رویارویی جنگنده‌های چین و تایوان

تایوان روز دوشنبه از بزرگترین ورود جنگنده‌های چینی به «منطقه شناسایی پدافند هوایی»‌اش (ADIZ) از ماه ژانویه تاکنون خبر داد.

به گزارش رویترز تایوان که چین آن را جزئی از قلمرو خودش به شمار می‌آورد، در دو سال گذشته از ماموریت‌های هدف‌مند نیروی هوایی چین در نزدیکی این جزیره شکایت داشته است که اغلب در بخش جنوب غربی «منطقه شناسایی پدافند هوایی»‌اش یا ADIZ در نزدیکی «جزایر پراتاس» تحت کنترل تایوان رخ داده‌اند.

«منطقه شناسایی پدافند هوایی» (ADIZ) منطقه‌ای فراتر از حریم یا مرز هوایی یک کشور است که هواپیماهای وارد شده به آن باید هویت خودشان را به کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی اعلام کنند.

تایوان می‌گوید فعالیت‌های نظامی مکرر چین در نزدیکی این جزیره یک منازعه «منطقه خاکستری» (نه جنگ و نه صلح) است که به هدف فرسوده کردن نیروهای دفاعی تایوان با مجبور کردنشان به واکنش نشان دادن مکرر و نیز آزمایش پاسخ‌های تایوان انجام می‌گیرد.

به گفته وزارت دفاع تایوان آخرین ماموریت چین از این نوع شامل ۲۲ جنگنده به همراه هواپیماهای جنگ الکترونیکی، هشدار ضد زیردریایی می‌شدند.

بر اساس نقشه‌ای که وزارت دفاع تایوان ارائه کرده است این هواپیماها در منطقه‌ای در شمال غرب جزایر پراتاس دور از خود جزیره اصلی تایوان پرواز کرده‌اند.

وزارت دفاع تایوان گفت جت‌های جنگنده تایوانی برای هشدار دادن به جنگنده‌های چینی به پرواز درآمدند و سیستم‌های موشکی برای زیر نظر گرفتن آنها به کار گرفته شدند.

این بزرگترین ماموریت از این نوع از ۲۳ ژانویه است که تایوان ورود ۳۹ جنگنده چینی را به ADIZ‌اش گزارش کرد.

چین هنوز در باره گزارش تایوان اظهارنظری نکرده است و در موارد قبلی هم چنین حرکاتی را مانورهایی به هدف از حفاظت از قلمری این کشور اعلام کرده است.

ارتش چین هفته پیش اعلام کرد که اخیر مانورهایی را در اطراف تایوان به عنوان «هشداری جدی» بر ضد «همدستی» تایوان با آمریکا به اجرا درآورده است.

این اعلام پس از سخنان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا انجام گرفت که ظاهرا تغییری در سیاست «ابهام راهبردی» آمریکا درباره تایوان را نشان می‌داد. بایدن گفت که آمریکا در صورت حمله چین به این جزیره وارد درگیری نظامی خواهد شد.

چین فشارهایش بر تایوان را افزایش داده است تا این کشور را به پذیرش ادعاهای قلمرویی‌اش وادار کند. دولت تایوان می‌گوید خواستار صلح است، اما در صورت حمله از خودش دفاع خواهد کرد.

در جریان رویارویی هوایی اخیر شلیکی رخ نداد و هواپیماهای چین وارد حریم هوایی تایوان نشدند، اما تایوان ADIZ را که یک منطقه هوایی گسترده‌تر است، زیر نظر دارد و در آن گشت‌زنی هوایی انجام می‌دهد تا فرصت بیشتری برای پاسخ دادن به هر تهدیدی داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.