بازار سهام

01

شروع مثبت شاخص‌ها

 در جریان معاملات روز شنبه بازار سهام، بورس تهران در نخستین روز هفته با سبزپوشی شاخص‌ها آغاز شد. به‌طوری که شاخص کل بورس با بازگشت حقیقی‌ها به جبهه خریداران و تحرکات مثبت و بیشتر این دسته از سهامداران رشد 38 هزار واحدی معادل 2/ 3 درصدی را به ثبت رساند و  کانال 2/ 1 میلیون واحدی را باز پس گرفت و روی عدد یک میلیون و 222 هزار واحد ایستاد. شاخص کل هموزن نیز با رشد 7/ 1 درصدی همراه شد و 7 هزار واحد بالاتر از عدد قبلی خود جای گرفت. در فرابورس نیز 437 واحد به ارتفاع شاخص کل افزوده شد. روز گذشته سهامداران حقیقی بیشتر از حقوقی خریدار سهام بودند و خالص خرید 783 میلیارد تومانی رقم زدند و معاملاتی به ارزش ۶ هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان در بورس انجام شد. نماد‌های پارسان، فولاد و فملی بیشترین اثر را بر نماگر بورس داشتند.

 

بازار سکه

03

سکه در کانال 10 میلیونی

سکه که در دو روز پایانی هفته گذشته رشد چشمگیری را تجربه کرد، همانند بازار ارز در روز شنبه به رشد خود ادامه داد. مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت سکه در بازار تهران را می‌توان بازگشت دلار به کانال 23 هزار تومان دانست. هر چند که اونس طلا در بازار جهانی روز جمعه ریزش داشت اما نتوانست مانع رشد بیشتر سکه در بازار‌های داخلی شود و این فلز گرانبها از عامل داخلی تاثیر بیشتری پذیرفت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته 10 میلیون و 430 هزار تومان معامله شد.در صورت افزایش قیمت اونس طلا می‌توان انتظار داشت که قیمت طلا و سکه نیز افزایش بیشتری یابد. هرچند باید نوسانات دلار را نیز به‌عنوان محرک این بازار در نظر گرفت.

 

بازار طلای جهانی

04

بازده مثبت پس از 3 هفته

در حالی که به راه افتادن موج فروش و تقویت دلار به بازار طلا لطمه زده، قیمت فلز زرد روز جمعه حدود یک درصد افت داشت. بهای اونس طلا در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی در قیمت 1855 دلار و 90 سنت بسته شد. اما امیدها به بسته محرک مالی جدید دولت آمریکا سبب شد قیمت طلا همچنان در مسیر ثبت اولین افزایش هفتگی طی 3 هفته اخیر باقی بماند. با وجود اینکه از روند صعودی طلا کاسته شده اما همچنان برخی از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بازار به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری خوش‌بین مانده‌اند. اگرچه بازار طلا در شروع سال به سختی تلاش کرد تا روند پایداری پیدا کند اما بسیاری از تحلیلگران از خوش‌بینی به فلزات ارزشمند دست نکشیده‌اند، به خصوص که دولت جدید آمریکا بسته کمک کرونایی 9/ 1 تریلیون دلاری را پیشنهاد کرده است.

 

بازار اوراق مسکن

05

تداوم صعود تسه 9712

در جریان معاملات روز شنبه بازار سرمایه، اوراق تسهیلات مسکن در سایه سبز پوشی یکدست بازار سهام در ادامه روند صعودی خود که از هفته گذشته آغاز شده برای سومین روز متوالی مثبت شد و روز گذشته در قیمت پایانی 53 هزار و 878 تومان بسته شد که افزایش 3 درصدی قیمت پایانی را در مقایسه با روز معاملاتی قبل نشان می‌دهند. نماد تسه 9712 به دلیل تعداد روز شمار باقی مانده از سررسیدش معاملات بیشتری را در روز‌های گذشته شاهد بوده است. روز شنبه اوراق منتشره در اسفند ماه 97 در 193 نوبت به ارزش 147 میلیون تومان معامله شد. نکته جالب توجه این است که نماد تسه9712 از میانگین اوراق تسهیلات بانک مسکن که در حال حاضر 54 هزار و 400 تومان است، کمتر به فروش می‌رسد. صف فروش این نماد و همچنین داد وستد آن کمتر از میانگین تسه‌ها تاثیری در روند صعودی نداشته است.

 

بازار نفت

06

موانع رشد بهای نفت

قیمت نفت تحت تاثیر رشد ذخایر نفت آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به تاثیر محدودیت‌های کرونایی جدید چین روی تقاضا برای سوخت، در معاملات روز جمعه کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با یک دلار و 15 سنت کاهش، در ۵2 دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته تقریبا تغییری نداشت.آمار رسمی نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته 4/ 4 میلیون بشکه رشد کرده، در حالی که تحلیلگران کاهش ذخایر کمتر را پیش‌بینی کرده بودند. بهبود تقاضا برای سوخت در چین اواخر سال گذشته از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد اما با موج جدید ابتلا به کووید- ۱۹، این منبع امیدواری هم در حال ضعیف شدن است. قیمت نفت که شروع قوی در ابتدای سال ۲۰۲۱ داشت تحت تاثیر محدودیت‌های جدید کرونایی برای شکستن قیمت بالاتر به مانع برخورد کرده است.