استرس می‌تواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود

دکتر نامراتا سینگی شاغل در بخش مراقبت‌های اولیه بهداشتی اتریوم استیل در شهر شارلوت ایالت کارولینای شمالی در ایالات متحده می‌گوید تقریبا هر روز با بیمارانی مواجه می‌شود که با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند. علائم خاصی وجود دارد که ممکن است متوجه شوید که می‌تواند به این معنی باشد که زمان مراجعه به پزشک فرا‌رسیده است. اگر استرس شما باعث افت شدید کاری در محل کار یا افت تحصیلی‌تان شود یا اگر متوجه شوید که به سادگی قادر به کنار آمدن با زندگی روزمره نیستید، ایده خوبی است که به دنبال کمک باشید.

دکتر سینگی می‌‌‌گوید: این مهم است که ببینید با توجه به سطح استرس خود در کجا قرار دارید و فورا آن را کنترل کنید. به گفته وی برای مراجعه هیچ وقت زود نیست و هیچ وقت هم دیر نیست و شما در هرشرایطی از فشار روانی که هستید می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی وقتی استرس به یک مساله تبدیل می‌شود یا کیفیت زندگی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، زمان آن فرا رسیده است که به ارائه‌دهنده مراقبت‌های اولیه خود مراجعه کنید. دکتر سینگی می‌‌‌گوید ممکن است لازم باشد ابتدا آزمایش خون انجام دهیم و ببینیم که آیا شرایط پزشکی زمینه‌‌‌ای وجود دارد یا خیر. تشخیص رسمی استرس اضطراب است و اگر فورا به آن رسیدگی نشود، می‌تواند منجر به بیماری‌‌‌های جدی شود. او در ادامه افزود: بی‌خوابی یک مشکل بزرگ است. استرس شما را بیدار نگه می‌دارد و ذهن شما پی در پی در حال تپش است. شما نمی‌توانید بخوابید و سپس این چرخه در طول روز ادامه خواهد داشت که باعث می‌شود شما احساس خستگی کنید و قادر به انجام کارهای خود نخواهید بود، که همین موضوع نیز استرس شما را افزایش می‌دهد.

شما نمی‌توانید بدن و ذهن خود را آرام کنید. یک رابطه واقعی بین اضطراب و بیماری وجود دارد و کسانی که مشکلات سلامت جسمانی همراه با اضطراب دارند علائم بدتری را بروز می‌دهند، کمتر به درمان پاسخ می‌دهند و احتمال ابتلا به بیماری‌‌‌های کشنده، از جمله چند مشکل طولانی‌‌‌مدت (زندگی با دو یا چند بیماری مزمن) بیشتر است. سینگی توضیح می‌دهد: استرس می‌تواند متابولیسم شما را کاهش دهد که می‌تواند منجر به چاقی شود. همچنین شما چیزی به نام سندرم متابولیک دریافت می‌کنید که می‌تواند منجر به دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا شود. سندرم متابولیک مجموعه‌‌‌ای از شرایط است که با هم اتفاق می‌‌‌افتند و خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. این شرایط شامل افزایش فشارخون، قند خون بالا، چربی اضافی بدن در اطراف کمر و سطوح غیر‌طبیعی کلسترول یا ‌تری گلیسیرید است.

سینگی خاطرنشان می‌کند که این روند به یک واکنش زنجیره‌ای تبدیل می‌شود. با یک مشکل شروع می‌شود و سپس در ادامه شما می‌توانید به چند بیماری دیگر و شرایطی که اغلب همراه با بیماری یا مشکل دیگری مرتبط با آن است، دچار شوید. اگرچه مشاوره و داروها ممکن است بخشی از برنامه درمانی باشند، سینگی اغلب تغییرات سبک زندگی را در ابتدا پیشنهاد می‌کند. دکتر سینگی می‌‌‌گوید: من معمولا به بیمارانم توصیه می‌کنم که پیاده‌‌‌روی کنند، بیرون بروند و از روز خود لذت ببرند و سعی کنند روزی ۱۰‌هزار قدم بردارند. همچنین، سعی کنید هنگام غذا و زمان خواب از تلفن همراه دوری کنید تا از پیمایش بیهوده گوشی خود جلوگیری کنید.

اما یک مورد بزرگ در این خصوص این است که باید مصرف الکل را کاهش دهید. بله، نوشیدن ممکن است شما را آرام کند، اما برخی از افراد برای کمک به خواب خود، الکل مصرف می‌کنند و این می‌تواند باعث وابستگی به الکل و سوء مصرف الکل شود. سینگی همچنین اخیرا شاهد افزایش مصرف ماری جوانا برای مقابله با استرس بوده است. وی می‌گوید من بیماران زیادی داشته‌ام که با ماری جوانا خوددرمانی کرده‌اند، زیرا استرس زیادی دارند و این منجر به افزایش اضطراب می‌شود. این بیماران ممکن است علائم بدتری را تجربه کنند زیرا به نظر می‌رسد THC، ترکیب روانگردان موجود در ماری جوانا، عامل بزرگی است. در حقیقت THC یکی از گونه‌‌‌های کانابینوئیدها و ماده محرک عصبی اصلی موجود در شاه‌‌‌دانه است. این ماده سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت‌تاثیر قرار داده و باعث سستی و افزایش حساسیت حواس می‌شود. سطوح بالای THC با افزایش علائم اضطراب، مانند افزایش ضربان قلب و افکار تند و سریع مرتبط است.

بنابراین، هرچه بیشتر سبک زندگی خود را تغییر دهید تا ذهن و بدن سالمی داشته باشید، بیشتر می‌توانید با چالش‌‌‌های افسردگی کنار بیایید. من به عنوان یک ارائه‌دهنده درمان‌های مرتبط با خانواده، عاشق پیشگیری هستم. سینگی می‌‌‌گوید با صحبت کردن در مورد آن، آموزش دادن به همه، از تبدیل آن موقعیت‌‌‌های استرس‌‌‌زا به شکست‌‌‌های ذهنی در آینده و ابتلا به آن اختلالات سلامت روانی یا جسمی جلوگیری می‌‌‌کنید. ما توصیه می‌کنیم برای درمان اضطراب و کمک به بهبود عوارض ناشی از آن از یک روان‌درمانگر کمک بگیرید. در آخر باید اضافه کنیم که اختلالات اضطرابی را می‌توان با دارو، روان‌درمانی یا ترکیبی از این دو درمان کرد. برخی از افراد با دارا بودن اختلالات اضطرابی خفیف تصمیم می‌‌‌گیرند با این شرایط زندگی کنند و به دنبال معالجه نباشند.