بر اساس آخرین آمار و اطلاعات، ظرفیت نصب شده نیروگاهی ایران به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است اما با توجه به اینکه نزولات آسمانی در نیمه دوم سال گذشته در مناطق مختلف به ویژه نواحی که دارای نیروگاه برق آبی هستند کاهش چشمگیری پیدا کرده است، برای تابستان امسال حدود ۳۰ درصد ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی را از دست داده‌ایم.

آن طور که مسوولان بارها در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند، برای تابستان امسال امکان استفاده از پتانسیل کامل نیروگاه‌های برق‌آبی وجود ندارد، به گونه‌ای که در پیک مصرف تابستان سال گذشته حدود ۹۳۰۰ مگاوات تولید برق آبی داشته‌ایم در صورتی که کاهش نزولات جوی باعث شده تا این ظرفیت در تابستان امسال به شدت کاهش پیدا کند و ۵۰۰۰ مگاوات کمبود را در بخش نیروگاه‌های برق آبی داشته باشیم.

به طور کلی تامین برق در دو قالب صورت می‌گیرد؛ یک بخش مربوط به تامین بار است که به صورت مگاوات بوده و دیگری تامین مستمری است که در ۲۴ ساعت انجام می‌گیرد و به عنوان انرژی از آن یاد می‌شود. ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده کاملا می‌تواند ظرفیت مصارف را پاسخگو باشد منتها کاهش نزولات جوی باعث شده تا امکان استفاده کامل از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی وجود نداشته باشد.

از سوی دیگر باید به این مساله نیز توجه کرد که از دمای ۳۸ درجه به بعد به ازای افزایش هر درجه دما میزان مصرف برق نیز بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات افزایش پیدا می‌کند که همین مساله نیز موجب می شود توان شبکه پاسخگو نیاز ها نباشد و وزارت نیرو مجبور به خاموشی های با برنامه شده است. علاوه بر این برخی منتقدان، عدم برنامه‌ریزی کافی برای تامین ظرفیت تولید متناسب با مصرف پیش‌بینی شده برق برای امسال و همچنین راندمان پایین و تلفات بالای برق در شبکه سراسری را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر وضعیت فعلی تامین برق کشور می‌دانند.

از سوی دیگر، طی روزهای اخیر موضوعات متفاوتی مبنی بر اجبار ایران به دلیل امضای توافق پاریس و از مدار خارج شدن نیروگاه های حرارتی و صادرات برق ایران به کشور عراق مطرح شد. این درحالی است که مسوولان کشور این موارد را صراحتا شایعه خواندند و تنها دلیل قطعی برق این روزها را افزایش دما و رشد مصرف و همچنین کاهش ذخیره آب سدهای دارای نیروگاه‌های برق آبی اعلام کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.