دنیای اقتصاد- خراسان جنوبی- محمد قربانی: مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت:۵۳ درصد مساحت استان در معرض تهدید فرسایش بادی قرار دارد. «حبیب‌الله شریفی» به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مقابله با بیابانزایی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ۲۲ کانون بحرانی بیابان‌زا در استان وجود دارد، افزود: این کانون‌ها ۸۸۰ هزار هکتار از مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه سالانه یک درصد حاشیه بیابان‌های جهان به سمت بیابانی شدن پیش می‌روند، تغییر جمعیت، آب‌وهوا، شرایط اقتصادی و اجتماعی و بوته کنی را از عوامل تاثیرگذار برای روند بیابانزایی ذکر کرد.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی شناسایی مناطق تحت فرسایش بادی و کانون بحرانی، تهیه طرح‌های اجرایی مدیریت مناطق بیابانی و مقابله با کانون‌های بحرانی، بهبود شرایط زیست محیطی در مناطق بیابانی و بهره‌برداری از تمام پتانسیل‌ها به ویژه انرژی خورشیدی را از برنامه‌های محوری بیابان‌زدایی ذکر کرد.

شریفی گفت: بالغ بر دو میلیون هکتار بیابان در خراسان جنوبی وجود دارد که تاکنون در ۱۸۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی صورت گرفته است.

وی افزود: در شش سال گذشته، بالغ بر ۱۲۸ هکتار نهال کاری، ۱۳ هزار هکتار بذرکاری، ۱۳ هزار هکتار مدیریت روان آب‌های سطحی، ۱۲۴ کیلومتر احداث بادشکن زنده و ۵۵۱ کیلومتر بادشکن غیر زنده در ارتباط با مقابله با بیابانزایی در استان انجام شده است.

شریفی با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد مساحت استان معادل ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه‌‌های منابع طبیعی است، گفت: از این میزان ۵/۲۳ درصد را عرصه‌‌های بیابانی، ۶۲ درصد را مراتع بیابانی، ۴/۷ درصد را مراتع و ۸/۶ درصد را عرصه‌های جنگلی تشکیل می‌دهد.

وی گفت: یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از مساحت خراسان جنوبی تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

شریفی با بیان اینکه خراسان جنوبی ششمین استان بیابانی کشور است، گفت: این استان با دارا بودن دو میلیون و ۹۶ هزار هکتار بیابان نیم ‌درصد بیابان‌های جهان را به خود اختصاص داده است.