طلای سیاه کمیاب‌تر و گران‌تر می‌شود

صندوق بین المللی پول با اعلام ورود اقتصاد جهان به دوران کمیابی نفت، از ادامه روند افزایشی این محصول خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، صندوق بین‌المللی پول (آی.ام.اف) اعلام کرد اقتصاد جهان وارد دوران کمیابی نفت شده است و این مسئله، سبب شتاب گیری رشد قیمت این محصول می شود.

طبق اعلام این صندوق، با توجه به فرسایش میدان های نفتی در نقاط مختلف جهان و رشد تقاضای اقتصادهای بزرگ نوظهور همچون چین، چالش‌های بازار نفت رو به افزایش هستند. تامس هلبلینگ، مشاور بخش پژوهش صندوق بین المللی پول و نویسنده گزارش این سازمان گفت: این خطر وجود دارد که تنش بین روندهای عرضه و تقاضای نفت دوباره تشدید شود و قیمت ها به سرعت افزایش یابند.

طبق اعلام صندوق یاد شده، در صورت تشدید تنش های بین عوامل عرضه و تقاضا، ممکن است شاهد جهش هایی در قیمت نفت باشیم که از رکوردهای بهای نفت در سال ۲۰۰۸ و رسیدن آن به نزدیکی ۱۵۰ دلار برای هر بشکه، فراتر رود.

در بخشی از گزارش صندوق بین المللی پول درباره دورنمای اقتصاد جهان آمده است: عوامل افزایشی روند بهای نفت نشان می دهد که بازار جهانی نفت وارد دوران کمیابی فزاینده شده است.

پژوهش های این صندوق نشان داده است اگر کمیابی نفت تدریجی و متعادل باشد (که از احتمال بیشتری برخوردار است)، تاثیر آن بر اقتصاد جهانی در کوتاه مدت، ناچیز خواهد بود.

با این حال، افت شدید روند رشد عرضه نفت (رسیدن آن از ۱.۸ درصد به ۰.۸ درصد) رشد سالانه اقتصاد جهان را در کوتاه مدت، حدود ۱.۴ درصد کاهش می دهد.

طبق برآورد کنونی صندوق بین المللی پول، رشد سالانه اقتصاد جهانی در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ میلادی، ۴.۶ درصد خواهد بود.

بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، چین بزرگترین مصرف‌کننده انرژی جهان است و رشد مصرف جهانی نفت، به ادامه رشد سالانه این کشور بستگی دارد.

از سوی دیگر، ادامه بحران عرضه نفت به احتمال زیاد سبب می‌شود عدم توازن در معاملات بین صادرکنندگان و واردکنندگان نفت، گسترش یابد.

هلبلینگ گفت: تهدید علیه عرضه نفت به این معناست که دولت‌های کشورهای مختلف جهان باید سیاست های کنونی خود و تأثیر آن بر موفقیت اقتصادهای داخلی خود را بازبینی کنند.

هلبلینگ تأکید کرد: با افزایش بهای نفت، یارانه های انرژی غیرقابل تحمل خواهند شد و تنها راه حل، افزایش سرمایه گذاری در منابع جایگزین انرژی است.