نوآوری، کلیدی‌ترین عامل موفقیت شرکت‌ها و مدیران

ایده شماره ۱: همه کارکنان را درگیر نوآوری کنید

اگر می‌خواهید فرهنگ نوآوری را در شرکت‌تان جا بیندازید، لازم است که تمام کارکنان تان وارد گود نوآوری شوند و هیچ فردی از این قافله جا نماند؛ چراکه نوآوری در انزوا و به‌صورت انفرادی شکل نخواهد گرفت. یکی از اشتباهات رایج در میان بسیاری از نومدیران در زمینه نوآوری این است که آنها همه کارکنان شان را وادار به شرکت در جلسات توفان فکری و ایده‌پردازی‌های نوآورانه می‌کنند حال آنکه این کار کاملا اشتباه است و کارآیی کل فرآیند نوآوری را پایین می‌آورد. به جای این کار بهتر است زمینه مساعدی برای شکل‌گیری گفت‌وگوهای هدفمند در زمینه نوآوری به‌طور روزمره فراهم آید که برای این بسترسازی حساس و کلیدی، نقش مدیر حیاتی است؛ چراکه این وظیفه مدیر یک مجموعه است که با بالا بردن کیفیت و سطح گفت‌وگوهای روزمره در محیط کار، این گفت‌وگوها را به گفت‌وگوهای نوآورانه تبدیل کند. در ضمن باید به یاد داشت که این گفت‌وگوها فرصت خوبی را برای کمتر شدن فاصله بین مدیران ارشد و کارکنان سطوح پایینی سازمان فراهم می‌آورد و تصمیم‌گیری‌های سازمانی از طریق خرد جمعی را تسهیل و تسریع می‌کند.

ایده شماره ۲: کارکنان را به سمت نوآوری هل ندهید، بلکه آنها را به سمت نوآوری بکشانید

شاه کلید نوآوری، مشارکت فعال کارکنان است و برای چرخاندن این شاه کلید باید به کارکنان نشان داد که نوآوری تا چه حد می‌تواند در موفقیت‌های کاری آنها تاثیرگذار باشد. برای این کار می‌توانید هم اهمیت و حساسیت نوآوری را برای آنها به اثبات برسانید و هم پتانسیل‌های غنی نهفته در نوآوری را برای افزایش بهره‌وری و رشد فردی و سازمانی برای آنها آشکار کنید. در این حالات، کارکنان، خود به سمت نوآوری جذب می‌شوند و در پیشبرد پروژه‌های نوآورانه مشارکت می‌کنند و در نتیجه نیازی به هل دادن آنها به سمت نوآوری نیست.

ایده شماره ۳: فرهنگ نوآوری را در سازمان شکل دهید

نوآوری چیزی نیست که یک‌شبه اتفاق بیفتد و برای شکل‌گیری و گسترش آن نیاز به فرهنگ‌سازی است. بنابراین مدیران باید به سمت ایجاد و تقویت فرهنگ نوآوری گام بردارند و برای این کار باید کمپین نوآوری به راه بیندازند. آگاهی بخشی به کارکنان و تحت نفوذ قرار دادن آنها از طریق فرهنگ سازمانی نوآور محور می‌تواند بسیاری از موانع موجود را بر سر راه نوآوری از بین ببرد و بستر مناسبی را برای ایجاد سازمان‌های واقعا نوآور فراهم آورد. استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، انتشار خبرنامه نوآوری و تبلیغات میدانی با محوریت نوآوری می‌تواند در این مسیر، موثر و مفید باشد.

ایده شماره ۴: یک سامانه دیجیتالی نوآوری ایجاد کنید

کارکنان و مدیران به دلایل مختلف ممکن است نتوانند ایده‌های نوآورانه خود را با مدیران ارشد سازمان در میان بگذارند بنابراین لازم است یک پلت‌فرم ویژه نوآوری در شبکه داخلی شرکت یا سازمان ایجاد شود که در آن افراد بتوانند به‌صورت غیر‌حضوری ایده‌ها، نظرات و بازخوردهای نوآورانه‌شان را منعکس کنند. امروزه نرم‌افزارهای متعددی به این منظور طراحی شده‌اند از جمله Wave و CGAR که مدیران با استفاده از آنها می‌توانند بستر دیجیتالی دائمی و مناسبی را برای جلب و افزایش مشارکت و نقش آفرینی کارکنان در پروسه نوآوری سازمانی فراهم کنند.

ایده شماره ۵: در مورد نوآوری شفاف‌سازی کنید

تجربه نشان داده که شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق در مورد نوآوری به‌طور حتم به گسترش فرهنگ نوآوری در سازمان کمک می‌کند. بنابر این باید تمام کارکنان به‌طور کامل بدانند که چه ایده‌های نوآورانه‌ای در سازمان مطرح شده و با آنها چه برخوردی شده است، چراکه بی‌خبری کارکنان در این زمینه باعث دلسردی آنها شده و آنها را از بهره مندی از مزایای ایده‌پردازی‌های نوآورانه صورت گرفته در سازمان محروم می‌سازد و این موضوع به هیچ عنوان به سود فرهنگ‌سازی نوآورانه نیست. پس مدیران سازمان باید با شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی حداکثری در زمینه ایده‌های نوآورانه شکل گرفته در درون سازمان از شکل‌گیری و گسترش ابهام و پنهان کاری در زمینه نوآوری جلوگیری کنند.

ایده شماره ۶: به نوآوری و نوآوران پاداش دهید

تشویق نوآوری و نوآوران در درون سازمان به شکل‌های مختلف از نان شب هم واجب‌تر است، چراکه افراد نوآوری که به‌صورت داوطلبانه اقدام به ایده‌پردازی‌های نوآورانه کرده و پیگیر پروژه‌های نوآورانه خود و دیگران هستند در صورتی که مورد بی‌اعتنایی قرار گیرند و تشویق نشوند دیر یا زود دلسرد شده و دست از نوآوری و ایده‌پردازی نوآورانه برخواهند داشت. بنابراین شما حتما باید ابزارهای موثر و روش‌های کاربردی تشویق و حمایت از نوآوری را پیش‌بینی کرده و با دقت آنها را به کار ببندید. البته این پاداش‌ها و حمایت‌ها لزوما و صرفا نباید مالی و پولی باشند و تجربه ثابت کرده که مشوق‌ها و حمایت‌های معنوی و نمادین هم می‌تواند در تشویق و تحریک نوآوری و نوآوران سازمان‌ها و شرکت‌ها بسیار موثر باشد.