سبقت قیمت داخلی طلا از بازار جهانی

مسعود رضا طاهری

مقایسه قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در فروردین ماه امسال نسبت به فروردین ماه سال ۸۹ نشان می‌دهد که بالاترین افزایش قیمت‌ها مربوط به ربع سکه و سکه طرح قدیم در بازار سکه و همچنین قیمت دلار استرالیا و صد ین ژاپن در بازار ارز بوده است. بازار داخلی سکه

مقایسه قیمت‌ها در روز ۱۱ فروردین ماه امسال با ۱۱ فروردین ماه سال گذشته نشان می‌دهد که ربع سکه با ۳۹ هزار تومان افزایش قیمت از نرخ فروش ۷۰ هزار تومان به نرخ ۱۰۹ هزار تومان رسیده است.این سکه در این مدت ۵۵ درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. سکه طرح قدیم نیز با افزایش ۱۵۲ هزار تومانی در این مدت یک ساله از نرخ ۲۸۳ هزار تومانی تا نرخ ۴۳۵ هزارتومان بالا رفته است. سکه طرح قدیم در یک سال گذشته ۵۴ درصد سودآوری داشته است. سکه بهار آزادی در این یک سال با ۴۶ درصد افزایش قیمت و گران شدن ۱۲۳ هزار تومانی از نرخ ۲۶۸ هزار تومانی به نرخ ۳۹۱ هزار تومان رسیده است. نیم سکه و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز هر یک با ۴۳ درصد افزایش قیمت روبه‌رو بوده‌اند.

نیم سکه در یک سال گذشته ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان رشد قیمت را ثبت کرده و از ۱۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۹۶ هزارتومان افزایش یافته است. در همین مدت هر گرم طلای ۱۸ عیار( بدون اجرت ساخت) با بیش از ۱۱ هزار تومان افزایش قیمت به ۳۹ هزار تومان رسیده است.

طلا در بازار‌های جهانی

بهای جهانی طلا در یک سال گذشته با افت و خیزهای فراوانی روبه‌رو بوده است. در این مدت نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۳۱۷ دلار افزایش از نرخ ۱۱۱۷ دلار در روز ۱۱ فروردین سال ۸۹ به نرخ ۱۳۳۴ دلار در روز گذشته رسیده است. مقایسه این دو نرخ نشان می‌دهد که طلا در این مدت بیش از ۲۸ درصد افزایش قیمت داشته، در حالی که نرخ انواع سکه و طلا در بازار داخلی به دلیل اقبال به بازار طلا و افزایش تقاضا از رشد به مراتب بیشتری روبه‌رو بوده است.

بازار ارز

قیمت انواع ارز در یک سال گذشته با پشت سر گذاشتن بحران مهر ماه ۸۹ و اخلال در ارسال حواله ارزی از کشور با افت و خیز‌های زیادی روبه‌رو بوده است. دلار آمریکا در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته با ۱۲۰ تومان افزایش قیمت بیش از ۱۲ درصد رشد داشته و از نرخ ۱۰۰۵ تومان در ۱۱ فروردین ۸۹ به نرخ ۱۱۲۵ تومان در ۱۱ فروردین امسال رسیده است.

در همین مدت قیمت پول واحد اروپایی با ۵/۱۶ درصد افزایش قیمت بیش از ۲۲۳ تومان گران شد و از نرخ ۱۳۴۷ تومان تا ۱۵۷۰ تومان بالا رفت.پوند انگلیس در این مدت یک ساله ۲۰ درصد رشد قیمت داشت و از نرخ ۱۵۱۵ تومان به نرخ ۱۸۳۰ تومان رسید. هر یکصد ین ژاپن در این مدت با ۲۶۰ تومان افزایش از حد ۱۰۹۰ تومان با ۲۴ درصد افزایش قیمت به نرخ ۱۳۵۰ تومان رسید.دلار استرالیا نیز ۲۴ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده و با ۲۲۵ تومان افزایش قیمت از ۹۲۰ تومان به نرخ ۱۱۴۵ تومان رسیده است. در بازار ارز تنها قیمت لیر ترکیه بدون تغییر در ۱۱ فروردین ماه امسال نسبت به نرخ روز مشابه سال ۸۹ در سطح ۷۲۵ تومان ثبت شده است. درهم امارات در این بازار از نرخ ۲۷۵ تومان به نرخ ۳۰۶ تومان افزایش یافته است.