به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تغییر کاربری اراضی نظامی سایت جنگ‌‌‌افزارسازی نیروی هوایی واقع در منطقه ۱۳ تهران با توجه به مساحت بیش از ۱۰ هکتاری این اراضی، نیازمند مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری بود و به همین خاطر نتیجه مذاکرات شهرداری با مالک این اراضی، برای تصویب نهایی در این شورا مطرح و با اصلاحات جزئی تصویب شد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مقرر شده ۳۵‌درصد از کل این عرصه به مساحت حدود ۶ هکتار در اختیار مالک یعنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار گیرد و ساخت‌وساز مسکونی در آن مجاز اعلام شده است. طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، ساخت‌وساز مسکونی با تراکم ۱۱ طبقه در حدود یک‌سوم این بخش از اراضی انجام خواهد شد و چهار هکتار دیگر نیز برای تامین خدمات پشتیبان سکونت مورد نیاز جمعیت ساکن در این عرصه در قالب سرانه‌‌‌های فرهنگی، ورزشی، مذهبی، تجاری، درمانی و نیز اتصالات شبکه معابر و تاسیسات و تجهیزات شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طی این مصوبه مقرر شده ۱۱ هکتار از اراضی مذکور نیز به منظور اختصاص به فضای سبز و تبدیل به بوستان عمومی در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد. پیش‌تر اعلام شده بود از زمان ابلاغ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، ظرف مدت سه ماه تخلیه و تحویل اراضی ۱۱ هکتاری مذکور صورت خواهد گرفت و تبدیل آن به بوستان تا اواخر امسال یا اوایل سال ۱۴۰۲ توسط شهرداری تهران عملیاتی می‌شود.

بر اساس مصوبه مذکور بنای واجد ارزش ثبتی موجود در محدوده پارک عمومی این اراضی نیز با رعایت ضوابط حفاظتی و با عملکرد فرهنگی تثبیت و حفظ خواهد شد.

از آنجا که جمعیت‌‌‌پذیری جدید در محدوده خیابان پیروزی در صورت مسکونی شدن بخشی از اراضی جنگ‌‌‌افزارسازی ساصد حدود ۵هزار نفر برآورد می‌شود، شورای عالی شهرسازی و معماری در عین اینکه مجوز ساخت‌وساز مذکور را صادر کرده، خواستار انجام مطالعات عارضه‌‌‌سنجی ترافیک ناشی از اجرای طرح مذکور و تصویب آن در شورای ترافیک تهران شده است. این شورا به تبعات ناشی از استقرار سکونت و فعالیت در محدوده اراضی مذکور بر ترافیک معابر پیرامونی اشاره کرده و خواستار انجام مطالعه در این خصوص شده است.

همچنین مقرر شده با توجه به اهمیت پادگان دوشان‌تپه در نزدیکی این اراضی (واقع در خیابان دماوند) به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌‌‌های مدیریت بحران در شرق تهران، تدابیر لازم جهت حفظ کارکرد باند پروازی و عدم‌اختلال در سطوح پروازی آن توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران احصا و به مراجع ذی‌ربط از جمله شهرداری تهران ابلاغ شود. طبعا در صورتی که پس از ابلاغ تدابیر مذکور، احداث بناهای ۱۱ طبقه در سهم مالک واجد اخلال در استاندارد پروازی فرودگاه تشخیص داده شد، تعداد طبقات با حفظ سقف تراکم مورد توافق از طریق افزایش سطح اشغال بلوک‌های مسکونی تعدیل می‌شود.