بازار سهام

20-01

شنبه سرخ‌پوش تالار سهام

بورس تهران معاملات شنبه را با عقبگرد 3 درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت. فشار فروشی که از میانه هفته گذشته در بازار سهام شکل گرفت، در دادوستدهای دیروز با وسعت و شدت بیشتری ادامه یافت و منجر به ثبت بیشترین افت نماگر اصلی بازار از 24 اسفند شد. هجوم برای عرضه و عدم تقاضا در کمترین قیمت‌های مجاز نه تنها ارزش معاملات خرد را به کمترین سطح در سه هفته اخیر تنزل داد بلکه حدود 8/ 6 هزار میلیارد تومان سهم را هم در پایان کار بی‌مشتری گذاشت. هیجانی که تا اواسط هفته قبل در جبهه خرید دیده می‌شد دیروز به سمت فروش انتقال یافت و 81 درصد از تعداد کل نمادها در این روز با  عقبگرد قیمت مواجه شدند. واهمه تازه‌واردها از اصلاح عمیق‌تر قیمت سهام و مهاجرت سرمایه‌های خرد به سمت طلا و ارز سناریوی محتمل فراروی بورس تلقی می‌شود.

 

بازار سکه

20-03

سکه باز هم رکورد زد

بازار سکه دیروز با حمایت دوجانبه نرخ داخلی دلار و جهش قیمت جهانی طلا به رکورد تاریخی دیگری دست یافت. قیمت هر سکه طرح جدید دیروز 280 هزار تومان افزایش یافت و به سطح بی‌سابقه 7 میلیون و 220 هزار تومان رسید. جهش 4 درصدی بهای سکه در معاملات شنبه را باید نتیجه افزایش 8/ 1 درصدی نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین دستیابی اونس جهانی طلا به اوج 90 ماهه قلمداد کرد. البته محدودیت‌های معاملات ارزی هم نقش پررنگی در جدی‌ترین جهش سکه از 11 اسفند داشت. به نظر می‌رسد فرضیه مهاجرت پول‌ها از تالار سهام به سمت سکه و دلار هواداران بیشتری پیدا کرده است. در صورت تداوم اصلاح بورس می‌توان رکوردهای تازه‌ای را در بازار سکه دید. بحران همه‌گیر کرونا و تلاش بانک‌های مرکزی بزرگ برای تزریق بیشتر پول نیز از محل طلای جهانی حامی سکه است.

 

بازار طلای جهانی

20-04

صعود اونس به قله 90 ماهه

بهای هر اونس طلای جهانی هفته‌ قبل پس از رشد 3/ 2 درصدی به 1743 دلار در هر اونس رسید و به بالاترین سطح، طی 90 ماه اخیر دست یافت. ترس از شکل‌گیری موج دوم کرونا، به‌خصوص در کره‌جنوبی و چین، تقاضای احتیاطی را برای طلا تشدید کرد. آمار منفی از میزان بیکاری در آمریکا، ریزش شدید شاخص خرده‌فروشی (4/ 16درصد) در ایالات متحده، تهدید ترامپ به قطع روابط تجاری با چین به همراه مصاحبه رئیس فدرال رزرو در مورد درخواست منابع مالی بیشتر در کنار مذاکرات دموکرات‌ها برای تزریق 3تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا  را می‌توان در زمره عواملی دانست که به رشد بیشتر طلا در این هفته کمک کرد به‌طوری که آمار مناسب در مورد اقتصاد چین هم نتوانست تمایل سرمایه‌گذاران را به این فلز گرانبها به عنوان یک دارایی کم ریسک کم کند.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

جهش «تسه»ها به اوج یک سال و نیمه

قیمت امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 در جریان معاملات روز شنبه 5 درصد رشد کرد و به کانال 60 هزار تومان دست یافت. برتری همه‌جانبه تقاضای «تسه»ها در روز گذشته موجب ورود میانگین قیمت اوراق به بالای مرز 60 هزار تومان شد. این بالاترین قیمت اوراق وام مسکن از اوایل آبان 97 است. اوج‌گیری «تسه»ها را باید نتیجه تحولات حاکم بر بازار رقیبی چون بورس و نیز تغییر مثبت در چشم‌انداز بازار مسکن دانست. به‌زعم بسیاری از فعالان بازارها، اصلاح قیمت سهام و خروج منابع از بورس می‌تواند موج افزایشی در بخش مسکن ایجاد کند. از طرفی، جریان سنتی رشد تقاضای فیزیکی مسکن در یک ماه پیش رو هم عامل تقویت‌کننده قیمت اوراق وام به شمار می‌رود. همین دو عامل سبب شده تا با وجود عدم تغییر در سقف خرید «تسه»ها شاهد جهش قیمت در این بازار باشیم.

 

بازار نفت

20-06

سومین هفته صعود متوالی نفت

بهای نفت آمریکا در هفته گذشته رشد بیش از 20 درصدی را پشت سر  گذاشت و به قیمت 71/ 29 دلار در هر بشکه رسید. شکل‌گیری موج دوم کرونا، از دست رفتن بیش از 36 میلیون شغل و سقوط بی‌سابقه شاخص خرده‌فروشی در آمریکا از عوامل تضعیف‌کننده نفت بودند. اما کاهش 18/ 1 میلیون بشکه‌ای تولید از سوی عربستان، امارات و کویت برای ماه ژوئن (خارج از توافق 7/ 9 میلیون بشکه‌ای اوپک‌پلاس)، افت هفتگی ذخایر نفتی آمریکا برای اولین بار پس از 4 ماه و تنزل تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا به کمترین مقدار در 11 سال اخیر نفت وست‌تگزاس را به برنت نزدیک کرد. در این میان، رشد 9/ 3 درصدی تولیدات صنعتی چین و داده‌های مثبت از GDP  بریتانیا هم چشم‌انداز احیای تقاضای سوخت در کانون بحران کرونا را صعودی کردند.