تقویت ارزش‌های فرهنگ سازمانی

دنیای کار در چند سال گذشته شاهد تحولات عظیمی بوده است - از تحولات ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ گرفته تا عدم‌اطمینان اقتصادی مداوم که امروزه مشاغل با آن مواجه هستند. با این همه تغییر، ما شاهد هستیم که افراد رابطه‌‌‌شان با کار را مورد بازنگری مجدد قرار می‌دهند و بسیاری نه‌‌‌تنها به نحوه کار، بلکه به علل کار کردن نیز توجه می‌کنند. این امر در روندهایی مانند «ترک بی‌صدا» پدیده‌ای که کارکنان فقط کار‌هایی را انجام می‌دهند که برای آنها حقوق دریافت می‌کنند و نه بیشتر، منعکس شده است.در روند «ترک بی‌صدا» اخیر، بیشتر دیده می‌شود که کارکنان، سازمان را تنها یک سال پس از پیوستن، به دلایل مختلف مانند عدم‌تطابق نقش با انتظارات یا فرسودگی شغلی ترک می‌کنند.

تحقیقات جدید لینکدین روی تقریبا ۱۰۰۰۰متخصص در سراسر جهان نشان می‌دهد که بیش از دو سوم (۶۸درصد) کارگران در بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایرلند اکنون کار برای شرکت‌هایی را مهم می‌‌‌دانند که با ارزش‌‌‌های آنها همسو هستند. این میزان برای کارگران در ایالات‌متحده به ۸۷ و در برزیل به ۸۵‌درصد می‌رسد. ارزش‌هایی مانند تعادل کار و زندگی، رشد شغلی و یادگیری، و تنوع و شمول، چیزی است که افراد بیشتر به آن اهمیت می‌دهند. نکته جالب اینکه به‌رغم شرایط اقتصادی کنونی که هزینه بالای زندگی و احتمال اخراج افراد زیادی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بیش از نیمی از متخصصان در اروپا (۵۹درصد) می‌‌‌گویند حاضر نیستند برای شرکتی کار کنند که ارزش‌‌‌های آنها را به اشتراک نمی‌‌‌گذارد و (۵۵درصد) می‌گویند حتی افزایش حقوق نیز نظر آنها را تغییر نخواهد داد.

 نسل‌‌‌های جوان‌‌‌تر این مسوولیت را بر عهده دارند

نسل z (۲۵- ۱۸) و هزاره (۴۱ -۲۶) ساله‌‌‌ها این تغییر را هدایت می‌کنند. به طوری که تقریبا ۹ نفراز هر ۱۰ نفر در اروپا، در مقایسه با ۷ نفر از ۱۰ نفر نسلx (۵۷- ۴۲) می‌گویند شغل خود را ترک می‌کنند تا در جایی کار کنند که با ارزش‌های آنها مطابقت بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، ۶۰ درصد از نسل z و هزاره می‌‌‌گویند«هنگام در نظر گرفتن فرصت‌‌‌های شغلی امروز، ارزش‌ها مانع رسیدن به توافق می‌شوند». با توجه به اینکه نسل z قرار است تا پایان دهه به بزرگ‌ترین جمعیت محل کار تبدیل شود، رهبران کسب و کار این موضوع را در مسوولیت‌هایشان نادیده می‌گیرند. در حالی که حقوق همیشه برای جویندگان کار از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.آنچه واضح است این است که ارزش‌‌‌های شرکت به‌طور فزاینده درحال تبدیل شدن به یک عاملی است که مانع رسیدن به توافق شده است.

افراد می‌‌‌خواهند برای شرکت‌هایی کار کنند که به همان کارهایی که انجام می‌دهند اهمیت داده شود وآماده سازش در مورد آنچه برای شرکت‌ها مهم است نیستند. شرکت‌ها به این نکته توجه دارند. بر اساس آگهی‌‌‌های شغلی افراد مبتدی در لینکدین، ارزش‌ها و فرهنگ شرکت مرجع در دو سال گذشته ۱۵۴درصد افزایش یافته است که نشان‌دهنده بازار کار فشرده و اهمیت فزاینده ارزش‌های شرکت برای نسل‌‌‌های جوان است. به طور خاص، آگهی‌‌‌های شغلی که به تعادل کار و زندگی اشاره می‌کنند، در این مدت ۶۵ درصد افزایش یافته‌اند. از طرفی آگهی‌‌‌های شغلی که به ارزش‌هایی مانند فرهنگ، انعطاف‌‌‌پذیری و رفاه اشاره می‌کنند امروز تقریبا سه برابر بیشتر از دو سال پیش مورد بازدید قرار گرفته و دو برابر بیشتر درخواست را دریافت کرده‌‌‌اند.

 به آنچه می‌گویید، عمل کنید

پل پولمن، رهبر کسب و کار، که اخیرا تحقیقی را در مورد افزایش «ترک آگاهانه» منتشر کرده است، این موضوع را با من در میان گذاشت که باهوش‌ترین مدیران ارشد سازمان‌ها و کارآفرینان با تلاش برای ایجاد شرکت‌های متهور، صادق و ماموریت‌‌‌محور که بهترین افراد را جذب، حفظ و به آنها انگیزه می‌دهند و در نتیجه رشد می‌کنند، از این فرصت استفاده می‌کنند. جویندگان کار امروزی افرادی هستند که در یک لحظه بحران دائمی زندگی می‌کنند و بسیاری به‌دنبال مکان‌های کاری هستند که معنا، پایبندی اخلاقی و امید را ارائه کنند.

