ابعاد تهدیدات طبیعی در تبریز 800 هزار نفر در معرض مخاطره

فریدون بابایی اقدم ، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز در یکصد و بیست و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز درخصوص الزامات ایجاد شهرک امن در تبریز گفت: آخرین طرح مصوب شهر تبریز در پایان سال ۹۵ تصویب شده است و حدود ۸/ ۱میلیون نفر از شهروندان تبریز حائز مخاطرات طبیعی هستند. وی ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت در صورت بروز سیل یا زلزله در تبریز حدود ۸۰۰ هزار نفر از مردم شهر در معرض بلایای طبیعی هستند. بابایی اقدم با بیان اینکه در دوره‌های قبلی پارک عباس میرزا به‌عنوان شهرک امن پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: تجربیات کشورهای گذشته را بررسی کردیم در نهایت پیشنهادی به مدیریت بحران شهرداری تبریز داده شد تا بررسی‌های لازم انجام گیرد و در نظر داریم مخاطرات طبیعی و ‌مشکلات پیش رو را به گوش تمام مسوولان برسانیم تا در صورت بروز مشکل شهرداری تبریز مقصر شناخته نشود.

وی همچنین گفت: باید در مرحله اول شهرداری مکلف شود تا ۳۲۰ سکوی موجود در پارک عباس میرزا توسط سازه‌های سبک آماده‌سازی شده و همچنین در دیگر مناطق مکان‌یابی‌هایی برای احداث شهرک امن انجام شود. بابایی اقدم در ادامه گفت: در بحث‌های حاشیه نشینی و بد مسکنی تنها راه حل تولید مسکن ایمن است، استان آذربایجان شرقی ۱۰ هزار سهمیه مسکن ایمن دارد و باید در فاصله زمانی مناسب عملیات احداث آغاز شود. عبداله تقی پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این مورد گفت: پارک عباس میرزا به‌صورت دو منظوره احداث شده است و اگر سازه‌هایی نصب شود باید فقط برای مواقع بحرانی استفاده شود و عملا استفاده عمومی امکان پذیر نخواهد بود. فرج محمد قلیزاده نیز در این مورد گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز تقریبا رها شده است و حتی بعضا به‌صورت سیستماتیک حمایت می‌شوند.

وی ادامه داد: به‌طور مثال در زمان اعمال تخفیف‌های موردی و فصلی از ساخت‌و‌سازها همان میزان نیز برای متخلفان ماده صد اعمال می‌شود و گاهی در مناطقی ساختمان‌هایی ۵،۴ طبقه بدون رعایت کوچک‌ترین ضوابط ساخته می‌شود ولی برای مقابله با این ساخت و سازها باید شهرداری توسط مراجع ذی صلاح حمایت شود و باید ساخت و ساز‌های مجاز حمایت شوند و کسانی که ابتدایی ترین قوانین معماری و شهرسازی را رعایت نمی‌کنند طبق قانون برخورد شود. قلیزاده در ادامه گفت: در گذشته در شهرها پلیس ساختمان وجود داشت که متاسفانه منحل شده است و نیاز است پلیس ساختمان مجددا تشکیل شده و به تجهیزات روز مجهز شوند تا بتوانیم در مقابل ساخت و ‌سازهای غیرمجاز بایستیم. غلامحسین مسعودی ریحان، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: باید مشخص شود که چگونه در مقابل ساخت و سازهای غیرمجاز وارد عمل شویم همچنین باید طرحی از طرف شورا تصویب شود که در هر منطقه‌ای که ساخت و‌ ساز غیرمجاز صورت گیرد شهردار منطقه و عوامل دخیل جریمه شوند.

وی ادامه داد: در مقابل ساخت و سازهای غیرمجاز نمی‌شود مقاومت کرد، چراکه مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک نیازمند ساخت‌وساز است و باید شهرداری محل‌هایی برای ساخت‌وساز مهاجران در نظر گیرد تا این مهاجران در آن منطقه و شهرک نسبت به ساخت و‌ساز اقدام کنند و باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط برای این کار اعلام آمادگی کنند. محرم محمدزاده دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ارتباط با لزوم ایجاد شهرک امن در تبریز گفت: بحث ‌در این مورد است که محل‌هایی ایجاد شود تا در صورت بروز زلزله و تخریب ساختمان‌ها به آن محل پناه ببریم.

وی ادامه داد: باید شهرکی ایجاد شود تا خانه‌هایی با استحکام بنای قوی ایجاد شود و افرادی که در این خانه‌های غیر مستحکم ساکن هستند به آن شهرک انتقال یابند. ایرج شهین باهر، شهردار تبریز نیز در این باره گفت: تبریز در حجم حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده دومین شهر است و مناطقی در شهر وجود دارد که در گذشته به‌صورت غیرمجاز ایجاد شده است. وی با بیان اینکه باید موضوع واقع بینانه مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اینکه شهرداری وظیفه دارد از ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز جلوگیری کند جای بحث ندارد، اما اینکه شهرداری چقدر توانایی دارد در شهر تمام ساخت و سازهای غیرمجاز را رصد کند جای بحث دارد. فریدون بابایی اقدم در ادامه در مورد الزامات آزادسازی بستر و حریم مهرانه رود نیز گفت: شهرداری تبریز در سال‌های گذشته بستر مهرانه رود را کف‌سازی و ساماندهی کرده است. وی گفت: باید در بحث رهاسازی مسیر رودخانه‌ها شهرداری اقدام کند و جایی که نیاز است دیگر دستگاه‌ها نیز وارد عمل شوند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز ادامه داد: در هنگام بروز حوادث اقدامات ما آنچنان که باید تاثیر گذار باشد نیست و مهرانه رود یکی از مکان‌هایی است که هنگام بروز سیل مشکلاتی برای شهر تبریز به وجود می‌آورد. بابایی اقدم افزود: در بحث مهرانه‌رود دو راهکار وجود دارد اول اینکه دبی مهرانه رود را افزایش دهیم و راه حل دوم آزادسازی مسیر این رودخانه از فضای سبز ایجاد شده است و پیشنهاد این است که با عمق دادن به مهرانه رود دبی این رودخانه افزایش یابد. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز اعلام کرد: احداث پل دانشجو، مسیر مترو، بیلبورد، پل بازار جواهر، آب نما پارک‌های طولی کف‌سازی‌های گسترده و مبلمان شهری در مسیر و بستر مهرانه‌رود احداث شده‌اند که در مواقع بروز سیل مشکل‌آفرین خواهد بود.