۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۱

  شمار بیکاران کشور ۵۵۰ هزار نفر است

امیرحسین فرزانه، معاون نیروی انسانی وزارت کار در کنفرانس طی کار اظهار کرد: در پایان سال ۵۱ تعداد فعالان زن در جامعه کارگری ایران به حدود یک میلیون و ۸۵ هزار نفر بالغ خواهد شد. وی افزود: در سال‌های ۵۱ تا ۵۶ (سال‌های برنامه عمرانی پنجم) یک میلیون و ۹۵۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد. از سویی در حال حاضر شمار بیکاران کشور بالغ‌بر ۵۵۰ هزار نفر است. فرزانه اعلام کرد: به موجب آمارگیری نمونه‌ای سال ۴۸ اداره کل آمار و نیروی انسانی وزارت کار حدود ۲ درصد از شاغلان کشور که بین ۷ تا ۴۲ ساعت در هفته کار می‌کردند، تقاضای کار اضافی داشته‌اند ولی به نسبتی که ساعات کار افزوده می‌شده نسبت متقاضیان کار نیز افزایش یافته است  و این خود دلیلی بر ناچیز بودن درآمد در قبال افزایش ساعات کار است.

  ۱۰۰ هزار تن گندم از خارج خریداری می‌شود

به منظور تامین گندم موردنیاز تا به دست آمدن محصول داخلی و توزیع آن به بازار میزان یکصد هزار تن گندم از خارج خریداری و به کشور وارد خواهد شد. با توجه به بارندگی‌های سال گذشته و پیش‌بینی‌ها انجام‌شده میزان محصول گندم در سال جاری کفاف مصرف را می‌کند ولی به علت آنکه سرمای امسال هنوز تمام نشده است و براساس گزارش‌های رسیده از مناطق مختلف حتی در بعضی از مناطق ریزش برف ادامه دارد، لذا برداشت محصول گندم در سال‌جاری قدری تاخیر خواهد داشت.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۶۱

  ویدئوهای وارداتی به هیچ وجه ترخیص نمی‌شود

رئیس‌کل گمرک ایران در مورد اطلاعیه اخیر گمرک مربوط به ویدئو گفت: در مورد «ویدئو تیپ»های وارداتی موجود در گمرکات کشور، اطلاعیه گمرک ایران منحصرا موضوع مربوط به مرجوع کردن ویدئوهاست که در اطلاعیه به همین مطلب اشاره شده است.

صاحبان ویدئوها می‌توانند با استفاده از این اجازه نسبت به خارج کردن کالای خود از کشور اقدام کنند و اجازه ترخیص ندارند.

سیدحسین میرکریمی در مورد تغییرات اساسی در قوانین گمرکی گفت: بعد از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی در جهت انطباق قوانین و مقررات گمرکی با اهداف انقلاب اقدامات متعددی شده که اهم‌ آن پیشنهاد لغو قوانین مربوط به معافیت‌های گمرکی است که جنبه تبعیض داشته و به جهات خاصی برای افراد حقیقی یا حقوقی رژیم گذشته برقرار شده بود. با تصویب قوه مقننه خوشبختانه اکثر این معافیت‌ها لغو شده است. همچنین ابطال قوانینی که موجب کندی در امر ترخیص کالا می‌شد، پیشنهاد شده است.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۱

  آمریکا به ایران خسارت می‌پردازد

وزارت امور خارجه اعلام کرد، واشنگتن باید به این دلیل که بیش از ۱۰ سال دارایی‌های ایران را مصادره کرده است به ایران خسارت بپردازد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در بیانیه‌ای که مدیریت قضایی وزارت خارجه منتشر ساخت از محکومیت بدون درخواست فرجام‌خواهی اعلام شده توسط دیوان داوری لاهه سخن رانده شده است. در این بیانیه آمده است که مبلغ خسارت تثبیت‌نشده و به قصد آمریکا که در برابر این تصمیم تسلیم شود، اشاره شده است. یک منبع وزارت خارجه آمریکا که نخواست هویتش فاش شود، اطمینان داد «ما اطاعت می‌کنیم، ما می‌پردازیم.» در همین رابطه دیوان داوری لاهه طی حکمی اعلام کرد که دولت آمریکا از تعهدات خود در زمینه انتقال و آزادسازی اموال غیرنظامی ایران مندرج در بیانیه‌های سال ۱۳۵۹ الجزایر تخلف کرده و به این ترتیب دولت جمهوری اسلامی ایران مستحق دریافت غرامت از آمریکا است.

  دور تازه فعالیت بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد

سازمان بورس اوراق بهادار تهران در ساختمان جدید با بهره‌برداری از شبکه کامپیوتری دور جدیدی از حیات اقتصادی خود را آغاز کرد.

رجایی سلماسی، دبیرکل بورس که از بامداد نوزدهم اردیبهشت در ساختمان جدید فعالیت‌ها را زیر نظر داشت، گفت: دوران نوین اقتصادی ایران به بورس فعال‌تر و مدرن‌تر نیاز داشت که این خواسته در ساختمان جدید بورس تهران برآورده شده است. بورس اوراق بهادار تهران در ساختمان بانک کار سابق که در داخل آن تغییرات زیادی به‌وجود آمده مستقر شده است و برخلاف گذشته در تمامی فعالیت‌های دادوستد بورس در این ساختمان از کامپیوتر کمک گرفته خواهد شد.

  دعوت ایران از  شرکت‌های بین‌المللی برای راه‌اندازی اپراتور دوم تلفن‌همراه

وزارت پست، تلگراف و تلفن جمهوری اسلامی ایران خواستار ارائه پیشنهادهای شرکت‌های بین‌المللی در خصوص مدیریت واگذاری دومین مجوز شبکه تلفن‌همراه جی‌اس‌ام شده است. هفته‌نامه  مید با انتشار این خبر اعلام کرد، از این شرکت‌ها دعوت شده پیشنهادهای خود را تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه جاری ارائه کنند.

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱

  بار حمایت از تولید در هدفمندی یارانه‌ها روی دوش صندوق توسعه

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح برنامه‌های دولت برای پایین آوردن هزینه تامین مالی بخش تولید در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت در این راستا از فعالیت بنگاه‌هایی که نیاز به بهبود ساختار دارند، از طریق ساختار صندوق توسعه ملی حمایت خواهد شد و منابع ارزی تولید، با نرخ ۶ درصد از محل صندوق توسعه ملی به آنها پرداخت می‌شود. شمس‌الدین حسینی همچنین پرداخت یارانه سود به بنگاه‌ها، در نظر گرفتن نرخ مالیات استهلاکی، کمک به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و قراردادن نرخ‌های ترجیحی به نفع تولید را از دیگر راهکارهای دولت برای حمایت از بخش تولید در فاز دوم برشمرد. وی افزود: البته این یارانه مانند یارانه نقدی که به خانوارها داده می‌شود، نیست، اما از بنگاه‌های تولیدی که می‌خواهند سرمایه در گردش را در جهت این فعالیت‌ها و سرمایه‌‌گذاری‌ جایگزینی انجام دهند، حمایت می‌شود.