دنیای اقتصاد- گیلان- مجتبی عابدینی بی‌بالانی: با تقسیط ۳ ساله سرمایه در گردش مشکل واحدهای تولیدی استان گیلان رفع خواهد شد. رییس سازمان صنایع و معادن گیلان در دومین نشست ستاد تسهیل واحدهای تولیدی و صنعتی کشور در استان که با حضور معاون حقوقی، امور مجلس و استاندار گیلان برگزار شد، با بیان مطلب فوق افزود: هم‌اکنون جز در موارد خاص این مهم امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که با تقسیط ۳ ساله سرمایه در گردش ۵۰ درصد مشکلات صنعت حل می‌شود.

محمدحسین اصغریان در این نشست که در راستای اجرای اصل ۴۴ و چشم‌انداز ۱۴۰۴ وزارت صنایع و معادن به عنوان متولی امر صنعت و معدن کشور به جهت بهبود، رشد و توسعه همه جانبه ساختارهای تولید و گسترش صنایع و معادن تشکیل شد، گفت: ۵۱ درصد مصوبات اولین نشست ستاد تسهیل و امور پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی در گیلان اجرا شده است، همچنین ۵۹۴ مصوبه در دور نخست سفر اعضای ستاد تسهیل در گیلان مصوب شد که از این تعداد ۵۷۶ واحد در گیلان اجرایی شد.

رییس سازمان صنایع و معادن گیلان ادامه داد: هم اکنون ۶ کارگروه هدفمندسازی یارانه‌ها، امور بانکی و تسهیلات، معادن و صنایع معدنی، امور مالیاتی، گمرک و تامین اجتماعی، شهرک‌های صنعتی و محیط زیست و مسائل عمومی در سازمان صنایع و معادن گیلان تشکیل و در حال بررسی مصوبات دور قبل و تصویب مصوبات جدید است.

رییس سازمان صنایع و معادن گیلان گفت: کارگروه شهرک‌های صنعتی با ۹۱ درصد تحقق مصوبات بهترین عملکرد را داشته و همه مصوبات شرکت‌های آب، گاز و محیط زیست نیز عملیاتی شده‌اند.

اصغریان افزود: در بخش استان‌های دارای ۱۰۰تا۴۰۰ واحد آسیب‌پذیر نیز گیلان با ۲۵۴ واحد رتبه اول را کسب کرد، استان گیلان از ۲۵۴ واحد تاثیرپذیر ۲۳۴ واحد را برای دریافت بسته انرژی به بانک‌ها معرفی کرده که ۱۶۳ واحد از سوی بانک‌ها پذیرش و بقیه به علت نقص مدارک پذیرش نشده است.

وی با بیان این مطلب که از ۱۶۳ واحد تاثیرپذیر استان که در بانک‌ها پذیرش شدند، ۱۵۹ واحد تسهیلات دریافت کرده‌اند، گفت: با توجه به اینکه وزارت صنایع و معادن کارخانجات چایسازی را در کارگروه صنایع آسیب پذیر قرار داده، بانک ملی به عنوان تنها بانک عامل در این زمینه عمل خواهد کرد و هم اکنون ۸۱ واحد کارخانه چایسازی از اعتبار انرژی استفاده می‌کنند که این اقدام در رفع مشکلات این واحدها تاثیر مثبتی داشته است.

اصغریان گفت: دولت خواستار عدم افزایش قیمت از سوی واحدهای تولید شد و این امر در استان اجرایی شده و تنها ۱۰ درصد افزایش قیمت در شن و ماسه و بتن در گیلان داشته‌ایم، همچنین در بخش گاز رسانی به شهرک‌های صنعتی همکاری خوبی را شاهد بودیم؛ به طوری که ۲ شهرک صنعتی فاقد گاز در استان تا پایان تیرماه امسال از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.