رئیس‌جمهوری تایوان در تلاش است تا ارتش این کشور را به سمت جنگ نامتقارن سوق دهد و به سمت خرید تعداد زیادی تسلیحات مرگباری که هدف قرار دادن و مقابله با آنها دشوار است، حرکت کرده اما برخی از مقامات تایوان در برابر این مساله مقاومت می‌‌کنند. به گزارش نیویورک‌‌تایمز ، مقامات آمریکایی به این نتیجه رسیده‌‌اند که یکسری سیستم‌‌های تسلیحاتی خاص که وزارت دفاع تایوان به دنبال در اختیار گرفتن آنهاست، برای جنگ در برابر ارتش چین مناسب نیستند. مقامات آمریکایی به همتایان تایوانی خود هشدار داده‌اند که وزارت خارجه آمریکا این‌گونه سفارش‌‌ها را رد می‌کند. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که سازندگان تسلیحات آمریکایی نیز از دادن درخواست به آژانس‌‌های آمریکا برای تایید سفارش‌های تسلیحات خاص از سوی تایوان امتناع می‌کنند. این اقدام دولت بایدن تلاش‌‌های مشابه مقامات دولت ترامپ و اوباما را گسترش داده و تسریع کرده است. مقامات و قانون‌گذاران دموکرات و جمهوری‌‌خواه می‌گویند یکی از درس‌های جنگ اوکراین این است که واشنگتن باید به تبدیل تایوان به یک «کشور مقاوم» کمک کند تا از حملات احتمالی چین جلوگیری کند. «بانی اس گلاسر» تحلیلگر امور شرق آسیا در این رابطه گفت: «حس می‌کنم تغییری رخ داده است. این مساله از قبل از تهاجم به اوکراین اتفاق افتاده، یک بیدارباش برای پنتاگون به وجود آمده تا درباره تایوان جدی باشد.» در همین حال «ویلیام برنز» مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا شنبه در نشست فایننشال‌تایمز در واشنگتن با اشاره به مساله تایوان گفت: چین از نزدیک جنگ روسیه در اوکراین را دنبال می‌‌کند و این روی محاسبات رهبران چینی بر سر جزیره خودگردان تایوان که پکن روی آن ادعا دارد، تاثیر می‌‌گذارد. رئیس سیا گفت که دولت چین تحت تاثیر مقاومت شدید اوکراینی‌‌ها مقابل حمله روسیه و هزینه‌های اقتصادی‌‌ای که روسیه متحمل شده، قرار گرفته است. برنز گفت: به نظر من رهبری چین بسیار محتاطانه به تمامی این مسائل نگاه می‌‌کند؛ به هزینه‌ها و تبعات هرگونه تلاشی برای استفاده از قوه قهریه برای به دست گرفتن کنترل تایوان. با این حال او هشدار داد که این موضوع به تغییر اهداف بلندمدت شی جین‌پینگ، رئیس‌‌جمهوری چین بر سر تایوان منجر نخواهد شد. ویلیام برنز گفت: یک لحظه هم این فکر به ذهنم خطور نمی‌‌کند که این مساله عزم شی در طول زمان برای به‌دست گرفتن کنترل تایوان را دچار فرسایش کند. اما گمان می‌‌کنم این چیزی باشد که روی محاسبات آنها درباره اینکه چطور و چه زمانی بخواهند کاری درباره آن انجام دهند، تاثیر می‌‌گذارد.

چین پیش‌تر به آمریکا درباره ارسال تسلیحات به تایوان هشدار داده و از آمادگی پکن برای پاسخ دادن به هرگونه دخالت خارجی خبر داده است. سفارت چین در واشنگتن اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن حق پاسخگویی به هر گونه دخالت خارجی در موضوع تایوان را برای خود محفوظ می‌داند. سخنگوی سفارت چین در آمریکا نیز تاکید کرد: آمریکا باید به «اصل چین واحد» احترام بگذارد و همکاری نظامی و فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند و به تعهداتش برای حمایت نکردن از تایوان مستقل پایبند باشد. تایوان قرارداد خرید ۱۷میلیارد دلار سلاح از آمریکا را در سال۲۰۱۹ امضا کرد. براساس گزارش‌ها، آمریکا تاکنون فقط ۲۰درصد تسلیحات خریداری‌شده را تحویل داده است. همزمان تایوان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از طرح خرید هلی‌کوپترهای جنگی ضد زیردریایی پیشرفته از آمریکا به سبب اینکه بسیار گران هستند، صرف نظر کرده است. به گزارش رویترز، تایوان پیش‌تر اعلام کرده بود، قصد دارد ۱۲فروند هلی‌کوپتر ضد زیردریایی MH-۶۰R ساخت واحد سیکورسکی، زیرمجموعه شرکت لاکهید مارتین آمریکا را بخرد؛ اما رسانه‌های تایوانی گزارش دادند که آمریکا این طرح فروش را با توجه به اینکه در راستای ملزومات این جزیره نیست، رد کرده است. «چیو کو چنگ» وزیر دفاع تایوان در مواجهه با سوالی در پارلمان این جزیره درباره تغییرات اخیر در برنامه‌های خرید تسلیحات جدید از آمریکا توسط تایوان، ابتدا به مورد مربوط به این هلی‌کوپترها اشاره کرد. او گفت: «قیمت (این هلی‌کوپترها) بسیار بالاست و خارج از توان ماست.»

بر اساس این گزارش، خرید دو مورد تسلیحات دیگر از سوی تایوان نیز به تعویق افتاد که شامل سامانه‌های توپخانه خودکشش متوسط هوویتزر M۱۰۹A۶ و موشک‌‌های ضد هوایی متحرک استینگر هستند. موشک‌های استینگر ساخت شرکت «ریتیون تکنولوژیز آمریکا» در اوکراین تقاضای زیادی دارند و در آنجا از آنها علیه هواپیماهای روسی استفاده شده است, اما تدارکات آمریکا برای اوکراین کاهش یافته و تولید بیشتر تسلیحات ضد هوایی با موانع قابل توجهی روبه‌رو است. «چیو» گفت که آنها قبلا قرارداد خرید موشک‌های استینگر را امضا کرده و هزینه آنها را پرداخت کرده‌اند و آنها آمریکا را برای تحویل آنها تحت فشار قرار خواهند داد.