۲۳ فروردین ۱۳۵۱

   وزیر بازرگانی چین به ایران دعوت شد

آخرین دور مذاکرات رسمی هیات بازرگانی جمهوری خلق چین که به ریاست معاون وزارت بازرگانی خارجی آن کشور به ایران آمده است، با اعضای هیات نمایندگی ایران به ریاست معاون اقتصادی وزارت اقتصاد در این وزارتخانه انجام شد. براساس توافق‌های اصولی که در این مذاکرات حاصل شد، یک سلسله توصیه‌هایی تهیه شده است تا به منظور عقد موافقت‌نامه نهایی میان وزیران ایران و چین توسط کارشناسان دو کشور به وزیران مربوطه ارائه شود. معاون بازرگانی خارجی جمهوری خلق چین و رئیس هیات بازرگانی این کشور از طرف وزیر بازرگانی خارجی جمهوری خلق چین از هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد دعوت کرد از چین دیدن کند، وزیر اقتصاد این دعوت را با مسرت پذیرفت و متقابلا از وزیر بازرگانی خارجی جمهوری خلق چین دعوت کرد که از ایران دیدن کند.

۲۳ فروردین ۱۳۶۱

   اعلام نحوه خرید سکه ۳۵۰۰ تومانی

p26- (1)

بانک ملی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد فروش سکه طلای بهار آزادی از پس‌فردا آغاز می‌شود. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: ...پیرو اطلاعیه 22 اسفند 1360 به‌منظور تسهیل در امر فروش و تحویل مسکوک طلای بهار آزادی هر یک از متقاضیان خرید سکه در صورت داشتن حداقل 16سال و با ارائه شناسنامه می‌توانند تا 15 اردیبهشت 1361 مبلغ 35 هزار ریال بهای یک عدد سکه بهار آزادی را به حساب شماره 87222 شعبه مرکزی در یکی از شعب بانک ملی ایران پرداخته و رسید مربوطه را دریافت کنند. در پایان مدت مذکور پس از رسیدگی در مقابل اخذ رسید مربوطه یک عدد سکه بهار آزادی تحویل خواهد شد. چنانچه تعداد متقاضیان بیش از میزان عرضه سکه طلا باشد از طریق قرعه‌کشی، سکه به کسانی که قرعه به نام آنان اصابت کند، تحویل می‌شود.

   فروش نفت برای واردات قطعات ایران ناسیونال

p26-10

قرارداد ایران ناسیونال با شرکت انگلیسی «تالبوت» آماده امضا شد. براساس این قرارداد ایران در قبال فروش نفت، قطعات موردنیاز ایران ناسیونال را به مدت دو سال دریافت می‌کند. علی صفری، مدیرعامل شرکت ایران‌ناسیونال در یک نشست خبری اعلام کرد:  پس از پیروزی انقلاب شرکت ایران‌ناسیونال بیش از یک میلیارد تومان ضرر داشته است. به این ترتیب که ضرر شرکت در سال 58 معادل 500 میلیون تومان و در سال 59 حدود 320 میلیون تومان و پیش‌بینی می‌شود در سال 60 حدود 300 میلیون تومان باشد. صفری اعلام کرد که مذاکره با شرکت انگلیسی «تالبوت» آخرین مراحل خود را طی می‌کند. براساس این قرارداد که آماده امضا است، انگلستان در قبال ارسال قطعات مورد نیاز ایران و انتقال تکنولوژی به کشور ما، نفت دریافت می‌کند. به این ترتیب ما طی دو سال آینده از «تالبوت» گیربکس، دیفرانسیل و جلوبندی دریافت می‌کنیم و همزمان پروژه موتورسازی را گسترش می‌دهیم.

23 فروردین 1371

   دیه حوادث رانندگی از سوی شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود

شرکت‌های بیمه ایران، آسیا و البرز و شعب آنها در سراسر کشور مجاز خواهند بود مسوولیت قانونی دارندگان وسایل نقلیه یعنی مسوولیت ناشی از جبران دیات را تا میزان آرای صادرشده از طرف محاکم و دادگاه‌ها حداکثر به میزانی که اخیرا از طرف مقامات قوه‌قضائیه یا مسوولان این قوه اعلام شده، در مقابل حق بیمه مناسب بیمه کنند. گرانمایه، رئیس شورای عالی بیمه و رئیس کل بیمه مرکزی ایران گفت: تعهد بیمه‌گر از لحاظ تعداد مصدومان نامحدود است ولی برای نفر زیان‌دیده در هر حادثه حداکثر تا سقف 70 میلیون ریال خواهد بود.

23 فروردین 1391

   دو گزینه پیش روی خریداران سکه

با نزدیک شدن به زمان سررسید اولین فاز پیش‌فروش سکه، بانک مرکزی از دو گزینه برای خریداران سکه خبر داد. تحویل نقدی سکه یا دریافت اوراق مشارکت با سود 20درصد گزینه‌های رئیس کل است. رئیس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرد که با تحویل نخستین مرحله از سکه‌های پیش‌فروش شده در 29 فروردین ماه، قیمت سکه افت قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. با توجه به افت قیمت طلا در بازارهای جهانی و نزدیک شدن به موعد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در مرحله اول، قیمت سکه در بازار طی روزهای اخیر کاهش داشته است به‌طوری‌که هم‌اکنون قیمت سکه پایین‌تر از ارزش جهانی آن است. رئیس کل بانک مرکزی پیش‌بینی کرد: قیمت در بازار به کمتر از نرخ پیش‌فروش‌شده در مراحل سوم و چهارم برسد و در این صورت خریداران در این دوره متضرر می‌شوند.

منبع:روزنامه اطلاعات، اقتصادنیوز