بازار سهام

بورس تهران در انتظار تعادل جدید

شاخص کل بورس روز گذشته ۶۴۴۰ واحد از ارتفاع خود را از دست داد و به کانال ۳۱۴ هزار واحدی بازگشت. رویه اصلاح قیمتی با توجه به صعود پرشتاب قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر امری مورد انتظار بود. با این حال بر هم خوردن تعادل جریان پیشین معاملات در روزهای اخیر سبب شده تا هیجان تمام‌عیار در سمت فروش مشخصه اصلی روز گذشته بورس تهران باشد. شتاب نقدینگی برای خروج از سهامی که رشدهای جهش‌واری را تجربه کرده‌اند تشکیل صف‌های پرتعداد فروش را سبب شد و در صورتی که جریان ورود پول به بازار سهام با وقفه بیشتری همراه شود احتمال تکرار چهره قرمزرنگ سهام در روزهای آتی وجود دارد. در عین حال نحوه پیشرفت مذاکرات چین و امریکا در روزهای پایانی هفته می‌تواند اثر قابل‌ملاحظه‌ای در تشکیل تعادل جدید بورس داشته باشد.

20 (1)

 

بازار ارز

رخوت پاییزی بازار ارز

دادوستدهای بازار ارز طی روز گذشته با آرامش نسبی دنبال شد. دلار آمریکا به رغم صعود 50 تومانی نسبت به معاملات روز دوشنبه، همچنان در نیمه نخست کانال 11 هزار تومانی باقی ماند. گزارش‌ها از بازار ارز حاکی از آن است که تا ساعت 16 روز سه‌شنبه هر دلار آمریکا 11485 تومان قیمت خورد. بر خلاف سال‌های گذشته همچنان خبری از الگوی پرنوسان پاییزی دلار در کار نیست. طی نیمه گذشته از ماه مهر نرخ دلار تغییر محسوسی نداشته و عموما حول مرز ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی نوسان کرده است. حضور موثر و منعطف بازارساز نقش قابل‌توجهی در آرامش این روزهای بازار ارز دارد. عقب‌نشینی محسوس تقاضا و تداوم نقش‌آفرینی موثر بازارساز سبب شده تا بسیاری از فعالان این بازار، نظرات خود در رابطه با امکان رشد محسوس نرخ ارز در میانه پاییز را تعدیل کنند.

20 (2)

 

بازار سکه

میل سکه به مرز حساس

دامنه نوسان سکه در هفته جاری مشابه با روند نرخ ارز کاملا محدود بوده است. سکه طرح جدید که این هفته را در سطح 4 میلیون و 10هزار تومانی آغاز کرد، روز یکشنبه به زیر مرز حساس 4 میلیون تومانی نزول کرد. با وجود این در زیر این سطح نیز پایدار نماند. هر سکه طرح جدید در دادوستدهای روز گذشته و تا ساعت 16 نزدیک به 4 میلیون و 15 هزار تومان قیمت خورد. رشد محدود شاخص ارزی همزمان با بازگشت اونس طلا به بالاتر از سطح ۱۵۰۰ دلاری هر اونس سبب شد تا در چهارمین روز معاملاتی هفته سکه به نقطه آغاز بازگردد. سکون دلار در نیمه کانال یازده هزارتومانی سبب شده تا عمده تغییرات قیمت سکه در ا ین روزها معطوف به تغییرات نرخ طلای جهانی باشد. تردیدها از روند آتی قیمت طلای جهانی می‌تواند فضای محتاطانه بازار سکه را در این روزها تداوم بخشد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

صعود نرم طلا در آستانه نشست تجاری

در معاملات روز گذشته بازارهای جهانی، اونس طلا بار دیگر مسیر صعود را در پیش گرفت و تا ساعت 16 به 1505 دلار رسید. قرارگرفتن برخی شرکت‌های چینی در لیست سیاه آمریکا و موضع‌گیری‌های سرسختانه دو طرف در آستانه نشست آخر هفته سبب شده تا نگرانی‌ها از تشدید و ادامه تنش‌های تجاری بیشتر شود. این مساله ریزش شاخص‌های سهام و افت قیمت کالاهای پایه مصرفی را در پی داشته و سرمایه‌گذاران را به سمت طلا به عنوان یک دارایی‌ امن رهنمون ساخته است. در کنار این اتفاقات، انتشار آمار ضعیف‌تر از انتظار بخش تولید آمریکا در هفته گذشته سبب شده تا فعالان بازارها احتمال تصویب کاهش نرخ بهره در نشست بعدی فدرال‌رزرو را زیاد بدانند. در این شرایط سخنرانی‌ مقامات این نهاد پولی نیز در تعیین مسیر طلا و شاخص دلار تعیین‌کننده است.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حمایت قانون جدید بازار مسکن از «تسه»

بهای هر ورق تسهیلات مسکن دی۹۶ روز گذشته با فاصله گرفتن از کف قیمتی خود به ۳۷ هزار و ۳۷۱ تومان رسید. تغییرات قیمت پایانی برای ۲۴ امتیاز از ۲۵ امتیاز وام سه‌شنبه مثبت بود؛ از این رو مجموع اوراق «تسه» به طور متوسط رشد ۱۲/ ۲ درصدی را تجربه کردند. در آخرین اقدام انجام شده حداکثر قدمت ساختمان‌های مشمول وام مسکن از ۲۰ به ۲۵ سال افزایش یافت. با این حال «خانه‌اولی‌ها» همچنان از خرید آپارتمان‌های با عمربنای بیش از ۱۵ سال منع هستند. این اتفاق اگرچه می‌تواند با افزایش دامنه انتخاب متقاضیان مسکن منجر به استفاده بیشتر از این اوراق شود، اما با توجه به مشمول نشدن این قانون جدید برای خانه‌اولی‌ها و همچنین ثابت ماندن سقف تسهیلات مسکن در برابر افزایش چشم‌گیر قیمت خانه‌های مسکونی در سال‌های اخیر نمی‌توان انتظار زیادی از رونق گرفتن بازار «تسه»ها داشت.

20 (5)

 

بازار نفت

قیمت نفت در کف دوماهه

هر بشکه نفت خام آمریکا روز سه‌شنبه حدود ۵۲ دلار معامله شد و در کف قیمتی دو ماه اخیر قرار گرفت. اقدامات و موضع‌گیری‌های ضد و نقیض روزهای اخیر آمریکا و چین به گمانه‌زنی‌های متفاوت  فعالان بازارهای جهانی درخصوص دستاوردهای نشست این هفته مقامات این دو کشور منجر شده است. مقامات بالا رده دو غول اقتصادی دنیا آخر هفته جاری برای دستیابی به توافقی ملاقات می‌کنند که می‌تواند بر روند آتی تقاضای جهانی و در پی آن قیمت نفت موثر باشد. در سوی دیگر، برخی رسانه‌ها به امکان اختلال عرضه نفت عراق در صورت بالا گرفتن اعتراضات در این کشور اشاره دارند. در شرایطی که نگرانی از کمبود تقاضا قیمت طلای سیاه را تحت فشار قرار داده است برخی خلل‌های مقطعی عرضه تنها به صورتی گذرا این روند نزولی را تغییر می‌دهد.

20 (6)