بازار سهام

01

تکرارسناریوی کاهشی بورس

در معاملات روز دوشنبه بازار سهام بورس تهران داد وستد‌های روز را در ادامه صعود روز گذشته بر مدار مثبت آغاز کرد و در ساعات ابتدایی رشد خوبی داشت اما در ادامه روز این روند پایدار نماند و نماگر بورس تغییر جهت داد، و بازهم سناریوی غم‌انگیز روزهای گذشته تکرار شد و با 4/ 0 درصد افت از سقف روزانه عقب نشینی کرد و در ارتفاع یک میلیون و301 هزار واحدی آرام گرفت. در روز‌های اخیر بورس تهران به سبب نا اطمینانی به سهام مثبت بازار افت و خیز‌های زیادی را تجربه کرد،تا جایی که شاخص کل بورس از ابتدای ماه جاری تاکنون 3/ 10  درصد ریزش داشته است. اما رشد بهتر سهام کوچک‌تر قابل توجه بود و روز گذشته نیز مسیر خلاف شاخص کل را طی کرد و 5/ 0 درصد بالاتر از ارتفاع قبلی ایستاد.

 

بازار سکه

03

سکه 11 میلیون

سکه در سومین روز معاملاتی هفته جاری از ادامه سیر صعودی باز ماند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی۱۱ میلیون تومان معامله شد که در مقایسه با روز کاری قبل 150هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد. همزمان با کاهش مسکوکات طلا در بازار طلا و سکه، بهای نیم سکه و ربع سکه نیز کاهش چشمگیری داشتند در معاملات روز گذشته هر قطعه نیم سکه۶ میلیون تومان وربع سکه ۴ میلیون تومان تعیین شد. کاهش بهای سکه همزمان با شروع روند کاهشی قیمت اونس طلا در بازار جهانی که به پایین‌ترین رقم خود در یک ماه گذشته رسیده است،رقم خورد. برخی فعالان معتقدند سکه کف قیمتی خود را پیدا کرده و از این پس، بیشتر به سوی نرخ‌های بالاتر حرکت خواهد کرد و امیدوارند که اونس طلا از کف هفته گذشته بلند شود و به سوی سطح هزار و 900 دلاری قدم بردارد.

 

بازار طلای جهانی

04

کاهش طلای جهانی شدت گرفت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر دلار قوی‌تر و بازده بالاتر اوراق خزانه آمریکا، روند نزولی روز جمعه را ادامه داد و به پایین‌ترین حد در 6 هفته اخیر رسید. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا 1829دلار کاهش یافت اما در ادامه روز بهبود یافت و (ساعت 19 به وقت تهران) 1851 دلار قیمت خورد. به گفته کارشناسان روزهای درخشان طلا به پایان رسیده است. بازده بالاتر اوراق خزانه آمریکا تاثیر کاملا منفی روی طلا داشته و بازار این فلز با فروش گسترده روبه‌رو شده است.سرمایه گذاران فلزات ارزشمند روز جمعه از سقوط 4درصدی قیمت طلا و ریزش ۱۰ درصدی قیمت نقره ناامید شدند و رشد بازده اوراق خزانه آمریکا و رشد ارزش دلار را عامل اصلی ریزش قیمت در بازار فلزات ارزشمند می‌دانند.

 

بازار اوراق مسکن

05

کاهش بهای تسه

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام اوراق تسهیلات مسکن برخلاف روز گذشته افت را تجربه کرد و هر فقره از تسه 9712 در قیمت پایانی 58 هزار 643 تومان بسته شد که در مقایسه با روز کاری قبل بیش از 2 درصد ریزش داشت.به نظرمی رسد نوسانات افزایشی و کاهشی تسه یاد شده شروع شده است. زیرا مدت کمی از سررسید این اوراق باقی مانده است و این امر سبب شده تا دارندگان این اوراق از مهلت باقی مانده حداکثر استفاده و سود را داشته باشند. نماد تسه 9712 روز گذشته در115 نوبت به ارزش 61 میلیون و 341 هزار تومان معامله شد. برای تهیه 240 میلیون تومان وام به 480 فقره از اوراق نیاز است که ارزش هر ورقه 500 هزار تومان است. به عبارتی برای خرید اوراق تسهیلات اسفند 97 به 28 میلیون و 152 هزار تومان نیاز است.

 

بازار نفت

06

کاهش بهای نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز تقاضای جهانی برای سوخت در پی قرنطینه‌های سخت‌گیرانه در اروپا و محدودیت‌های جدید در چین، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با ۴۴ سنت معادل 8/ 0 درصد کاهش، به ۵۱ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است که شاخص نفت آمریکا روز جمعه در بالاترین حد خود در یک سال گذشته بسته شده بود. به گفته تحلیلگران نفت برنت پس از اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از آینده این کشور پیرامون نفت صحبت کرد و عراق قیمت فروش نفت به آسیا در فوریه را افزایش داد، عملکرد ضعیفی پیدا کرد. با این همه روند کاهش قیمت نفت با طرح‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای اعلام هزاران میلیارد دلار کمک کرونایی جدید محدود شد.