نگاهی به آمار‌های منتشرشده از سوی برخی کارشناسان حوزه مسکن نشان می‌دهد، طرح نهضت ملی مسکن در سال اول به ۱۱ میلیون تن، سال دوم ۲۰ میلیون تن و سال سوم ۹ میلیون تن فولاد نیاز دارد که در مجموع باید ۴۰ میلیون تن فولاد در این پروژه ملی مصرف شود، البته براساس همین آمارها، در سال اول ۸ میلیون تن، در سال دوم ۱۳ میلیون تن و در سال سوم ۶ میلیون تن کمبود فولاد پیش‌بینی می‌شود، در نتیجه کار تولیدکنندگان فولاد در بخش فولاد‌های ساختمانی کمی سخت خواهد شد، زیرا در کنار تامین بازار داخلی باید نیاز این پروژه ملی را هم تامین کنند، اما همان‌طور که اشاره شد، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد اجرای این طرح با کمبود فولاد مواجه شود، اتفاقی که می‌تواند بر نرخ فولاد اثرگذار و بازار را با تنش همراه کند، البته برخی در این میان به واردات فولاد اشاره دارند که می‌توان کمبود‌ها را از این مسیر جبران کرد، این در حالی است که واردات فولاد نیز می‌تواند منجر به خروج ارز از کشور شده و بر هزینه‌های ساخت مسکن بیفزاید.

اعلام آمادگی ذوب‌ آهن

با این حال، شرکت ذوب‌ آهن اصفهان با تولید محصولات خاص و باکیفیت می‌تواند پرچم‌دار تامین فولاد این پروژه بزرگ باشد.

ذوب‌آهن اعلام آمادگی کرده نیاز‌های این پروژه را از مسیر ارائه محصولات خاص مانند تیرآهن بال‌پهن تامین کند؛ موضوعی که می‌تواند سرعت ساخت و ایمنی سازه‌ها را به‌همراه داشته و هزینه‌های ساخت را برای دولت کاهش دهد، اما شاید تامین زیرساخت‌ها و مواد اولیه مانعی جدی در این بین باشد.

ایرج رخصتی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان درباره میزان آمادگی این شرکت برای تامین فولاد پروژه نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: صنعت فولاد کشور در بخش‌های مختلف با دغدغه‌های بسیاری برای تولید مواجه است و ذوب‌آهن اصفهان هم به‌عنوان شناسنامه این صنعت از این قاعده مستثنا نیست.

وی ادامه داد: این کارخانه عظیم برپایه برند دیرینه (با اطمینان بسازید) برای تامین ایمنی و آسایش هموطنان، خود را مسوول می‌داند، در نتیجه تلاش همه‌جانبه ذوب‌آهن اصفهان، ارائه سبد متنوع مقاطع ساختمانی است که سالانه توان تولید ۲.۵ میلیون تن آن در کارخانه وجود دارد، از جمله این محصولات، می‌توان به تیرآهن بال‌پهن مطابق با استاندارد‌های روز اشاره کرد که مزایایی نظیر کاهش نرخ تمام‌شده ساختمان، تسریع در ساخت‌وساز، کاهش ۳۰ درصدی وزن سازه و از همه مهم‌تر ایمنی ساختمان را در پی دارد.

رخصتی همچنین در ادامه بااشاره به چالش‌هایی که ذوب‌آهن اصفهان با آن مواجه است، گفت: تولید فولاد به روش کوره‌بلند، شیوه مرسوم دنیا است و اکنون بیش از ۷۰ درصد از فولاد دنیا با این روش تولید می‌شود. در ایران نیز ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان یک برند جهانی، شیوه تولید کوره‌بلند را بنیان نهاد؛ روشی که در آن فولاد تمیز از معدن تا محصول نهایی تولید می‌شود.

وی افزود: در این روش تولیدی، کک و زغال‌سنگ، ماده اولیه فرآیند تولید به‌شمار می‌روند که تنها هزینه تامین این ۲ قلم از نهاده‌های تولید در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۵۸ هزار میلیارد ریال بوده که ۵۱ درصد از کل نرخ تمام‌شده کارخانه را شامل می‌شود، در نتیجه نرخ تمام‌شده محصول آن در مقایسه با سایر روش‌های تولید، ۸۰ هزار ریال به‌ازای یک کیلوگرم بیشتر است.

به‌گفته رخصتی، یکی از مهم‌ترین عوامل تولید فولاد، مبحث تامین پایدار مواد اولیه است. او گفت: در ضمن تمامی تولیدکنندگان بزرگ فولاد کشور از سهمیه سنگ‌آهن برخوردار هستند و در دولت قبل نیز سهمیه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تنی برای ذوب‌آهن اصفهان در نظر گرفته و متاسفانه پس از یک سال متوقف شده است، همچنین افزایش نرخ حامل‌های انرژی و افزایش نرخ مواد اولیه، نرخ تمام‌شده محصولات این شرکت را به‌میزانی افزایش داده که موجب شناسایی زیان در صورت‌های مالی شده و چالشی اساسی محسوب می‌شود.

این در حالی است که در کل زنجیره فولاد تنها نرخ فروش محصولات نهایی به‌شیوه دستوری تعیین می‌شود