‌ربط اقدام کرده‌اند که مراتب از سوی بیمه مرکزی ایران در دست بررسی است.

ششم خرداد ۱۳۹۱

    سبقت قیمت سکه از طلای جهانی

آخر هفته بازار سکه و ارز با نیم‌نگاهی به تحولات بین‌المللی قیمت طلا در بازارهای جهانی و تحت‌تاثیر عوامل روانی با موجی از افزایش قیمت روبه‌رو شد. درحالی‌که قیمت اونس جهانی طلا در بعد‌از‌ظهر روز پنج‌شنبه دو دلار نسبت به آخرین قیمت طلا در عصر چهارشنبه کاهش پیدا کرده بود، قیمت سکه در بازار داخلی ۲۸ هزار تومان افزایش پیدا کرد.به گفته برخی کارشناسان افزایش نزدیک به ۱۰۰ تومانی قیمت هر دلار آمریکا و بازگشت هیجان به بازار از دلایل این رشد قیمت بوده است. محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در بیان دلایل سبقت قیمت سکه از طلا گفت: معاملات روز پنج‌شنبه در شرایط هیجانی انجام شد.