دنیای اقتصاد- اصفهان- فرزانه احمدی: رییس هیات مدیره شرکت صنایع و معادن احیاء سپاهان، در سمینار بررسی ارتباط بین دانشگاه و بنگاه‌های اقتصادی گفت:«در جوامع پیشرفته، ارتباط بین دانشگاه و بنگاه‌های اقتصادی به نحوی تعریف شده است که این دو جدا از یکدیگر، امکان رشد و تعالی نخواهند داشت. سید مصطفی صفوی، در خصوص رابطه کنونی دانشگاه و بنگاه‌های اقتصادی خاطرنشان کرد:«در کشور ما، با توجه‌ به‌ اینکه‌ این دو نهاد، وارداتی‌ هستند، ایجاد ارتباط‌ بین این‌ دو بسیار پیچیده‌تر است و دولت‌ برای‌ سرپا نگه داشتن‌ صنایع‌ مجبور به‌ دادن‌ یارانه‌ است و دانشگاه‌ها نیز نمی‌توانند کارشناسان‌ مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی را تربیت‌ کنند.» وی افزود: «بررسی‌ وضعیت‌ کشور نشان‌ می‌دهد رابطه‌ محکمی میان‌ دولت، دانشگاه‌ و بنگاه‌های اقتصادی‌ وجود ندارد یعنی یک اتحاد مثلثی محکم مشاهده نمی‌شود گرچه‌ ممکن‌ است‌ دربرخی‌ موارد ارتباط‌ منطقی‌ و مناسبی‌ هم برقرار شده‌ باشد، اما کافی نبوده است.»

وی در ادامه، اذعان کرد:« البته نمی‌توان از دانشگاه ایراد گرفت و فقط از او انتظار داشت. بنگاه‌های اقتصادی نیز عمدتا، همکاری قابل توجهی با دانشگاه ندارند. بنگاه‌های اقتصادی در انتظار افراد دارای مدرک نیستند، بلکه‌ نیازمند نیروهای‌ کاربردی‌ متخصص‌ و تحول‌گرا هستند، متخصصانی که‌ بتوانند ایده بدهند و ایده را به یک محصول و خدمت نو و رقابتی بدل کنند.»

سید مصطفی صفوی، تعدادی از موانع موجود در این ارتباط راچنین برشمرد:«برای مدیریت بر فرآیند ارتباط دانشگاه و بنگاه‌های اقتصادی، هیچ ساختار کلانی وجود ندارد. همچنین آموزش‌هایی که در دانشگاه‌ها به دانشجویان ارائه می‌شود، با آنچه که بنگاه‌های اقتصادی کشور به آن نیازمندند و از فارغ‌التحصیلان انتظار دارند، متفاوت است. امروزه بیشتر ارتباط این دو بخش تنها به ارائه طرح‌ها و پروژه‌های صنعتی آن هم در قالب پایان‌نامه‌ها محدود شده است.»

وی در ادامه به ارائه راهکار برای برقراری رابطه بین پژوهش‌های دانشگاهی و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت پرداخت و گفت:« شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر با تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر که سرمایه اولیه در آن قرار دارد و تدوین راهبرد و استراتژی مناسب، اقدام به مشخص کردن حوزه فعالیت خود و شرکت‌های هدف کرده و از بین آنها طرح‌های مناسب را ارزیابی می‌کند و طی مذاکره با طراحان و کارآفرینان، سرمایه مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهد.» در سمینار مذکور که در دانشکده امور اقتصادی دانشگاه اصفهان برگزار شد، محمد ربانی، معاون تحقیقات و فناوری این دانشگاه نیز پیرامون موضوع سمینار گفت:« دانشگاه‌ها باید حوزه مصرف و نیاز جامعه را بدانند تا بر آن مبنا دانشجویان را تربیت کنند. صنعت نیز به این رابطه نیاز دارد؛ چرا که تا وقتی علم نباشد صنعت نمی‌تواند موفق عمل کند.»