گروه بورس - هدیه لطفی: شرکت ارتباطات سیار ایران در آستانه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود، سود حسابرسی نشده هر سهم سال 89 را با 5 درصد افزایش به بازار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ما، شرکت همراه اول سود محقق شده هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان اسفندماه ۸۹ به طور خالص مبلغ ۵ هزار و ۶۰۵ ریال اعلام کرده است، این در حالی است که «همراه» در اطلاعیه ارسالی قبلی این سود را مبلغ ۵ هزار و ۳۳۴ ریال پیش‌بینی کرده بود.
شرکت دلیل تعدیل 5 درصدی مزبور را اعلام نکرده است.
اولین عرضه «خصوصی‌سازی» در سال ۹۰ خریدار نداشت
نخستین عرضه سازمان خصوصی‌سازی در سال جدید، روز گذشته با عرضه بلوک 100 درصدی سهام شرکت ماشین‌سازی پارس در بازار فرابورس آغاز شد؛ ولی به دلیل نبود خریدار، معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.
بر این اساس، روز گذشته ۸۰ میلیون سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت ماشین‌سازی پارس به قیمت پایه هر سهم دو هزار و ۵۰۰ ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شد که با توجه به عدم استقبال برای خرید سهام مزبور، این بلوک به فروش نرفت.زمان عرضه مجدد سهام ماشین‌سازی پارس مشخص نیست و بستگی به اعلام زمان خصوصی‌سازی دارد.
قطعیت معامله «ایران ایرتور»
همچنین روز گذشته معامله ۸/۶ میلیون سهم شرکت ایران ایرتور به ارزش ۴۸۵ میلیارد و ۸۲۹ میلیون ریال در بازار سوم فرابورس به قطعیت رسید.
سهام این شرکت در تاریخ 25 بهمن، به قیمت پایه 10 هزار ریال عرضه شد که پس از 8 روز رقابت به نرخ پایه 70 هزارو 880 ریال به فروش رفت.
شرکت ایران ایر تور با ۱/۷۲ میلیارد ریال سرمایه در حوزه انجام پروازهای برنامه‌ای، چارتر برای حمل‌و‌نقل مسافر، بار و پست در داخل و خارج کشور فعالیت دارد.
پذیره‌نویسی موسسه مالی و اعتباری عسکریه
از سوی دیگر روز گذشته مدیر عامل شرکت فرابورس از پذیره‌نویسی موسسه مالی و اعتباری عسکریه خبر داد و گفت: پذیره‌نویسی ۶۳۳ میلیون سهم جدید ناشی از سلب حق تقدم در افزایش سرمایه اعتباری موسسه مالی اعتباری عسکریه از فردا در فرابورس به قیمت هر سهم هزار و ۶۲۲ ریال انجام می‌شود.
مصطفی امید قائمی با اعلام این خبر افزود: 633 میلیون سهام شرکت اعتباری موسسه مالی و اعتباری عسکریه از طریق شبکه کارگزاری فرابورس و قسمتی از پذیره‌نویسی توسط کارگزاری امین‌آوید از طریق شعب بانک کشاورزی به طور همزمان از روز چهارشنبه 17 فروردین‌ماه به مدت 15 روز پذیره‌نویسی می‌شود.
مدیر عامل فرابورس یادآور شد: سرمایه اولیه این شرکت ۸۶۷ میلیارد ریال است که به هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد و ۶۳۳ میلیون سهم برای افزایش سرمایه پذیره‌نویسی می‌شود، پس از این افزایش سرمایه، صرف سهام حاصله، پس از کسورات قانونی به سهامداران قبلی به صورت نقدی پرداخت می‌شود.
امید قائمی در مورد حداقل و حداکثر تعداد سهام مورد پذیره‌نویسی اظهار داشت: حداقل تعداد سهام قابل پذیره‌نویسی برای هر یک از پذیره‌نویسان 5 هزار سهم و حداکثر 10 میلیون سهم است. پذیره‌نویسی برای هر شخص حقیقی یا حقوقی بیشتر از تعداد تعیین شده، با تایید کتبی کارگزار مشاور عرضه (شرکت کارگزاری امین آوید) امکان‌پذیر می‌شود. قیمت هر سهم جدید در پذیره‌نویسی برای همه متقاضیان هزار و 622 ریال است.


صف‌های پابرجا در بازار
از سوی دیگر روز گذشته نه تنها صف‌های خرید دو شرکت فولاد آلیاژی یزد و روان‌ فن‌آور در بازار عرضه نشد، بلکه صف خرید مرجان‌کار نیز به این گروه پیوست به طوری که در پایان معاملات صف خرید «فولای»، «خفناور» و «کمرجان» به ترتیب معادل دو میلیون سهم، ۵۳۳ هزار سهم و ۹۹ هزار سهم بود.
همچنین به دنبال صف‌های یادشده و نماد «فولای» و «خفناور» 5 درصد رشد و نماد «کمرجان» 04/4 درصد رشد قیمت را تجربه کردند.
همچنین در این روز دیگر نمادهای معاملاتی از جمله کویرتایر، همراه اول، تجارت الکترونیک پارسیان و بیمه‌ دی نیز با افزایش نرخ به کار خود پایان دادند.
این در حالی است که شرکت سیمان سبزوار به همراه گواهی‌های تسهیلات مسکن تمام دوره‌ها، شاهد کاهش قیمت بودند.
بر این اساس گواهی تسهیلات مسکن دوره‌های دی، بهمن و اسفندماه بیشترین کاهش نرخ را تجربه کردند و هر کدام به ترتیب ۰۴/۳ درصد، ۰۴/۲ درصد و ۴۷/۱ درصد کاهش قیمت یافتند.
روز گذشته بازار فرابورس معامله 9 میلیون و 545 هزار سهم را در خود جای داد؛‌ به طوری که این حجم معامله توسط 5 هزار و 215 نفر سهامدار صورت گرفت و ارزشی معادل 118 میلیارد و 787 میلیون ریال روانه بازار شد.
مطابق روال روزهای گذشته، بیشترین حجم معاملات دیروز در اختیار نماد همراه اول بود.
هر سهم «همراه» در این بازار با یک هزار و 666 ریال رشد به قیمت 52 هزار و 39 ریال رسید و در مجموع بیش از یک میلیون و 615 هزار سهم این شرکت به ارزش 84 میلیارد ریال دادوستد شد و بدین ترتیب همراه اول به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.
نماد فولاد آلیاژی یزد نیز عنوان پرمعامله‌ترین سهام را کسب کرد. در این بازار سه میلیون و ۹۸۰ هزار سهم «فولای» به قیمت هر سهم ۴ هزار و ۵۷۸ ریال معامله شد و ارزش ناشی از این معاملات ۱۷ میلیارد و ۷۶۲ میلیون ریال بود.در بازار اوراق مشارکت فرابورس نیز روز گذشته سه گواهی بانک کشاورزی، اجاره ماهان و مشارکت نفت به ارزش کل ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال معامله شدند که اوراق مشارکت نفت به ارزش ۱۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال، بیشترین حجم این معاملات را به خود اختصاص داد.
شایان ذکر است در اواسط معاملات دیروز، نماد معاملاتی عمران و توسعه شاهد متوقف شد که ناظر بازار علت این امر را ارائه اطلاعات با اهمیت شرکت عنوان کرد.