گلچین

در کشور ما برخی مجموعه‌های کشت و صنعت با توجه به پتانسیل اقتصادی و ضرورت‌هایی که در این حوزه تعریف شده است ایجاد شده‌اند و برخی نیز خارج از این چارچوب‌ها و مطالعات و توجیه فنی و اقتصادی به وجود آمده‌اند و همه این مجموعه‌ها برای اینکه بتوانند ماموریت خود را در این امر به خوبی ایفا کنند، ضرورت دارد امکانات و زیرساخت‌های لازم را در اختیار داشته باشند.

اهم ملاحظاتی که برای شرکت‌های کشت و صنعت باید مورد توجه قرار گیرد عبارت‌اند از:

1- تامین ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی مدرن و روزآمد که پاسخگوی انواع کشت محصولات متنوع کشاورزی و توجه به سازندگان داخلی تجهیزات و ادوات کشاورزی باشد در این بخش بسیار حائز اهمیت است که باید هم از سوی وزارت جهاد کشاورزی در بخش تامین فناوری و نقدینگی و نیز حمایت از سرمایه‌گذاری‌های سازندگان و همچنین حمایت از کشاورزان و شرکت‌های کشت و صنعت برای افزایش امکان و توان خریدشان موضوع مهمی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

تلاش شرکت‌های سازنده یا تامین‌کننده تجهیزات و ادوات کشاورزی برای بهره‌مندی از آخرین فناوری‌های روز دنیا و انتقال دانش و فناوری مورد نیاز و فراهم کردن امکانات ساخت و تولید این تجهیزات از موارد مهمی است که باید از دید دور نماند.

2- تامین بذور اصلاح‌شده مناسب و متناسب با اقلیم مناطق مختلف سرزمینی ایران که بتوان با کشت آنها با هزینه مراقبتی کمتر، محصولات باکیفیت و کمیت بیشتر، مقاوم‌تر در مقابل آفات و کم‌آبی استحصال کرد، بسیار حائز اهمیت است.

3- به همین ترتیب باید موضوع تامین کود و سم و سایر نهاده‌های کشاورزی باکیفیت را مورد توجه قرار داد.

فراهم کردن کودهای مغذی و تمام افزودنی‌هایی که متناسب با ساختار و شیمی خاک برای غنی‌سازی خاک‌ها ضرورت دارد، برای فعالان عرصه کشاورزی امری مهم و حیاتی محسوب می‌‌شود و از طرف دیگر تامین مواد ژنتیک، دارو و تجهیزات مورد نیاز گاوداری‌ها و مرغداری‌ها از اهمیت و جایگاه ویژه برخوردار است.

اینکه تولیدات کود و سم در داخل کشور یا کود و سم‌های وارداتی به چه میزان با نیاز کشور از نظر حجم و کیفیت متناسب بوده و قابل تامین هستند، جزو مواردی است که حتماً باید در تامین زیرساخت‌های لازم در این بخش با دقت برنامه‌ریزی و فراهم شود.

4- با توجه به بحران جدی و کمبود شدیدی که در منابع آبی کشور به وجود آمده است، بسیار اهمیت دارد در بحث توسعه و ارتقای بهره‌وری پروژه‌های آبرسانی و کاهش مصرف و نیز هدررفت چشمگیر آب در بخش کشاورزی از بخش استخراج و استحصال، انتقال و توزیع آب و آبرسانی به مزارع و کشتزارها و باغات بتوان از آخرین فناوری‌های روز با کمترین هزینه و مصرف انرژی و کمترین هدررفت آب در اختیار و در دسترس بیشترین کارایی را حاصل کرد.

در این زمینه باید تامین دانش فنی و توانایی و ابتکار عمل در استفاده از این فناوری‌ها در عرصه کشاورزی (از مزارع خرد تا مجموعه‌های بزرگ کشت و صنعت) جزو برنامه‌های اکید و مورد توجه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو و فعالان این حوزه قرار گیرد.

5- تامین تعداد کافی خودروهای حمل محصولات کشاورزی مجهز به سردخانه و به‌طور عمومی ناوگان حمل‌ونقل مناسب برای جابه‌جایی محصولات باغی و جالیزی و غلات و نظایر آن می‌بایست به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و با فراهم کردن ناوگان جدید و نوسازی ناوگان موجود، نیاز کشور در این بخش مرتفع شود. به نحوی که هم ضایعات ناشی از حمل نامطلوب محصولات کاهش پیدا کند و هم محصولات با بیشترین سرعت و قیمت مناسب در اختیار بازار هدف قرار گیرد.

6- ضرورت ذخیره‌سازی و انبارش محصولات کشاورزی ایجاب می‌‌کند که تجهیز و نوسازی سردخانه‌های اتمسفری و مناسب برای نگهداری سبزیجات و برخی محصولات باغی و جالیزی به عنوان یک موضوع مهم و یک نیاز ضروری مورد توجه سیاستگذاران حوزه کشاورزی کشور قرار داشته باشد.

7- تامین نقدینگی مورد نیاز فعالان عرصه اقتصاد کشاورزی به عنوان سرمایه در گردش یا سرمایه‌های ثابت و ایجادی، به عنوان نیاز مستمر و روزافزون این بخش، با حمایت و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی و نیز سیستم بانکی کشور، با تامین منابع مالی تسهیلاتی ترجیحاً ارزان‌قیمت و تخصیص سهم مورد نیاز این بخش از مجموع منابع تسهیلاتی کشور و در اختیار قرار دادن آن به فعالان کشاورزی و دامداری، بسیار راهگشا و رافع مشکلات خواهد بود.

8- مجموعه‌های کشت و صنعت با نگاه به این هدف که بتوانند برای تامین غذای سالم و باکیفیت مصرف‌کنندگان و آحاد جمعیت کشور به صورت یک زنجیره به‌هم‌پیوسته ارزش افزوده از مزرعه تا سفره، به نحوی که با بهره‌وری بالا و کاهش ضایعات و پیشگیری از هدررفت منابع آب، خاک و منابع انرژی بتوانند قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی را به حداقل برسانند و بیشترین میزان محصول باکیفیت را از امکانات کشاورزی در اختیار استحصال کنند، ایجاد شده‌اند.

حمایت از مجموعه‌های تولیدی

در انتها ذکر این نکته ضروری است که در زنجیره ارزش افزوده صنعت کشاورزی و دامپروری مشتمل بر توسعه صنایع تبدیلی و تولیدی غذایی، قرار بر این است که در یک مجموعه متمرکز و کارآمد، محصولات کشاورزی و دامی به محصولات مطلوب با قیمت مناسب تبدیل شود و در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد.

این زنجیره، نیازمند روزآمدسازی دانش فنی و فراهم شدن زیرساخت‌ها و منابع مالی و فناورانه است.

در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی مرتبط با این بخش و نیز دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید در کنار مجموعه‌های عملیاتی تولیدی قرار گرفته و بهترین راهکارها را برای به نتیجه رساندن این هدف به‌کار گرفته و در اختیار قرار دهند.

تمامی تحقیقات، پژوهش‌ها و برنامه‌های این بخش‌ها باید به صورت کاربردی و عملیاتی طراحی شده و برای رفع نیازهای دامداران و کشاورزان، راهکارهایی اثربخش و کارآمد را طراحی و ارائه کنند.