بازار سهام

2

عقبگرد بورس از محدوه حمایت

بورس تهران روز سختی را پشت سر گذاشت و صف‌های فروش بسیار سنگینی را تجربه کرد. نتیجه صف‌های فروش بزرگان بازار، افت ۴۳ هزار واحدی شاخص کل بود. اما اتفاق تلخ‌تر در نمادهای کوچک و متوسط بازار رخ داد. جایی که سهم‌‌ها چنان قفل در صف فروش بودند و خریداری وجود نداشت که حجم معاملات اغلب آنها به حجم مبنا نرسید. به همین دلیل قیمت پایانی این نمادها تغییرات کمی داشت و در پایان معاملات روز گذشته حدود ۸۸ درصد از نمادها در مدار منفی معاملات بودند. شاخص کل هموزن نیز قرمزپوش شد و با افت 4هزار و 700 واحد، عدد407 هزار و 732 واحد را به ثبت رساند. شاخص کل فرابورس نیز به 17 هزار و 950 واحد رسید. ارزش معاملات خرد سهام در روز گذشته 4990 میلیاردتومان و خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی هزار و 722 میلیارد تومان محاسبه شده است.

 

بازار سکه

3

روند صعودی آرام سکه

در نخستین هفته مهر ۹۹ نرخ طلا و سکه نیز همسو با بازار ارز روند صعودی را ادامه داد، به‌طوری که هر قطعه سکه تمام طرح جدید روز گذشته13 میلیون و 28۰ هزار تومان، معامله شد که در مقایسه با روز شنبه 50هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد. همچنین قیمت نیم سکه ۷ میلیون و 310 هزار تومان و ربع سکه به ۴میلیون و 358 هزارتومان رسید. قیمت سکه که از دو عامل قیمت طلا در بازار جهانی و همچنین نرخ دلار در داخل کشور تاثیر می‌پذیرد. اما در روزهای اخیر که قیمت اونس طلا در بازار جهانی سیر نزولی داشته، نتوانسته بر قیمت سکه اثر‌گذار باشد، زیرا نرخ دلار در داخل به‌عنوان قطب نمای سکه عمل کرده و قیمت این فلز گرانبها را با خود با قله‌های تاریخی رسانده است.

 

 

بازار طلای جهانی

4

طلای جهانی در ابهامات قیمت

 نوسانات در بازار جهانی همچنان ادامه دارد و اونس طلا در این بازار بیشترین تاثیر را از سیاست‌گذاری‌ها می‌پذیرد. اونس طلای جهانی بعد از برخورد به نرخ ۱۶۷۰ دلاری حرکت صعودی به راه انداخت و در طول دو ماه قیمت طلا تا نرخ ۲۰۷۵ دلاری افزایش یافت. نرخ ۲۰۷۵ دلاری بالاترین سطح قیمتی بازار تا به امروز محسوب می‌شود. این نرخ در قالب مقاومت عمل کرد و نتیجه آن بازگشت اصلاحی بازار بود. از اواسط ماه آگوست، اونس طلا وارد کانال نزولی شده بود. روز ۲۳ سپتامبر، بازار توانست کف کانال را بشکند و تا نرخ ۱۸۵۰ دلاری کاهش یابد. طبق ارزیابی هفتگی سایت کیتکو در حال حاضر آینده بازار اونس طلای جهانی برای فعالان بازار مبهم است. به همین دلیل نباید به این زودی‌ها انتظار پایان نوسانات دو سویه و خنثی بازار را داشت.

 

بازار اوراق مسکن

5

استقبال تسه‌ها از افزایش سقف وام

در ادامه روند صعودی قیمت اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته هر برگه از این اوراق با رشد بیش از 4 درصد به 86 هزار و 762 تو مان رسید. این در حالی است بانک مسکن با توجه به شرایط جدید قیمتی در بازار مسکن نسبت به افزایش سقف این تسهیلات برای افتتاح‌کنندگان حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان اقدام کرده که بر این اساس سقف تسهیلات قابل پرداخت از این محل در شهر تهران در پایان سال پانزدهم با ۶۰ درصد رشد، از ۲۵۰ میلیون تومان به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین سقف تسهیلات مذکور در شهرهای بزرگ شامل کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم، شیراز و کرمانشاه در پایان سال پانزدهم از ۲۱۰ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این میزان در مورد سایر نقاط شهری ۱۸۴ میلیون تومان بود که امسال در ترمیم صورت گرفته به ۲۹۰ میلیون تومان افزایش یافت.

 

بازار نفت

6

هفته منفی در بازارهای نفتی

مواجه شدن کشور‌ها با موج سوم ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا و تداوم نگرانی از رشد عرضه نفت خام، سبب شد تا نفت خام در مجموع هفته‌ای منفی را به ثبت برساند و در مجموع شاهد افت بیش از 2 درصدی قیمت طلای سیاه در هفته گذشته بودیم. روز جمعه آخرین روز معاملاتی در بازار جهانی شاخص نفت خام متوسط تگزاس روی قیمت 25/ 40 دلار بسته شد. افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا از جمله آمریکا باعث شده مصرف سوخت ایالات متحده آمریکا همچنان پایین باقی بماند. آمارها نشان می‌دهد میانگین چهار هفته‌ای تقاضای بنزین آمریکا در هفته گذشته، 9 درصد کمتر از همین بازه زمانی در سال گذشته بوده است.