بازار سهام

1 copy

مغالطه بورسی‌ها با اعداد شاخص

شاخص کل بورس روز سه‌شنبه به رکورد تازه 84/ 1 میلیون واحدی دست یافت. در مقابل، فشار فروش در سهام شرکت‌های کوچک‌ و متوسط باز هم از ارتفاع شاخص هم‌وزن کاست. طی روزهای اخیر بسیاری از فعالان بازار بازدهی دو شاخص کل و شاخص هم‌وزن را از ابتدای سال با هم مقایسه کرده و رشد اخیر شاخص کل را ناشی از حمایت‌های تصنعی دولت می‌دانند. این در حالی است که اگر نقطه پایه محاسبه رشد را تا ابتدای سال 97 عقب ببریم، متوجه می‌شویم که میزان بازدهی شاخص هم‌وزن در 16 ماه اخیر به مراتب از شاخص کل بیشتر است. جذب 98 درصد از کل منابع خرد ورودی (4/ 2 هزار میلیارد تومان) در سهام شرکت‌های بزرگ پتروپالایشی، فلزات و خودرویی طی معاملات دیروز نشان داد که معامله‌گران واقعا روی حمایت‌های دولت از این دسته از صنایع بورسی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. 

 

 

بازار سکه

2 copy

فشار اونس بر بهای سکه

بازار سکه روند صعودی خود را طی معاملات سه‌شنبه به همراهی اهرم دلار ادامه داد. هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با قیمت بی‌سابقه 10 میلیون و 800 هزار تومان در بازار تهران دست به دست شد. این قیمت 100 هزار تومان بالاتر از قیمت‌های روز دوشنبه بود. اوراق گواهی سپرده سکه در بورس کالا هم ضمن تحمل محدودیت دامنه نوسان یک درصدی، در پی تشکیل صف خرید تا سطح 10 میلیون و 550 هزار‌تومان بالا آمد و فاصله خود را با قیمت در معاملات فیزیکی در حد 250 هزار تومان حفظ کرد. البته دیروز در حالی که نرخ داخلی دلار حدود 2/ 2 درصد ارتفاع گرفت، قیمت سکه فیزیکی به زحمت توانست به رشد یک درصدی دست یابد. دلیل این واگرایی را باید در عقب‌نشینی اونس جهانی طلا از مرز 1800 دلار جست‌وجو کرد.

 

بازار طلای جهانی

Untitled-1 copy

بازگشت مجدد اونس به کانال 1700

بهای هر اونس طلای جهانی یک بار دیگر از کانال 1800 دلار عقب نشست و ساعت 16 روز سه‌شنبه به سطح 1796 دلار تنزل کرد. گرچه ریسک‌های مرتبط با کرونا به همراه تشدید تنش‌های دیپلماتیک میان آمریکا و چین بر دارایی‌های پرریسک فشار آورد و از طلا حمایت کرد اما تقویت نسبی ارزش دلار منجر به عقب‌نشینی طلا از کانال 1800 دلار شد. با عبور تعداد مبتلایان جهان از مرز 13 میلیون نفر، فرماندار پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، یعنی کالیفرنیا، دستور تعطیلی مراکز تفریحی را صادر کرد. علاوه بر شیوع کرونا، نگرانی‌های جدید از تنش‌های دیپلماتیک بین آمریکا و چین نیز تاثیری منفی بر تمایل سرمایه‌گذاران برای ریسک‌پذیری داشت و مانع از افت شدید طلا شد. طلا پس از انتشار شاخص‌های CPI آمریکا برای ماه ژوئن در عصر سه‌شنبه، منتظر داده‌های کلان اقتصاد چین در عصر چهارشنبه خواهد ماند. 

 

بازار اوراق مسکن

4 copy

چرخش معاملاتی در اوراق مسکن

معاملات اوراق تسهیلات مسکن در روز سه‌شنبه دو نیمه کاملا متفاوت داشت. برتری محسوس تقاضا در نیمه نخست، متوسط قیمت کل اوراق را تا کانال 82 هزار تومانی بالا برد اما در پایان، موجی از فشار فروش کل اوراق را در برگرفت و منجر به تنزل میانگین قیمت‌ها به کانال 78 هزار تومانی شد. امتیازهای دی 97 هم در یک رفت‌وبرگشت نهایتا به صعود در کانال 79 هزار تومانی بسنده کردند. اگرچه دولت در حال تلاش برای کنترل تورم بخش مسکن اقداماتی را صورت داده اما به نظر نمی‌رسد اوراق به این سیاست‌های محدودکننده واکنش جدی نشان دهند. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دیروز از تصویب کلیات طرح دوفوریتی مالیات بر خانه‌های خالی در نشست کمیسیون متبوعش خبر داد. با این حال، اوراق احتمالا بیشتر به افزایش یا کاهش سقف خرید تسهیلات واکنش نشان خواهد داد تا سیاست‌های مالیاتی.

 

بازار نفت

15 copy

فشار دوجانبه بر بازار نفت

بهای نفت خام آمریکا ساعت 16 سه‌شنبه به 6/ 39 دلار برگشت. پس از برقراری مجدد محدودیت‌ها در تگزاس و فلوریدا، روز دوشنبه فرماندار کالیفرنیا دستور تعطیلی مراکز تفریحی این ایالت را صادر کرد تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا را در پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا بگیرد. بازار دیروز همچنین در انتظار نتایج نشست اعضای کمیته نظارتی اوپک‌پلاس بود که قرار است چهارشنبه پیشنهاد خود را برای کاهش تولید در ماه بعد اعلام کنند. ائتلاف اوپک و متحدانش احتمالا کاهش تولید خود را از آغاز ماه آینده میلادی از 7/ 9 میلیون بشکه در روز به 7/ 7 میلیون می‌رسانند. ضمنا بازار سه‌شنبه در حالی که به ارتقای رکورد روزانه واردات نفت چین در ماه ژوئن به رقم بی‌سابقه 9/ 12 میلیون بشکه نظر داشت، منتظر انتشار داده‌های مصرف سوخت توسط موسسه نفت آمریکا ماند. تحلیلگران انتظار افت ذخایر نفت و بنزین را دارند.