عمده فعالیت این گروه  طراحی پروژه‌های ساختمانی مسکونی، تجاری و اداری، تفریحی، فرهنگی و هنری، ساخت و اجرای پروژه‌های ساختمانی با معماری خاص و پژوهش‌های مطالعاتی در زمینه معماری و شهرسازی است.

متن زیر ماحصل گفت‌وگوی ما با محمدرضا جعفری‌نژاد، مدیر عامل این گروه معماری در خصوص  چالش‌ها و ظرفیت‌های طراحی پروژه‌های ساختمانی است.

در طراحی یک ساختمان  باید توجه زیادی به نیازهای افرادی که در آن می‌خواهند زندگی کنند، داشت. علاوه بر این محیط باید به گونه‌ای باشد که افراد علاوه بر رفع نیازهای خود در آن شاداب و لذت‌بخش زندگی کنند. از این منظر گروه شما چطور عمل کرده است ؟

در واقع وقتی یک بنا ساخته می‌شود و مردم آنجا را برای زندگی انتخاب می‌کنند، ناخودآگاه تحت تاثیر شرایط آن ساختمان قرار می‌گیرند، چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ متریال و ساخت آن بنا و خیلی از تفکرات، دیدگاه‌ها و رفتارهای اجتماعی در همین بستر شکل می‌گیرد و به مخاطبان و جامعه منتقل می‌شود. اولین موضوعی که دفتر ما طی سال‌های فعالیت خود در طراحی ساختمان‌ها به آن توجه داشته است، استاندارد بودن فضاها به لحاظ ابعاد و اندازه و ارتباطات فضاها و کاربری‌ها براساس نیازهای مصرف‌کننده آن ساختمان‌ها و در مرحله دوم استفاده درست و مناسب از متریال‌ها به لحاظ رنگ و کیفیت آنها بوده است. و تلاش ما براین بوده که بتوانیم کمترین دغدغه و چالش را در زندگی خصوصی افراد و در محل زندگی آنها ایجاد کنیم.  به وجود آوردن  یک فضای خوب و باکیفیت برای زندگی به معنی لوکس بودن نیست، بلکه این موضوع  اولین و مهم‌ترین وظیفه هر معمار در طراحی معماری و لازمه هر ساختمانی برای زندگی است.

از چه سبک و سیاق معماری در طراحی ساختمان استفاده می‌کنید. با توجه به اینکه سال‌هاست در این هنر فعالیت دارید، نگاه مخاطبان و متقاضیان ساختمان‌های مناسب به کدام‌ سبک معماری متمایل‌‌ است‌؟

اصولا هر معمار تفکر و روش خاص خود را در طراحی معماری به‌کار می‌گیرد که به نحوی امضای او در کارهایش شناخته می‌شود. دفتر معماری ما نیز که حدود ۱۸ سال سابقه فعالیت در زمینه طراحی معماری دارد، از ابتدا با تفکر و ایده‌های مشخص خود طرح‌های پروژه‌ها را انجام داده است و همواره بدون وابستگی به سبک خاصی طرح‌های مینی‌مال و ساده، به‌همراه چیدمان متفاوت فضاها و ارتباط با فضای بیرون و محیط زیست، از اولویت‌های طراحی و مهم‌ترین اندیشه و کانسپت دفتر معماری جعفری‌نژاد در ساخت پروژه‌های معماری بوده است. بی‌شک کارفرمایان و تبلیغات نقش بسزایی در شکل‌گیری نگاه و دیدگاه مخاطبان دارند و عموما سلیقه افراد را در انتخاب خواسته‌های‌شان تعیین می‌کنند و البته این امر فقط مربوط به ایران نیست و تقریبا در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و تاثیرگذار است. فارغ از هر سبک و سیاقی و به‌رغم آنچه تصور می‌کنیم، همیشه طراحی مناسب و استفاده از متریال با کیفیت و متناسب با طرح، انتخاب اول هر مصرف‌کننده‌ای بوده و هست.

گروه معماری جعفری‌نژاد  چطور مناسب بودن معماری را در کارهایش اجرا کرده است؟ آیا نحوه عملکرد شما با استانداردهای روز دنیا تطابق دارد‌؟

معماری تغییرات زیاد و گسترده‌ای را پیش‌رو دارد، چرا که سبک زندگی مردم درحال تغییرات جدیدی است. مطمئنا در نیمه دوم قرن حاضر شکل و سبک کاملا متفاوتی در نحوه زندگی و به‌خصوص محل زندگی افراد و ساختمان‌ها ایجاد خواهد شد. اینترنت اشیا،  هوش مصنوعی و دانش اطلاعات مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده متریال‌ها و فضاها در آینده ساختمان‌ها خواهد بود.

نگرش این گروه در رابطه با مشتری‌مداری و خدمات پس از فروش چگونه است‌؟

خدمات پس از فروش همیشه خدمتی بوده که برای کالا و اجناس تعریف شده و با توجه به اینکه طراحی معماری یک کار خدماتی است و چنین خدمتی در آن تعریف نشده است، ولی واقعا این امر می‌تواند اتفاق و تعریف جدیدی از خدمات طراحی معماری باشد، که معمارها بتوانند همواره در کنار مصرف‌کننده‌ها و پروژه‌ها باشند تا در زمان‌های مورد نیاز برای تغییرات، بازسازی و به‌روز‌کردن بناها با مخاطبان همکاری کنند. این اتفاق هم برای طرح ساختمان‌ها مفید است و هم برای ساکنان، چرا که معمار می‌تواند با شناختی که نسبت به پروژه و طرح دارد مناسب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین طرح را انتخاب  کند و به‌کار گیرد.

و سخن آخر؟

تقریبا به طور مختصر به همه موارد مهم در طراحی معماری و ساختمان پرداختیم و در موردش  صحبت کردیم، اما نکته‌ای که به‌نظرم می‌توانم به آن اشاره کنم، این است که متاسفانه تنها نیم درصد از ساختمان‌هایی که در کشور ساخته می‌شوند دارای کیفیت طراحی، اجرا و متریال مناسب هستند. دارای کیفیت بالا بودن صرفا به معنی لوکس و لاکچری بودن یک بنا نیست. درست است که ما در سال‌های اخیر برای استانداردسازی ساختمان‌ها تلاش زیادی انجام داده‌ایم، ولی برای بالا بردن کیفیت آنها هنوز اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است‌ و این آمار نگران‌کننده‌ای برای صنعت ساختمان کشور است و ساختمان‌سازی ما در این جهت احتیاج به فعالیت بیشتر و فرهنگ‌سازی گسترده‌ای دارد.