یک دهه رونق در ساخت‌و‌ساز

نخستین صنعت، صنعت نیرو محرکه است. دنیای حمل‌و‌نقل از پیش به دلیل عرضه خودروهای برقی و هیبریدی دچار تحولات بزرگی شده، اما تحولات جدیدی در این صنعت مشاهده خواهد شد. خودروهای خودران که از سوی شرکت‌هایی نظیر تسلا و گوگل ارائه شده، نشانه‌ای از تحولات بزرگ در صنعت خودرو است و خودروسازهای بزرگ نظیر فورد، هیوندا و تویوتا نیز در حال ورود به این حوزه هستند. اگر چه سود این بخش از صنعت خودرو تاکنون زیاد نبوده، اما در آینده شاهد رونق چشمگیر آن خواهیم بود. در تحقیقی جدید که از سوی شرکت اینتل انجام شده، پیش‌بینی شده ارزش بازار خودروهای خودران سال ۲۰۳۵ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و در سال ۲۰۵۰ این رقم ۷ هزار میلیارد دلار خواهد بود. دومین صنعت، صنعت ساخت‌و‌ساز است.

این صنعت که از دید تحلیلگران همواره در برابر رکود مقاومت کرده، طی سال‌های آینده همچنان در فهرست صنایع با رشد سریع قرار خواهد داشت. ساخت مسکن ایمن و با هزینه مناسب یک عامل مهم رونق بخش مسکن است. موسسه مک‌کینزی پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۲۵ یک‌سوم مردم جهان در مناطق شهری زندگی خواهند کرد و همه آنها به مسکن مناسب نیاز دارند. این به آن معناست که حداقل در یک دهه آینده سود بخش ساخت‌و‌ساز قابل‌قبول خواهد بود. یک تحقیق جدید نشان می‌دهد نیمی از صنایع کوچک با بالاترین سرعت رشد، به بخش مسکن مرتبط هستند، بنابراین کارآفرین‌ها با سرمایه کمتر می‌توانند از این رشد بهره ببرند. سومین صنعت، صنعت رسانه است. چشم‌انداز صنعت رسانه طی سال‌های اخیر به شدت تغییر کرده و شاهد تغییر عادات مصرف‌کنندگان هستیم. شرکت‌های فعال در حوزه رسانه به ارائه محصولات جدید و روش‌های نو برای تامین خواسته مصرف‌‌کنندگان پرداخته‌اند و آن دسته از این شرکت‌ها از جمله شرکت نت‌فلیکس که توانایی کافی برای نوآوری دارند زمینه رونق این صنعت را فراهم خواهند کرد.

بازی‌های ویدئویی و واقعیت مجازی نیز به تدریج در فهرست سرگرمی‌های فراگیر قرار می‌گیرند، به‌ویژه شرکت‌های فعال در حوزه واقعیت مجازی در آینده رشد چشمگیری خواهند داشت. این بخش در یک سال اخیر به سرعت رشد کرده است، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ ارزش بازار این بخش به ۱۶۰ میلیارد دلار برسد. چهارمین صنعت با پتانسیل بالای رشد، صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر است. در یک دهه آینده تمرکز بر انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر افزایش خواهد یافت و شرکت‌های فعال در این بخش از صنعت انرژی رشد چشمگیری را تجربه خواهند کرد. رشد این بخش حاصل چند عامل از جمله کاهش هزینه تولید تجهیزات و تمایل دولت‌ها به حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر برای کاستن از وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی هواست. غیر از دولت‌ها، شرکت‌های بزرگ نیز در مسیر بهره‌گیری از این نوع انرژی‌ها قرار گرفته‌اند. شرکت سامسونگ الکترونیکس از سال ۲۰۲۰ در تمامی مراکز تولید خود از انرژی تجدیدپذیر استفاده خواهد کرد. خرده‌فروشی پنجمین صنعت پرپتانسیل طی یک دهه آینده است. ظهور شرکت‌هایی نظیر آمازون، علی‌بابا و دیگر غول‌های تجارت الکترونیک از اساس نحوه خرید مصرف‌کنندگان را دگرگون کرده است. فروشگاه‌های سنتی یا باید بخش فروش آنلاین خود را راه‌اندازی کنند یا برای افول فعالیت‌هایشان آماده باشند.

در پایان دهه آینده ۲۰ درصد کل فروش‌های خرد در جهان به شکل آنلاین انجام خواهد شد و موفق‌ترین خرده‌فروش‌ها آنهایی خواهند بود که هم به‌صورت فیزیکی و هم آنلاین به فروش اقدام می‌کنند. ارزش صنعت خرده‌فروشی از ۱۵۰۰ میلیارد دلار در حال حاضر به ۲ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۶ خواهد رسید. صنعت سلامت در دو سال اخیر رشد ۱۲ درصدی داشته و به صنعتی ۴‌هزار میلیارد دلاری تبدیل شده است. این صنعت اکنون اندکی بیش از ۵ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. صنعت خدمات سلامت طی یک دهه آینده، سهم بالاتری از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و استفاده از فناوری‌های جدید نظیر هوش مصنوعی سبب می‌شود خدمات این صنعت شخصی‌سازی شود. هفتمین صنعت، فناوری است. فناوری طیفی گسترده از صنایع را شامل می‌شود و ناگفته پیداست که رشد این صنایع با سرعت ادامه پیدا خواهد کرد. به‌ویژه شرکت‌های فعال در دو حوزه امنیت سایبری و هوش مصنوعی درآمدهای عظیم به‌دست خواهند آورد. پیش‌بینی شده صنعت امنیت سایبری به تنهایی در سال ۲۰۲۳ به صنعتی ۱۶۵ میلیارد دلاری تبدیل شود. فناوری از لحاظ ماهیت، صنعتی مبتنی بر نوآوری است و هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند پیشرفت و تحول بعدی چه خواهد بود.