افزایش 3‌ درصدی آمادگی واحدهای نیروگاهی

به گزارش روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهید‌رجایی، علی فرهور گفت: هر سال با توجه به پیش‌بینی افزایش مصرف برق در فصل گرم تابستان، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای انجام فعالیت‌های مختلف تعمیراتی داریم که تمام آن از سوی کارکنان و متخصصان این شرکت صورت می‌گیرد.

مدیرعامل نیروگاه شهید‌رجایی با اشاره به بهبود برخی شاخص‌های تولید در این نیروگاه اظهار کرد: انجام تعمیرات به موقع واحدها در سال گذشته که تا اردیبهشت امسال تداوم داشت و همچنین رعایت استانداردهای بهره‌برداری از سوی کارکنان این شرکت، موجب بهبود شاخص‌های تولید شده است که بررسی وضعیت آماری این شاخص‌ها نشان می‌دهد در ۳ ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته، میزان آمادگی واحدها ۳‌درصد رشد داشته است. با توجه به بروز خشکسالی، کمبود آب و افزایش مصرف برق، نیروگاه شهید‌رجایی توانسته است به تعهد تولید خود در ۳ ماه جاری عمل  کند.

وی افزود: طبق گزارش‌های دریافتی از مسوولان آب منطقه‌ای، امسال متاسفانه شاهد افت ۴۱‌درصدی بارندگی‌ها در حوضه آبریز مربوط به سدهای تولید برق بوده‌ایم که این پدیده موجب شده میزان تولید انرژی نیروگاه‌های برق آبی با کاهش قابل‌توجهی نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو شود. از این رو آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق در این شرایط حساس، از اهمیت فراوانی برخوردار است که خوشبختانه در نیروگاه شهید‌رجایی توانسته‌ایم با تلاش شبانه‌روزی کارکنان و اعمال روش‌های مطلوب در تعمیرات و بهره‌برداری، در ۳ ماه اول سال‌جاری، شاهد افزایش تولید انرژی برق و پایداری واحدها نسبت به مدت مشابه در سال قبل باشیم.  وی گفت: در واقع اهمیت بهبود این شاخص در این است که با توجه به افت قابل توجه تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی، همچنین افزایش دمای هوا و روند رو به رشد تقاضای مصرف برق به ویژه در فصل گرم تابستان، آمادگی نیروگاه‌ها و پایداری تولید انرژی، اهمیت بسیار حیاتی در تامین برق مردم دارد که خوشبختانه این موضوع نه تنها در این نیروگاه بلکه در تمام نیروگاه‌های حرارتی مورد توجه جدی قرار دارد.

علی فرهور درخصوص شاخص مصرف آب نیز اظهار کرد: کارکنان نیروگاه علاوه بر عمل به تعهد تولید برق، با به‌کارگیری روش‌های نوین، از میزان مصرف آب در واحدهای نیروگاه کاسته‌اند، به‌طوری که با اعمال این روش‌ها توانستند در ۳ ماه سال‌جاری، ۳‌درصد مصرف آب را نسبت به سال گذشته بهبود بخشند.

میزان مصرف داخلی از دیگر شاخص‌هایی است که مدیرعامل نیروگاه دراین باره افزود: کاهش مصرف برق از ضروریاتی است که اگر یکایک شهروندان آن را رعایت کنند، موجب خواهد شد تا فشار بر تجهیزات برقی در پست‌های توزیع، کم شده و از میزان خاموشی‌ها در شهرهای مختلف به ویژه شهرهای جنوبی کشور کاسته شود؛ از این رو، با سیاست کاهش مصرف داخلی، در ۳ ماه امسال، شاهد افزایش تولید خالص نسبت به سال گذشته بودیم.

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی در پایان از مصرف‌کنندگان انرژی الکتریکی درخواست کرد: با رعایت الگوی صحیح مصرف و کاهش حدود ۱۰‌درصدی مصرف برق، علاوه بر کمک به پایداری شبکه تولید برق، مردم استان‌های جنوبی کشور را یاری کنیم.