بازار سهام

15-01 copy

افت 142 هزار واحدی در سه روز

 در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام کار خود را با صف‌های فروش پر حجم شروع کرد و از همان ابتدای روز شاخص کل به سطوح منفی رفت. به‌طوری‌که در نهایت نماگر افت ۴۳ هزار واحدی (معادل 9/ 2 درصد) را به ثبت رساند تا افت سه روزه را به بیش از 142 هزار واحد برساند. در همین حال شاخص هموزن هم با افت 4/ 1 درصدی مواجه شدو این شاخص روی عدد 394 هزار و 957واحدی ایستاد. از نکات مهم بازار روز جمع شدن صف فروش‌ها در اغلب صنایع بزرگ بازار بود. هرچند قیمت پایانی این نمادها اغلب در سطوح منفی بود، ولی بسیاری از آنها در آخرین معامله سطوح مثبت قیمتی را تجربه کردند. طبق معمول اغلب روزهای منفی بازار، دیروز هم حقوقی‌ها در سمت خرید فعال‌تر ظاهر شدند؛ به‌طوری‌که خالص خرید این دسته از معامله‌گران به ۵۶۰ میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

15-03 copy

سکه در ریزش از دلار پیشی گرفت 

 سکه همزمان با دلار از مرز حساس موردنظر معامله‌گران عقب‌نشینی کرد. در این میان سرعت کاهش قیمت در بازار سکه بیشتر از سایر بازارها است. سکه که تا پنج‌شنبه هفته گذشته به 16 میلیون و 400 هزار تومان رسیده بود از ابتدای هفته جاری پس از تعطیلات وارد سیر نزولی شد، تا جایی که کاهش قیمتی 2 میلیونی را به ثبت رساند و در روز سه‌شنبه سه کانال عقب‌نشینی کرد و هر قطعه سکه 13 میلیون و 950 هزار تومان معامله شد. کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و صرافی سبب شد که سکه تا کانال 13 میلیونی عقب‌نشینی کند. در ادامه معاملات هر قطعه نیم سکه با یک میلیون‌تومان کاهش به قیمت 7 میلیون و 400 هزار تومان و هر ربع سکه نیز با یک میلیون تومان کاهش به 4 میلیون و 800 هزار تومان رسید.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

کاهش 10 دلاری طلا 

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی در آستانه ضرب‌الاجل برای توافق درخصوص بسته کمک مالی جدید کرونا در آمریکا و انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با نوسان روبه‌رو بود. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ابتدا کاهش پیدا کرد و تا ساعت 16به وقت تهران، به ۱905 دلار و ۱۶ سنت رسید. اما تا ساعت 20به وقت تهران به 1910 دلار بازگشت. طلا در بحبوحه تورم بالا و کاهش ارزش پول در پی اقدامات محرک مالی کم سابقه‌ای که در سراسر جهان برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا به اجرا درآمده‌اند، پناه مطمئنی برای حفظ سرمایه محسوب می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

تسه 92 هزار تومانی شد 

قیمت اوراق تسهیلات مسکن بار دیگر اندکی افزایش را شاهد بود و هر برگه تسه 9710 به قیمت92 هزار و 196 تومان رسید. نوسانات در بازار اوراق در حالی صورت می‌گیرد که کمتر از دو ماه از سر رسید این اوراق باقی است.بر اساس قوانین سازمان بورس، هر زمان که این اوراق را بخرید حداقل دو ماه و در شرایطی تا چهار ماه اجازه معامله مجدد اوراق تسه را ندارید؛ مگر آنکه کمتر از چهار ماه از تاریخ سررسید آن باقی‌مانده باشد. بنابراین تا حدودی امکان سفته‌بازی در این اوراق از بین رفته است. اما نوسانات افزایشی این روزهای بازار و همچنین نزدیک شدن به تاریخ سررسید این اوراق سبب افزایش قیمت در تسه 9710 شده که در دی‌ماه 97 منتشر شده بود و دی‌ماه سال‌جاری به اتمام می‌رسد و پس از انقضای سررسید این اوراق قابل معامله نیستند.

 

بازار نفت

15-07 copy

چهارمین افت متوالی نفت 

قیمت نفت روز سه‌شنبه برای چهارمین روز پیاپی کاهش یافت، زیرا نگرانی از افزایش دوباره موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان امید به بهبود تقاضای سوخت را محدود کرد، این در حالی است که افزایش تولید نفت لیبی نیز به عرضه فراوان نفت می‌افزاید. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا پس از کاهش پنج سنتی در روز دوشنبه، در معاملات روز سه‌شنبه نوسان زیادی داشت و در ساعاتی به 41 دلار نیز رسید؛ اما در ادامه معاملات روز (ساعت 16 به وقت تهران) به قیمت ۴۰ دلار و 88سنت در هر بشکه رسید. به گفته کارشناسان، تصویر تقاضا پیش از این هم ضعیف بود و پس از اینکه روز دوشنبه عربستان سعودی و روسیه هیچ سیگنالی درباره احتمال تجدیدنظر در برنامه افزایش تولید اوپک پلاس در ژانویه ارسال نکردند، وضعیت عرضه هم ابهامات جدیدی پیدا کرد.