همیشه تحت نظر هستید

«زنجیره» هیجان‌انگیز و از آن رمان‌هایی است که می‌توانید آن را یک نفس بخوانید و در طول روز دنبال فرصتی برای ادامه دادنش باشید. ممکن است بگویید وقت‌پر‌کن است و پلیسی. بله. اما این کتاب ۵۱۵صفحه‌ای، به قدری جذاب و هیجان‌انگیز است که از وقتی آن را شروع می‌کنید تا یک هفته می‌توانید روزهایتان را با آن سر کنید و تمامش کنید. گاهی به صفحه‌هایی می‌رسید که چشم از آن‌ها نمی‌توانید بردارید، چون انگار وسط یک سریال پلیسی هستید. استرس می‌گیرید و هیجان و ترس است که همراهتان می‌شود.

داستان زنجیره با قصه زنی به نام ریچل شروع می‌شود که از طریق تماسی تلفنی متوجه می‌شود دختر مدرسه‌ای‌اش در راه رفتن به مدرسه دزدیده شده است. اما فرد رباینده، هم مثل ریچل کسی است که فرزندش را دزدیده‌اند. در نتیجه مشخص می‌شود والدین این ماجرای فرزنددزدی، همگی قربانی یک شبکه باج‌گیری مخوف هستند. به این ترتیب است که زنجیره شکل می‌گیرد. شبکه‌ای که بر اساس آن، این رمان شکل گرفته است و گویا براساس تلفیقی از یک ماجرای واقعی در دهه‌ی۱۹۷۰ مکزیک و خیال‌پردازی‌های ذهن نویسنده خلق شده است. از دیگر نکاتی که درباره این رمان می‌توان بیان کرد این است که نفوذ و کنترل تلفن‌های همراه و اینترنت و نرم‌افزارها روی زندگی ما در طول کتاب مدام به چشمتان می‌آید و ترسی به جان شما می‌اندازد.

داستان مدام به شما این حس را القا می‌کند که همیشه تحت نظر هستید؛ به وسیله‌ گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ‌ها و ردیاب‌ها. تمام حرف‌های‌تان شنیده و حرکت‌های‌تان دیده می‌شود. و البته در کتاب، تمام طول پروسه زنجیره همه چیز از طریق گوشی‌های یک‌بار‌مصرف، سایت‌ها، کامپیوتر‌ها و خرید بیت‌کوین اداره می‌شود. همه چیز کدگذاری شده و امکان ندارد کسی بتواند رد آن را بگیرد. در نهایت، داستان در دو فصل با نام‌های «همه‌ دخترهای گم‌شده» و «هیولایی در هزارتو» روایت می‌شود. هراس و استرس در در فصل نخست که از ابتدا با زمان‌بندیِ آغاز هر بخش شروع می‌شود، همراه شما می‌شود و لحظه‌به‌لحظه با شخصیت‌های داستان پیش می‌روید و نگران آن‌ها می‌شوید.

رمان پلیسی «زنجیره» نوشته آدرین مک‌کینتی، نویسنده‌ ایرلندی با ترجمه سیمین محبوب از سوی نشر چترنگ با قیمت ۱۰۵هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است و اگر دست و دلتان برای خرید کتاب این روزها باز است، گزینه خوبی برای خرید و خواندن است. که بعد از خواندن از خرید خود راضی خواهید بود.