مقابله آبی با ریزگردها

وی افزود: بر اساس هماهنگی‌های انجام گرفته آب مورد نیاز برای آبیاری این نهال‌ها از کانال کوت امیر و همچنین کانال پرورش ماهی آزادگان تامین می‌شود. همچنین سایر نهال‌ها را نیز به وسیله تانکرها آبرسانی خواهیم کرد و امیدواریم مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه اکنون برای نهال‌های کشت شده در آن عرصه مشکلی در بحث تامین آب وجود ندارد، تصریح کرد: سهمیه آبی مستقلی برای نهال‌های کشت شده در این عرصه در نظر گرفته شده است و در صورت بهبود وضعیت آب در استان این سهمیه نیز تخصیص داده خواهد شد. وی با اشاره به آخرین وضعیت نهال‌های کشت شده در این کانون خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهال‌های کشت شده در کانون ریزگرد اهواز حدود ۸۰‌ درصد سبزینگی دارند و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در حال حاضر کشت نهال با توجه به شرایط آب و هوایی انجام نمی‌گیرد و در آبان ماه نسبت به کشت سایر نهال‌ها اقدام خواهد شد.

رودخانه‌های خوزستان با ۶۳‌درصد خشکسالی

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به کاهش ۷۰‌درصدی ذخایر سدهای استان گفت: رودخانه‌های خوزستان ۶۳‌درصد کاهش داشته است. مصطفی شبه اظهار کرد: آورد رودخانه‌های استان در سال آبی جاری نسبت به آمار طولانی مدت ۶۳‌درصد و نسبت به سال گذشته ۴۰‌درصد کاهش داشته است. وی افزود: رودخانه مارون نسبت به آمار بلندمدت ۸۰‌درصد و نسبت به پارسال ۶۲‌درصد کاهش نشان می‌دهد. شبه اضافه کرد: آبدهی کارون نسبت به آمار بلندمدت ۶۵‌درصد و نسبت به سال گذشته ۴۳‌درصد کم شده است. این مقام مسوول تصریح کرد: رودخانه زهره با ۹۷‌درصد خشکسالی روبه‌رو است و آبدهی این رودخانه نسبت به پارسال نیز ۸۴‌درصد کاهش یافته است. به گفته وی، رودخانه کرخه نسبت به آمار بلندمدت ۴۴‌درصد و نسبت به پارسال ۲۱‌درصد کاهش داشته است.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین ظرفیت مخازن سدهای استان را ۱۸ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: اکنون حجم آب مفید سدها حدود پنج میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال‌های نرمال ۷۰‌درصد و نسبت به سال گذشته ۶۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد. وی اظهار کرد: سدهای حوضه کارون ۵/ ۱میلیارد مترمکعب، سد دز ۲/ ۱میلیارد مترمکعب، سد مارون کمتر از ۱۴۰ میلیون مترمکعب، سد جره، ۶۸ میلیون مترمکعب و سد کوثر ۹/ ۱میلیارد مترمکعب ذخیره دارد. شبه تاکید کرد: در برنامه‌ریزی برای مصارف تابستان باید مصارف کشت‌های پاییزه، آب شرب و سهمیه محیط‌زیست لحاظ شود. وی افزود: حوضه کارون بزرگ با توجه به اینکه بیشتر مصرف‌کنندگان بخش کشاورزی را تغذیه می‌کند، حساس‌ترین حوزه آبی استان به شمار می‌رود و خشکسالی در این حوزه تبعات بسیاری برای استان به همراه دارد.

کارون همچنان شور است

شبه با اشاره به تداوم شوری و نفوذ آب دریا به کارون گفت: شوری آب در ایستگاه تصفیه‌خانه خرمشهر ۲۸ هزار و ۴۸۶ میکروموس و در تصفیه خانه آبادان ۱۱ هزار و ۹۸۶ میکروموس است. وی افزود: شوری آب در ۱۶ تیر در خروجی سد شهید عباسپور ۵۴۳ میکروموس است که به تدریج طی مسیر افزایش می‌یابد به‌طوری که در خروجی سد گتوند ۹۲۱ میکروموس، در ملاثانی ۱۵۵۶میکروموس، پایین‌دست اهواز ۲۳۷۲میکروموس، دارخوین ۶۷۲۱ میکروموس و در ایستگاه مارد ۱۰ هزار و ۲۶۴ میکروموس است. شبه اضافه کرد: با احداث سد خاکی مارد میزان شوری تا حد زیادی کم شده است و با بهره‌برداری از طرح غدیر آب شرب آبادان و خرمشهر از سد کرخه تامین می‌شود.

وی در ادامه با انتقاد از برداشت بیش از اندازه آب توسط مزارع نیشکر و شلتوک تاکید کرد: تنها راه کاهش شوری در پایین‌دست کارون، افزایش آب رودخانه است اما رهاسازی آب از سدهای بالادست این مشکل را حل نمی‌کند، زیرا مصرف‌کنندگان و کشاورزان مسیر هر چقدر آب رهاسازی شود، برداشت می‌کنند، از این رو باید مصارف و برداشت‌های بالادست کاهش یابد و مدیریت شود. شبه اضافه کرد: کشت شلتوک یکی از عوامل تهدید کمی و کیفی رودخانه است و با وجود ممنوعیت کشت امسال بیش از ۲۰ هزار هکتار در حوزه کارون و ۱۰ هزار هکتار در حوضه کرخه شلتوک‌کاری شده است، البته پارسال که مشکل آب نداشتیم ۶۵ هزار هکتار شلتوک‌کاری در این ۲حوضه انجام شده بود.

ممنوعیت کشت تابستانه در خوزستان

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت: درخواست ما ممنوعیت کشت بهاره و تابستانه در حوزه‌های کارون، جراحی و زهره بوده اما ستاد بحران استان برای کشت‌های تابستانه تصمیم‌گیری می‌کند که هنوز بحث در این زمینه ادامه دارد و تصمیم نهایی در روزهای آینده اتخاذ می‌شود. وی افزود: محدودیت ۵۰‌درصدی کشت در حوزه دز و ممنوعیت کشت برنج در حوزه کرخه از دیگر درخواست‌های ما برای مدیریت مصارف در تابستان امسال بوده است. شبه تصریح کرد: علاوه بر محدودیت منابع آبی، شبکه‌های زهکشی حوضه کرخه برای کشت برنج طراحی نشده و در صورت شلتوک‌کاری با طغیان این شبکه‌ها و خسارت به همه مزارع روبه‌رو می‌شویم، همانطور که در سال‌های گذشته نیز با این مشکل روبه‌رو بوده‌ایم.