تعاونی، روح همدلی و همگرایی جهانی

روش تعاونی، به معنای بکارگیری روح همدلی و همکاری نظام‌مند در راستای یاری رساندن به همدیگر است. روشی است که با کنار هم قرار گرفتن و تجمیع توانمندی‌ها و سرمایه‌های کوچک و بزرگ، همت‌های بزرگ و قابل توجه، ایجاد می کند. در دکترین چنین نظامی، سرمایه و پول، فناوری و سایر عوامل تولید، وسیله تلقی شده و ملاک اصلی و ارزش واقعی، از آن انسان ها، عملکرد و خردورزی آنها است. در شیوه تعاون هر کسی صاحب تلاش خود بوده و ضمن کوشش و همت فردی، به یاریگری و کمک به دیگران نیز می‌پردازد.

در حال حاضر و در راستای عملیاتی شدن چنین اصول مترقیانه‌ای، نزدیک به یک میلیارد نفر در سراسر جهان به عضویت خانواده بزرگ تعاون درآمده‌اند و با پیروی از اصول این نهضت مردمی به ویژه اصل «توجه به جامعه»، ضمن پرداختن به فعالیت های اقتصادی، موضوع عدالت، توسعه پایدار و پایداری توسعه را مد نظر قرار داده و در راستای تحقق همه‌جانبه، یکپارچه، آینده نگرانه و راهبردی اهداف و ماموریت‌های بخش تعاون، با تاکید بر توانمندسازی اقشار مختلف مردم برای حضور موثر در اقتصاد ملی تلاش می‌نمایند. کارآمدی چنین جهت‌گیری‌هایی در موفقیت و تعالی اقتصاد جهانی و رویه‌های توسعه همه‌جانبه و پایدار، به حدی بوده است که پرداختن به موضوع تعاون و فعالیت جمعی، به شکلی کاملاً توصیه شده و مورد تاکید، در اسناد توسعه هزاره و رویکردهای توسعه‌ای قرن ۲۱، قابل رویت و ردیابی است.

در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعاون دارای پیشینه‌ای طولانی است و شرکت‌های تعاونی به شکل کنونی از حدود ۸۰ سال پیش شکل گرفته‌اند. پس از وقوع و تثبیت موفقیت‌آمیز انقلاب اسلامی و جایگزینی نظام جمهوری اسلامی به جای نظام دیکتاتوری سابق، تعاونی‌ها از رشدی جهش‌وار برخوردار شده، که این رویداد را می‌توان تا حد زیادی متاثر از آموزه‌های دینی و دیدگاه مثبت رهبران کشور، نسبت به تعاون دانست. توجه و تاکید بر استفاده حداکثری از قابلیت‌های بخش تعاون با مصادیقی نظیر جهت‌گیری‌های خاص برنامه‌های توسعه‌ای چهارم و پنجم کشور، تصویب و اجرای قانون اصل ۴۴، تصویب و اجرای قوانین حمایتی از بخش تعاون و بنگاه‌های تعاونی و غیره در سال‌های اخیر، کاملاً مشهود است. به گونه‌ای که در حال حاضر، تعداد ۱۶۵ هزار شرکت تعاونی، در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگون در کشور فعالیت می‌کنند و مقصد آن است که سهم تعاونی‌ها در تولید ناخالص داخلی کشور ایران، تا پایان برنامه پنجم توسعه (۹۴-۱۳۹۰ هـ.ش) به ۲۵ درصد برسد.

اینجانب بسیار خرسندم که این کنفرانس علمی به عنوان اراده‌ای مقبول در سالی برگزار می‌شود که توسط رهبر عزیز انقلاب اسلامی ایران به عنوان سال جهاد اقتصادی نامگذاری شده و می‌رود تا مسیر پویایی باشد برای آماده شدن جهان در سال ۲۰۱۲ که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان سال تعاون نامگذاری شده است.

عملکرد موفق تعاونی‌ها در ایران و اقصی نقاط دنیا، وزارت تعاون جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت که به نحوی، امکان تبادل آرا و تجارب تعاونگران کشور ایران را با تعاونگران سایر کشورها فراهم نماید. بر این اساس، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های بخش تعاون در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، فرصت مناسبی را جهت تبادل ایده‌ها و تجارب درباره شناسایی و معرفی توانمندی‌های بخش تعاون، معرفی الگوهای موفق، توسعه و ترویج فرهنگ تعاون و مرور بازبینی یافته‌های پژوهشی نوین در سطح ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند. علاوه بر آن، فرصتی است برای ارائه توانمندی‌های بخش تعاون کشور ایران به جامعه بین‌الملل برای ایجاد تعاملات مؤثر با تعاونگران دنیا و ارائه الگوهای موفق اسلامی-ایرانی به سایر کشورها.

وزارت تعاون امید دارد که با برگزاری این همایش بین‌المللی، به تبادل تجربیات تعاونی‌های موفق و تعاونگران ایران و جهان در ابعاد نظری و عملی کمک نموده و بسترهای لازم برای گسترش کمی و کیفی شرکت‌های تعاونی و الگوپذیری و استفاده عملی از شیوه‌های فعالیتی بخش تعاون توسط عموم مردم را عملی سازد. از طرف دیگر، انتظار می‌رود که جامعه دانشگاهی و متخصص، برنامه‌ریزان و مدیران کشور و کلیه شهروندان فعال، به فراخور ارتباط و نیاز خود از دستاوردهای علمی کنفرانس حاضر بهره‌برداری نموده تا تاثیرات عینی و عملی نشست حاضر، در آینده نزدیک در زمینه‌های مختلف و مرتبط، خصوصاً در طی برنامه پنجم توسعه، محقق شده و نتایج ارزشمند آن مسیرهای پیشرفت توام با عدالت را ره‌آورد باشد.

در خاتمه لازم می‌دانم از حضور همه اساتید محترم و اهل نظر و عمل در کشورمان که فعالانه شیوه تعاون را در پیش گرفته‌اند و مطالب ارزشمندی را به دبیرخانه کنفرانس ارسال و یا ارائه فرمودند تشکر و قدردانی نمایم، به ویژه از مهمانان خارجی این کنفرانس که با حضورشان در کشور اسلامیمان که نویدبخش عشق، تعالی، دوستی، صلح و عدالت است، بر محورهای همدلی و همگرایی جهانی تاکید دارند. امیدوارم در ایامی که مهمان ملت عزیز ایران هستند خاطرات زیبایی را به موطن خود منتقل نمایند.

محمد عباسی - وزیر تعاون