نرخ حاشیه‌نشینی در تبریز

عبادی، رئیس شبکه بهداشت تبریز با اشاره به طرح جامع کنترل فشار خون گفت: ۸۰ درصد افراد بالای ۳۰ سال درجامعه برای غربالگری کنترل فشار خون هدف‌گذاری شده‌اند. برای اجرای موفق این طرح کلینیک امام رضا(ع) و خانه‌های سلامت شهرداری تبریز می‌تواند کمک بزرگی باشد. وی افزود: سالانه ۱۶۰ هزار نفر بر اثر فشار خون دچار مرگ و میر می‌شوند. شهرداری تبریز باید در این زمینه کمک حال دانشگاه علوم پزشکی باشد. مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: ۱۳هزار میلیارد درسال ۹۷ به طرح‌های شهرسازی و راهسازی استان اختصاص یافته بود. در تکمیل آزادراه تبریز- زنجان تغییراتی ایجاد شده که قسمتی از این مسیر به‌عنوان رینگ دوم عمل خواهد کرد. سلطانی افزود: ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌ها از طریق بخش خصوصی انجام شده که اکنون نیز به دنبال سرمایه گذار و مشارکت در طرح‌های راهسازی هستیم.

وی بااشاره به ادغام درون سازمانی راه و شهرسازی یادآور شد: اگر این ادغام به‌طور مناسب انجام شود شاهد تحول بزرگ و مبارکی خواهیم بود. مدیر کل راه و شهرسازی استان با بیان معضلات حاشیه‌نشینی گفت: ۴۰۰هزار نفر در تبریز در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. جابه‌جایی حاشیه‌نشینی نیازمند یک همدلی بزرگ است. شرکت‌های شهرداری در این زمینه کمک بزرگی می‌توانند به اداره کل راه و شهرسازی بکنند. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز نیز با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی در تبریز گفت: در ۲سال اول شورای پنجم اقدامی در جهت کاهش حاشیه‌نشینی در تبریز انجام نشده است.

محمدزاده افزود: ۱۸ محله تبریز گرفتار حاشیه‌نشینی شده‌اند، کیفیت خانه‌های ساخته شده نیز به مراتب پایین تر است.  تقی پور، عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: بخش عمده ساکنان تبریز با شهرستان‌ها در ارتباط هستند، در این میان جای تاسف است که جاده تبریز- اهر هنوز بعد از گذشت ۱۵ سال تکمیل نشده است. آیا سریال بی پایان این بزرگراه به اتمام خواهد رسید.  بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر نیز یادآور شد:چند سال است که نقشه بافت فرسوده همان قبلی است در حالی که طی این سال‌ها حاشیه‌نشینی گسترش یافته، از طرفی آمار ارائه شده برای حاشیه‌نشینی غیر واقعی است. متولی زمین هم خود دولت است پس نیازی نیست ارگان‌های دولتی از شهرداری درخواست زمین داشته باشند. فرج قلیزاده، دبیر شورای شهر تبریز هم با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی در تبریز گفت: باید در مطالعات پروژه‌های شهری به آرامی قدم برداشت.

اندیش، نایب رئیس شورای شهر نیز خاطر‌نشان کرد: حاشیه‌نشینی در تبریز به گونه‌ای پیشرفت کرده که به خود بافت شهر نیز غلبه می‌کند، بیکاری، وضعیت اقتصادی نامناسب و افزایش مهاجرت از عوامل گسترش حاشیه‌نشینی است. وی ادامه داد: در منطقه۱۰ شهرداری ساخت و ساز بدون مجوز و پروانه ساخت انجام می‌شود. اشرف نیا، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز تصریح کرد: حاشیه‌نشینی در تبریز قدمتی چند ساله دارد، اکنون طرح بازآفرینی شهری در حال اجراست، طبق گفته وزیر مربوطه، ۷هزار واحد مسکن باید در تبریز ساخته شود. مسعودی ریحان، عضو شورای شهر با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی وضعیت مناسبی در رتبه بندی راهسازی ندارد، گفت: در بخش بزرگراهی رتبه ۲۳ کشوری را در اختیار داریم که به نوعی می‌توان گفت در قعر جدول هستیم. سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی و طرح‌های راهسازی ادامه داد: مسوول بازآفرینی شهر در استان شخص استاندار آذربایجان‌شرقی است و در این میان ۲۴ نهاد مختلف هم به‌صورت مستقیم باید نقش‌آفرینی کنند.