بازیافت تایرهای فرسوده استراتژی ماندگار از مسوولیت اجتماعی

شرکت فراور لاستیک ایساتیس به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه مجتمع صنایع لاستیک یزد و اولین شرکت بازیافت لاستیک‌های فرسوده در کشور، سالانه حدود ۱۰ هزار تن تایر و تیوب فرسوده را بازیافت و به مواد قابل مصرف در صنایع مختلف تبدیل می‌کند. محصولات تولیدی این شرکت شامل موارد زیر است:

پودر خالص لاستیک با دانه‌بندی‌های مختلف که در صنایع گوناگون (تولید قطعات لاستیکی، عایق‌های رطوبتی و حرارتی، تولید قیرهای پلیمری، تولید انواع تراوا، تولید لنت ترمز، ...) مورد مصرف قرار می‌گیرد. کائوچوی احیا شده (ریکلیم رابر) که به عنوان قسمتی از مواد اولیه کارخانه‌های تولید تایر و تولیدکنندگان قطعات مختلف لاستیکی مورد استفاده است. کائوچوی بیوتیل احیا شده (ریکلیم بیوتیل) که در تولید تیوب و همچنین در تولید تایرهای بدون تیوب (Tubeless) مورد استفاده قرار می‌گیرد. نخ‌های نایلونی حاصل از بازیافت تایر که در تولید بتن سبک، تولید لوله‌های سیمانی، تولید آجرهای سیمانی مصرف می‌شود و مصارف مختلف دیگری نیز در مرحله آزمایش است. از جهت کارآفرینی و تولید اشتغال در حال حاضر ۷۵ نفر نیرو به طور مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند و تعداد افرادی که به صورت غیرمستقیم (انجام کارهای جمع‌آوری، آماده سازی، بارگیری و حمل و نقل لاستیک‌های فرسوده از شهرهای مختلف و تحویل به این شرکت و حمل محصولات شرکت) با این شرکت همکاری دارند بیش از این تعداد است. از نظر کمک به پاک‌سازی محیط زیست نیز با جمع‌آوری و بازیافت یکی از پایاترین و مزاحم‌ترین زباله‌ها که در بسیاری از کشورها به عنوان یک معضل زیست محیطی شناخته می‌شود، این شرکت نقش قابل توجهی ایفا می‌کند. ادامه فعالیت صنعت بازیافت تایر و توسه این صنعت با مشکلاتی مواجه است که عمده‌ترین آن شامل موارد زیر است:

- هزینه بسیار بالای جمع‌آوری و حمل و نقل تایرهای فرسوده از نقاط دور و نزدیک.

- فرسایش شدید ماشین‌آلات به سبب ماهیت کار (برش، خرد کردن و آسیاب کردن تایر).

- هزینه بالای تامین قطعات و تعمیر مداوم ماشین‌آلات.لزوم جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده و هرینه بسیار بالای خرید ماشین‌آلات جدید.

نداشتن سود قابل توجه در مقایسه با سرمایه گذاری و زحمات اجرایی. در بسیاری از کشورها در جهت حمایت از صنعت بازیافت تایر و سایر صنایع بازیافت، سوبسید خاصی به این صنایع اختصاص داده می‌شود. با انجام اقدامات جدی و برنامه‌ریزی مناسب در جهت حمایت از صنعت بازیافت (معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات کم بهره، ...) می‌توان با توسعه این صنایع در جهت ایجاد اشتغال، کاهش آلودگی محیط‌زیست و صرفه‌ جویی در مصرف منابع اقدام کرد. شرکت ایساتیس به‌عنوان اولین شرکت بازیافت تایرهای فرسوده در ایران با خرید ماشین‌آلات و تکنولوژی بازیافت از یک شرکت اروپایی از سال ۱۳۷۱ شروع به فعالیت کرد؛ از آن زمان تاکنون این شرکت خالص‌ترین پودر لاستیک با دانه‌بندی مختلف و مرغوب‌ترین کائوچو احیا شده ریکلیم رابر را تولید و به بازار عرضه می‌کند.  این شرکت با سرلوحه قرار دادن موضوع ارتقای کیفیت در سه شیفت کاری و بدون وقفه مشغول به تولید  وفعالیت است تا بتواند سطح محصولات خود را در حد استانداردهای روز بین‌المللی افزایش داده و در این سطح حفظ کند.

همچنین برنامه‌های این شرکت به لحاظ کمیت و حجم تولید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که حجم تولید محصولات ایساتیس علاوه بر پاسخگویی به نیاز تولیدکنندگان داخلی، بتواند برای صادرات نیز به سطح کمی و کیفی مطلوب و دلخواه برسد. رعایت اصول ایمنی برای تولید بهتر و باکیفیت‌تر محصولات تولیدی این کارخانه از دیگر اهداف و خط‌مشی‌های ایساتیس محسوب می‌شود؛ از آنجا که موضوع ایمنی در صنعت لاستیک  و تایر از موضوعات اساسی و کلیدی است در این زمینه همواره تمام توان خود را به کار بسته‌ایم تا مواد اولیه ایمن و باکیفیتی را در اختیار تولیدکنندگان تایر قرار دهیم تا به این واسطه سطح ایمنی مصرف‌کنندگان محصولات تایر افزایش یابد. ارتقای سطح رضایت‌مندی مشتریان که عمده آنها تولیدکنندگان تایرهای باکیفیت و برندهای داخلی صنعت تایر هستند از دیگر اهداف این مجموعه تولیدی است؛ بی شک تولید مواد اولیه باکیفیت با توجیه اقتصادی بالا به لحاظ سطح قیمت، نه تنها به صورت مستقیم بر بهبود فعالیت صنایع وابسته (صنعت تایر) در کشور اثرگذار است، بلکه به طور غیرمستقیم منجر به افزایش سطح رضایتمندی مشتریان و استفاده کنندگان از تایرهای تولیدی نیز خواهد داشت.

به همین دلیل این موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت ایساتیس محسوب می‌شود؛ در این زمینه به طور قطع کسب دانش و مهارت‌‌های روز دنیا در خصوص تولید مواد اولیه صنعت تایر و همچنین ارتباط با فضای بین‌المللی این صنعت می‌تواند نقش موثری در بهبود سطح کیفی و کمی تولید مواد اولیه مورد نیاز و مورد استفاده در صنعت تایر کشور داشته باشد که همواره در این راستا تلاش‌های زیادی صورت داده‌ایم؛ هم‌اکنون علاوه بر ارتقای سطح کیفی و کمی تولید مواد اولیه مورد استفاده در صنعت تایر، تحویل به موقع سفارش‌های موجود از سوی تولیدکنندگان تایر از مهم‌ترین ماموریت‌های ما محسوب می‌شود؛ این درحالی است که در کنار همه این اهداف در نظر داریم در مقاطع زمانی مختلف و به فراخور شرایط موجود ضمن توسعه بازارهای داخلی و جذب مشتریان بیشتر در میان تولیدکنندگان داخلی، صادرات مواد اولیه مورد استفاده در صنعت تایر را نیز در حیطه فعالیت‌های خود ایجاد کرده و گسترش دهیم.

28 (2)