این روند که ایجاد ارزشگذاری از طریق ارزش‌ها آینده کسب و کار است نهایتا رشد خواهد کرد. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر اقداماتی را برای نهادینه کردن ارزش‌ها در محل کار خود انجام می‌دهند. شرکت بیمه زوریخ  در بریتانیا طیف وسیعی از«مزایای دوره خدمت» را برای حمایت از کارکنان خود از جمله، ۱۶ هفته مرخصی با حقوق برای پدرانی که صاحب فرزند شده‌‌‌اند، تا مرخصی فرزندخواندگی و مرگ نزدیکان دارد.این شرکت همچنین نقش‌‌‌هایی را به‌عنوان یک مزیت پاره‌وقت، تبلیغ می‌کند که باعث افزایش ۹۵درصد کارگران زن پاره‌وقت شده است. به همین ترتیب، شرکتMaersk فعال در بخش ترابری، تدارکات و انرژی پایدار را دردستور کار خود قرار داده است.

کارمندان از طریق باورهای مشترک که آینده امن‌‌‌تر، عادلانه‌تر و سبزتر فعالیت‌های یکپارچه را ممکن می‌‌‌سازند با یکدیگر متحد می‌شوند. همان‌طور که به واسطه کار آنها کربن‌زدایی زنجیره تامین نشان داده شده است. بر اساس تحقیقاتی که ما انجام دادیم، متخصصان و کارکنان ستاره در اروپا به طور فزاینده‌‌‌ای مطمئن هستند که باید از کارفرمایان آینده سوالاتی درباره ارزش‌‌‌های شرکتشان در فرآیند مصاحبه به‌ویژه در مورد انعطاف‌‌‌پذیری (۶۵درصد )، خوداظهاری در خصوص نحوه پوشش (۵۸درصد) و مسائل تبعیض جنسیتی و نژادی (۴۷درصد) بپرسند.این کار به این منظور انجام می‌شود که آیا یک سازمان واقعا برای آنها مناسب است یا خیر؟ آنها از اینکه یک گام فراتر رفته و درخواست مدرک کنند هیچ واهمه‌‌‌ای ندارند.

 تقویت ارزش‌های شرکت

آن دسته ازشرکت‌هایی که فرهنگ و ارزش‌‌‌ها را در همه چیز از برندسازی کارفرما و آگهی‌‌‌های شغلی گرفته تا فرآیند مصاحبه و جذب نیروی جدید و به‌طور کلی تجربه کارمندان تقویت می‌کنند، از طریق جذب استعداد، حفظ و انگیزه پاداش دریافت خواهند کرد که در بازار کار فشرده امروزی بسیار ارزشمند است. در اینجا سه نکته برای کمک وجود دارد:

  یک استراتژی برند یکپارچه بسازید : امروزه، حد و مرز بین ذی‌نفعان یک شرکت - مانند مشتریان، کارمندان، شرکا و سرمایه‌گذاران - از بین رفته است و آنها انتظار تجربه یک برند ثابت را دارند.

شرکت‌هایی که یک داستان واحد را در سراسر ارکان شرکت، مصرف‌کنندگان و نیز استعدادها توسط ارزش‌های شرکت تعریف می‌کنند، تاثیر مثبتی بر شهرت شرکت خواهند داشت.

   بیان مسائل : بسیاری از شرکت‌ها می‌‌‌گویند تنوع و شمول مهم است، اما باید آن را نشان دهند.اطمینان حاصل کنید که شرح شغل‌‌‌های شما جامع هستند، اعضای مصاحبه‌کننده از افراد مختلفی تشکیل شده است. نیروی کار شما در برندسازی کارفرما شما نشان داده شده است، و مسیرهای شفافی برای جابه‌‌‌جایی عمودی و افقی کارکنان و پیشرفت شغلی وجود دارد.

  ارزش‌های خود را در لینکدین ارائه کنید: جویندگان کار به طور فزاینده‌ای توانمندی کارفرمایان را بر اساس ارزش‌‌‌های شرکت‌شان ارزیابی می‌کنند. سازمان‌ها می‌توانند مدرکی مبنی بر تعهدات‌شان را در صفحه لینکدین شرکت اضافه کرده که در آگهی‌‌‌های شغلی به منصه ظهور رسیده باشد که این کار می‌تواند در جذب استعدادهای درخشان به شرکت‌ها کمک کند. همچنین، از کارمندان به عنوان سفیران برند برای کمک به بیان آنچه را که انجام می‌دهید استفاده کنید.

به عنوان مثال وقتی صحبت از ارزش‌ها می‌شود چگونگی رهبری سازمان از همیشه مهم‌تر است.این به آن معناست که ارزش‌های خود را شفاف کنید، با آنها زندگی کنید و همه را پاسخگو کنید.