بازار سهام

مغناطیس شدید صف در سهام

شاخص کل سهام معاملات دیروز را از محدوده مثبت آغاز کرد و پس از فتح موقت قله ۲۸۷ هزار واحدی، به محدوده منفی سرازیر و سرانجام دچار افت یک درصدی شد. تداوم چرخش ناگهانی موقعیت‌های معاملاتی از خرید تا صف فروش چنان بود که در نهایت قیمت ۷۸درصد از تعداد کل سهم‌های بورسی کاهش یافت. با وجود بازگشایی مثبت بازار جهانی و همچنین اخبار سیاسی مساعد، مغناطیس بالای صف با ورود پول‌های تازه به بورس تاثیر مضاعفی بر تغییر روند قیمت‌ها داشت. فقدان درک درست از مبانی ارزندگی سهام و پیروی کورکورانه از حرکت‌های توده‌وار آونگ قیمت‌ها را به نوسانات مثبت و منفی درآورده و به‌نظر می‌رسد تا رفع موقت تکلیف برجام در پایان این هفته ادامه یابد.

20-01

 

بازار ارز

چرخش دلار در وضعیت گذار

بازار ارز روز گذشته از مسیر صعودی بازگشت. دلار که از سه‌شنبه هفته قبل وارد مدار صعودی شده بود، در دادوستدهای دیروز عقبگردی ۱۴۰ تومانی از خود به نمایش گذاشت و به سطح ۱۱ هزار و ۲۷۰تومانی بازگشت. درست در میانه هفته قبل بود که شاخص ارزی کشور با هجوم ارزهای خانگی به بازار پس از حدود هفت ماه موقتا به کانال ۱۰هزار تومانی سرازیر شد. با وجود حضور پررنگ بازارساز و تلاش برای راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و تاثیر مضاعف خوش‌بینی‌ها به بهبود روابط ایران با غرب، شماری از فعالان ارزی اثر چنین اخباری بر قیمت‌ها را موقت ارزیابی می‌کنند و با تاکید بر افت بهای جهانی نفت و فشار کسری بودجه دولت دورنمایی صعودی را برای دلار متصور هستند.

20-02

 

بازار سکه

ناتوانی سکه در مقابل نزول دلار

سکه‌بازان هم مطابق معمول با افت دلار تن به عقب‌نشینی دادند. دیروز بهای سکه همسو با تغییر مسیر دلار، افتی معادل 40 هزار تومان را تجربه کرد و به سطح 4 میلیون و 70 هزار تومان برگشت. البته سکه مسیر کاهشی خود را از روز یکشنبه آغاز کرد. مخالف‌خوانی دلار در بازار داخل در برابر تمایلات صعودی اونس جهانی طی روزهای اخیر خود را به شکل زیگزاگ‌های سکه نشان داده است. اعمال تعرفه‌های وارداتی جدید آمریکا و چین از روز یکشنبه منجر به حرکت صعودی طلای جهانی در بازگشایی هفتگی شد، با وجود این، سکه تاب تحمل در برابر چرخش نزولی دلار را نیاورد و دومین افت متوالی خود را طی روز گذشته ثبت کرد.

20-03